اکبر فتحی روز سه شنبه به ایرنا گفت: قیمت هر دستگاه حدود 40 میلیون تومان است و هر دستگاه 100 هکتار از باغات را تحت پوشش قرار می دهد و در حال حاضر در برخی از شهرستانهای استان نصب شده است.
وی با اشاره به خسارت سنگینی هر ساله سرمای زود رس بهاره و تگرگ به مزارع و باغات کشاورزان وارد می کند، گفت: سامانه ضد بارش تگرگ با استفاده از گاز مایع، بر اثر شلیک‌های پی در پی و با ایجاد ارتعاشات صوتی و حرارتی، سلول‌های هسته مرکزی مولکول تگرگ را در داخل ابر تگرگ زا شکسته و به باران تبدیل می‌کند؛ در واقع سامانه ضد بارش تگرگ این امکان را به وجود می‌آورد که قبل از بارش تگرگ و با پیش‌بینی وضع هوا و مشاهده عینی ابرها، با تبدیل تگرگ به باران، از خسارات احتمالی پیشگیری کنیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در طرح پهنه بندی کارشناسان تحقیقات نیز در کنار کارشناسان پهنه حضور دارند، افزود: طرح ایکاردا از مصادیق آن است و در 12 شهرستان اجرا شده است و در آینده به دهستان های کوچک نیز تعمیم داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه رسالت سازمان جهادکشاورزی استان، مصرف بهینه آب و حداکثر تولید از میزان آب مصرفی است، گفت: بخش کشاورزی با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و دانش محوری و مردمی بودن سنخیت کامل دارد و وظایف بخش کشاورزی در این راستا بیشتر و حساس تر است.
فتحی با تاکید بر بهینه سازی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: مبلغ 142 میلیارد تومان اعتبار به ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده است که 12.5 میلیارد تومان به بخش کشاورزی برای اجرای طرح کاداستر و اصلاح سیستم های آبیاری تحت فشار پرداخت شده است.
وی در خصوص استمهال تسهیلات بانکی در سال زراعی 96-97 گفت: کشاورزانی که در اثر حوادث قهری زیان دیده بودند مقرر شده 3 سال بازپرداخت تسهیلات بانکی به تعویق بیافتد و سود بانکی را دولت پرداخت کند که این امر برای دولت 300 میلیارد تومان هزینه دارد.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.