یعقوب طالبی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح گردشگری منوط به واگذاری اراضی محوطه غار هامپوئیل و دره گشایش به سرمایه گذار بخش خصوصی است.
وی افزود: این طرح در 502 هکتار اجرایی می شود که 270 هکتار آن توسط بخش خصوصی خریداری شده است.
طالبی اضافه کرد: با واگذاری محدوده 32 هکتاری غار هامپوئیل به سرمایه گذار، مرحله دوم این طرح از سال آینده اجرایی می شود.
وی افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در محوطه این غار در سه بخش خرید اراضی، ایجاد مسیر طبیعی پلکانی به سمت غار و احداث بیش از 18 آلاچیق همکاری می کنند و تاکنون بیش از هشت میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی برای این منظور هزینه شده است.
غار هامپوئیل یا غار کبوتر به عنوان قدیمی ترین غار ایران و خاورمیانه، در 15 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش واقع شده است.
این غار و جاذبه زیبای گردشگری با قدمتی 150 میلیون ساله، سرشار از شگفتی ها و زیبایی های منحصر به فرد، آثاری از عصر حجر و تاریخ 200 هزار ساله بشر در خود نهفته دارد.
اعماق خاموش اما زیبای این غار کهن و تاریخی، با چاه های مخوف و دیواره های آهکی و بی بدیل خود، گردشگران، محققان و غارنوردانی از سراسر دنیا و کشورمان را به خود جذب می کند.
وجود محوطه های وسیع، راهروهای تنگ، چاه های عمیق و ناشناخته باسفره های آب زیرزمینی و رسوبات زیبای آهکی این غار مخوف را به جاذبه ای زیبا تبدیل کرده است.
این غار زیبا به علت برخورداری از چاه ها و جاذبه های زیبای درون غاری، به شماره 235 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت و نظارت قرار گرفته است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.