نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز به مناسبت روز جهانی «منع خشونت علیه زنان» پیامی صادر کرد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در پیام سونیا اندیش آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
سازمان ملل در سال ١٩٩٩،روز ٢٥ نوامبر را به عنوان"روز جهانی منع خشونت علیه زنان"معرفی کرده است.
بسیار خرسندم که جامعه جهانی به آن اندازه از بلوغ فکری و اجتماعی رسیده که روزی را برای احقاق حقوق انسانی و اخلاقی زنان،تعیین کرده است.
 و در نهایت به این نتیجه رسیده که چون زنان در سراسر جهان و از جمله کشورمان با آسیب های متعددی از قبیل آزار جسمی، اعتیاد، بیکاری، طلاق و تبعیض و  ... مواجه هستند، می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.
بنده به عنوان خادم مردم شریف تبریز در شورای شهر،علاقه دارم از این فرصت استفاده کرده و از زاویه ای دیگر به یکی از اولویت های مهم جامعه زنان کشور اشاره کنم ؛که عبارت است از" زنان و توسعه در جامعه ایران "
تحقیقات و بررسی های صاحب نظران و پژوهشگران اجتماعی نشان می دهد که هر جامعه ای که به زنان و کودکان، بها داده و در رشد و پرورش فکری و روحی آنان، امتیازات ویژه ای قائل شده و به آموزش دوران ابتدایی کودکان و آموزش مادران،اهتمام برجسته ای داشته باشد در مسیر توسعه قرار گرفته و در آینده آن کشور،جزو کشورهای توسعه یافته خواهد بود.
همانگونه که مشخص است، توسعه یافتگی،امری جهان شمول بوده و  شامل مراحل(به ترتیب) فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی می باشد.
و بدون تردید، پیچیده ترین و سخت ترین توسعه یافتگی،توسعه فرهنگی میباشد که کانون آن، نیروی انسانی بوده و نقطهِ ثقل نیروی انسانی نیز،آموزش کودکان و مادران می باشد.
متاسفانه به دلیل تفکرات سنتی که بر جامعهِ ما حاکم است،علی رغم تغییر اساسی در نگرش ها و دیدگاهها، هنوز رگه هایی از تفکر " مرد سالاری" را شاهدیم. در حالیکه در کشورهای توسعه یافته،این تفکر پوسیده به تاریخ پیوسته است و برای زنان،به عنوان اعضای فعال و موثر جامعه، نقش های اثرگذار و برابری تعریف شده است.
علی رغم اینکه میزان فارغ التحصیلی بانوان از دانشگاههای کشور افزایش قابل توجهی داشته است؛ولی آنگونه که باید وشاید شاهد حضور فعال بانوان در نقش های اجتماعی و مدیریتی نیستیم.یعنى نتوانسته ایم براساس شاخص های توسعه انسانی،در ایجاد فرصت های حضور بیشتر برای زنان ،موفق شویم.
قبل از انقلاب نرخ مشارکت اجتماعی  زنان ۱۳/۵ درصد بوده است،یعنی از زنانی که در سن ۱۵ تا ۶۵ در سن اشتغال بودند ۱۳/۵ درصد در جامعه، در سیاست، در اقتصاد و در مدیریت حضور داشتند و الان بعد از چهار دهه با وجود رشد چشمگیر شاخص های توسعه یافتگی در اکثر زمینه ها متاسفانه نرخ مشارکت زنان ١٤ درصد شده است که بطور حتم این رشد ناچیز نیم درصدی در مقایسه با ظرفیت و قابلیتی که در سایه انقلاب اسلامی در جامعه زنان کشور پدید آمده،غیرقابل قبول است.
در کنار عوامل مختلفی که می توان به عنوان دلایل این رشد پایین ذکر کرد به نظرم مهمترین عامل این بوده که هنوز در مقام عمل استعدادها و توانایی های زنان جامعه را باور نکرده ایم و نگاه تبعیض آمیز بطور کامل در فرصت های اجتماعی واقتصادی میان مردان و زنان از میان نرفته است
حال اگر می خواهیم چهار میلیون بانوی تحصیل کرده کشور سهم و نرخ مشارکت خودشان را افزایش دهند، باید توانمند سازی اجتماعی را شروع کنیم.
نرخ مشارکت در کشورهای در حال توسعه،بالاتر از ٢٠ درصد است و در کشورهای توسعه یافته اروپایی نرخ مشارکت بالای ٤٠ درصد است .
تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که زنان در جایگاه های مهم واستراتژیکی چون ریاست جمهوری، نخست وزیری، وزارت و...توانسته اند دست آوردهای گران‌بهایی را در خدمت به منافع ملی کشورهایشان بدست آورند.
با توجه به موارد فوق هنوز شاهدیم بر اساس برخی اعمال سلیقه ها ومحدودیت های ذهنی و عملی در کشور ما زمینه برای حضور زنان در جایگاه هایی چون ریاست جمهوری فراهم نشده است.
پس برخلاف شاخص های توسعه یافتگی و برخلاف توصیه ها و سفارشات ائمه و بزرگان و آموزه های دینی مان نتوانسته ایم به زنانمان اعتماد و اعتقاد داشته باشیم.
و سخن آخر؛
براى حرکت بسوی تعالی و رشد و توسعه،باید جایگاه زنان در جامعه را درست تعریف کرده و نیز شایسته سالاری را در تمام ارکان و ساختارهای جامعه نهادینه کنیم و اعتقاد داشته باشیم که مطمئناً،نقطه عزیمت و شروع توسعه یافتگی ما از حوزه‌ی زنان و خانواده، خواهد بود 
                 سونیا اندیش نایب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز»

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.