به گزارش ایرنا شهرام دبیری روز پنجشنبه در همایش استادان و مدرسان دانشگاه جامع علمی و کاربردی شهرداری تبریز با بیان اینکه سالانه حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار شهرداری این کلانشهر محقق می شود، اظهار داشت: برای رفع کمبود بودجه فرهنگی و افزایش اثرگذاری باید از مشارکت های مردمی در این خصوص بهره مند شویم و مردم را پای کار بیاوریم .
وی تاکید کرد: مهمترین اقدام برای تحقق این موضوع استفاده از ظرفیت های تشکل های مردمی در فعالیت های فرهنگی شهر تبریز است.
وی با بیان اینکه فعالیت های شورای اسلامی کلانشهر تبریز در 35 محور تعریف شده است، افزود: فعالیت های فرهنگی در بخش های مختلف از مهمترین این وظایف است که باید کارهای عملی در راستای فرهنگ شهروندی انجام دهیم.
دبیری ادامه داد: بر این اساس کتاب های شهروندی تدوین شده که به زودی در مدارس توزیع و آموزش داده می شود.
رییس کمیسیون فرهنگی کلانشهر تبریز بیان کرد: راه اندازی پویش رعایت مقرارت راهنمایی و رانندگی و ارتقای فرهنگ ترافیک که همکاری استادان دانشگاه و رسانه ها را نیز می طلبد جزو برنامه های آینده کمیسیون فرهنگی شورا است.
دبیری اظهار داشت: اگر بتوانیم با اقدامات فرهنگی عادت های غلط را به عادت های درست تبدیل کنیم شاخص های فرهنگی شهر تبریز ارتقا می یابد.
وی با بیان اینکه برای انجام فعالیت های فرهنگی زیرساخت های مورد نیاز نیز باید فراهم باشد، افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، تقویت شورا یاری ها، حمایت از هنرمندان، معرفی مشاهیر و مفاخر آذربایجان از جمله برنامه های کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر تبریز است.
وی تاکید کرد: باید قدر مشاهیر و داشته های فرهنگی شهر تبریز را بیشتر بدانیم و برای پاسداشت آنها بیش از پیش تلاش کنیم.
وی یکی از راهکارهای توسعه فرهنگی و معرفی ظرفیت های شهر تبریز را توسعه گردشگری دانست و گفت: توسعه گردشگری موجب معرفی و صدور فرهنگ تبریز شده و از طرفی موجب تقویت زیرساخت های توسعه شهری و اقتصادی می شود که برای توسعه این صنعت نیز تلاش می کنیم.
وی ایجاد خواهر خواندگی بین شهرها و کشورها با تبریز را یکی دیگر از راهکارهای توسعه فرهنگی شهر اعلام کرد و ادامه داد: شهر تبریز با برخی از شهرها و کشورها خواهر خواندگی دارد اما این اقدام ها باید در توسعه شهری خود را نشان دهد.
وی گفت: بر این اساس بنا داریم با شهرها و کشورهای مهم دنیا خواهرخواندگی داشته باشیم که در توسعه فرهنگی و توسعه شهری تبریز بیشتر موثر واقع شوند.
دبیری همچنین با اشاره به ضرورت تغییر برخی از فرهنگ های غلط رایج شده در مسایل شهری ایران گفت: در هیچ جای دنیا تخلفات ساختمانی و چیزی بنام ماده 100 نداریم اما این فرهنگ غلط در جامعه رسوخ پیدا کرده است.
مسئول امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی و کاربردی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: با بررسی و آسیب شناسی بسیاری از مسایل به این واقعیت می رسیم که منشا بسیاری از مشکلات ریشه فرهنگی دارد.
صابر حیدر قلی زاده اظهار داشت: بر این اساس فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها بسیاری را از مشکلات را رفع می کند بر این اساس بر برگزاری مناظرات دانشجویی، کرسی های آزاد اندیشی و نشست های مختلف پرسش و پاسخ در دانشگاه ها تاکید داریم.
وی همچنین از اجرای طرح پیوست نگاری فرهنگی در دانشگاه علمی و کاربردی آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این طرح ها توسط استادان و متخصصان فرهنگی به صورت رایگان در حوزه های مختلف تدوین می شود.
رییس دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری تبریز نیز گفت: یک جامعه فراتر از معلمان و فرهنگ حاکم نمی تواند توسعه یابد.
علیرضا سلطانی ادامه داد: بر این اساس توسعه و غنای فرهنگی موجب توسعه فرهنگ و سایر بخش ها که به نوعی وابسته به فرهنگ هستند می شود.
وی افزود: توسعه فرهنگی در جوامع مختلف فراتر از گفتار و نوشتار است و باید برای آن اقدامات عملی انجام دهیم چون مخاطبان به دنبال عمل و الگوی عملیاتی هستند.
/3071/3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.