غلامرضا انصاری روز دوشنبه در نشست مجمع همکاری‌های بین بخشی ایران و ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دوست‌های قدیمی هستند، افزود: مرزهای ایران و ترکیه همواره مرز صلح، دوستی و آرامش بوده که باعث فراهم‌تر شدن شرایط همکاری بین دو کشور می‌شود.
وی اضافه کرد: امروز ایران و ترکیه در ساختارهای منطقه پیش رفته و حرکات قابل اتکایی مانند اکو احیا شده است.
انصاری اظهارداشت: ایران و ترکیه جزو کشورهایی هستند که می‌توانند از مراودات دو سوی سرزمین قاره آسیا سود فراوان ببرند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد و تجارت ظرفیت‌های دو کشور بسیار بالا است، ادامه داد: دو دولت تلاش دارند تا با گسترش ظرفیت‌ها و رفع موانع اداری و ساختاری در حوزه یارانه ظرفیت بیشتری ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های رفع موانع یارانه توسط ایران، ایجاد مناطق آزاد تجاری است، اظهار داشت: مناطق آزاد فرصت‌های بهتری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده که می‌تواند کمک موثری برای پیشرفت و درآمدهای بسیار بالاتری برای هر دو کشور به دنبال داشته باشد.
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه نقش موثری در ثبات، آرامش و مبارزه با تروریست داشتند که این نقش می‌تواند در آینده و سازندگی این کشورها نیز ادامه داشته باشد، اضافه کرد: تشکیل شرکت‌های مشترک در کشورهای آسیب دیده منطقه برای بازسازی این کشورها، زمینه گسترده برای همکاری اقتصادی و کمک به بازسازی این کشورها را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصای علیه کشورمان تصمیمات یک جانبه‌ای است که آمریکا ایجاد کرده است، ادامه داد: موانع و مشکلاتی در کار وجود دارد که ربطی به تحریم ندارد.
معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر در بخش بانکی روابط ایران و ترکیه دچار مشکلاتی شده است، افزود: امیدواریم همانطور که مقام های ترکیه قول داده‌اند، حمل و نقل کالا بین دو کشور در مرز تسهیل شود.
وی اضافه کرد: با وجود سه مرز فعال بین ایران و ترکیه باید همکاری های اقتصادی تسهیل شده و هزینه تجارت بین دو کشور به حداقل برسد.
به گفته سلیمان شان سوی رئیس مرکز مطالعاتی استراتژی آسیایی ترکیه حجم تجارت ایران و ترکیه به ۲۲ میلیون دلار رسیده بود که اکنون به ۱۰ میلیون دلار کاهش یافته است .
/3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.