اکبر فتحی روز دوشنبه در جلسه ستاد بیمه کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پیش از این تا 30 درصد خسارت در بخش کشاورزی قابل بررسی نبود، گفت: از این پس اگر خسارتی اتفاق بیفتد بر مبنای 100 درصد محاسبه می شود و عددی تحت عنوان کسر پوشش، محاسبه نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در استانی زندگی می‌کنیم که تحت تأثیر عوامل قهری قرار دارد، یادآوری کرد: سرما، سیل و تگرگ از جمله پدیده‌های جوی هستند که همواره بخش کشاورزی را تهدید می‌کند و امسال نیز کشاورزان استان آذربایجان شرقی تحت تأثیر این عوامل بخشی از محصول خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه بیمه نشدن محصولات زراعی و باغی در موعد مقرر، روند پرداخت خسارت‌ها را با چالش مواجه می‌کند، افزود: بیمه کشاورزی در مواقع بحران راهگشای جبران خسارت است که این ظرفیت باید در بین کشاورزان نهادینه شود.
وی اظهارداشت: با وجود تمامی تنگناهای صندوق بیمه کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی تنها جایگزین مناسب و راهگشای جبران خسارت در بحث کشاورزی است.
وی با بیان اینکه رسانه ها می‌توانند بهترین نقش را در ترغیب کشاورزان به بیمه کردن محصولات کشاورزی ایفا کنند، گفت: انتظار می‌رود اصحاب رسانه با تقویت نقاط قوت بیمه کشاورزی، بهره‌برداران را به آن سمت سوق دهند تا با این اقدامات بتوان ضریب امنیت سرمایه‌گذاری در مقوله کشاورزی را افزایش داد.
وی با بیان اینکه در شرایطی که کشاورزی با ریسک بسیاری همراه است، داشتن بیمه می‌تواند به بهره‌برداران این بخش بسیار کمک کند، ابراز داشت: با دارا بودن بیمه کشاورزی در شرایط خسارت، دولت بهتر می‌تواند به مردم خدمات‌رسانی کند.
فتحی با بیان اینکه با در نظر گرفتن میزان کم استقبال و کاهش رغبت کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی در استان، می باید نسبت به فرهنگ‌سازی مقوله بیمه کشاورزی اقدام کرد، ادامه داد: از تمامی مروجان و تولید کنندگان بخش کشاورزی می خواهم تا در سال زراعی جدید با انگیزه و اراده ای مضاعف، به منظور تحقق اهداف تعیین شده در برنامه اقتصاد مقاومتی و ارتقای امنیت غذایی، نهایت کوشش و جدیت را داشته باشند.
وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی و پایداری درآمد زارعان و دامداران در محیط پر خطر و با ریسک فراوان کشاورزی استان بدون اتخاذ و اجرای سیاست های مناسب بیمه کشاورزی و فعالیت های دامی امکان پذیر نیست، افزود: بطور قطع تحقق اهداف و مأموریت های صندوق بیمه برای آنکه به نحو مطلوب در جریان توسعه کشاورزی ایفای نقش کند علاوه بر حاکمیت مدیریت علمی و صحیح بر این صندوق، نیازمند حمایت دولت و مجلس برای تقویت ساختارها و فراهم کردن ابزارهای لازم و کافی برای این منظور است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تسهیل در جهت پرداخت حق بیمه، آسانی در عملیات بیمه گری و پرداخت غرامت، کاهش هزینه های کشاورزان و کوتاه شدن بروکراسی اداری، ارائه تعهدات و خدمات متفاوت و ایجاد ثبات و امنیت درآمد را از جمله راهکارهای موجود جهت بالا بردن سطح بیمه محصولات کشاورزی دانست .
وی گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی باید به طور جدی در مورد بیمه محصولات کشاورزی ورود کرده و از توان کارشناسان پهنه در شهرستان ها برای ترغیب کشاورزان و بهره برداران نیز استفاده شود .
وی ضمن انتقاد از تعیین حقوق ثابت برای کارگزاران بیمه، آن را در کاهش سقف بیمه محصولات کشاورزی موثر دانست و افزود: لازم است به کارگزاران بیمه سقفی کارشناسی شده برای بیمه محصولات کشاورزی تعیین شود تا جهت بالا بردن سطح بیمه احساس مسئولیت کنند.
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد: با تامین منابع مالی از طرف دولت، وضعیت مالی صندوق محصولات کشاورزی، امسال بهتر است و اگر بتوانیم فرم های خسارت را در سیستم وارد کنیم به زودی پرداخت خواهد شد.
شهرام نریمانی اعلام کرد: آخرین مهلت برای بیمه محصولات زراعی آخر آذر ماه و مهلت پایانی برای بیمه محصولات باغی، آخر دی ماه امسال است. وی افزود: از آغاز بیمه محصولات زراعی و باغی در سال زراعی جاری تاکنون 38 هزار هکتار از اراضی زراعی و 212 هکتار از باغات استان تحت پوشش صندوق قرار گرفته اند که این میزان با توجه به مدت مشابه سال قبل رقم پایینی است.
وی میزان غرامت پرداخت شده به خسارت دیدگان محصولات زراعی و باغی استان ناشی از مخاطرات آب و هوایی و تغییرات جوی در سال گذشته را 135 میلیارد تومان اعلام کرد.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.