به گزارش ایرنا، این نشست مشترک دو روزه با همکاری آژانس توسعه شرق آناتولی ترکیه، موسسه مطالعات استراتژیک آسیایی(تاسام) و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و با مشارکت مدیران و فعالان اقتصادی دو کشور در استان وان برگزار می شود.
سلیمان شن سوی رئیس موسسه مطالعات استراتژیک آسیایی(تاسام) ترکیه در آیین افتتاحیه این همایش گفت: ترکیه و ایران در زمینه تاثیرات خارجی، دو کشور بسیار مهم منطقه بوده و از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.
وی افزود: بر اساس مشترکات و مسائل موجود، روابط ترکیه و ایران نیازمند تعریف مدل جدیدی است تا اراده سیاسی نیز بر اساس آن شکل گیرد و دولتهای دو کشور در راستای اهداف سیاسی و عدم تاثیرپذیری از اتفاقات و بحران های منطقه ای نیازمند تلاش های وسیعی هستند.
وی بیان کرد: ضرورت تقویت پیوندهای دو جانبه امری کاملا مشهود است و هدف ما ارتقای سطح همکاری‌ تجاری تا سطح 50 میلیارد دلار است و این امر می تواند تاثیرات مثبتی بر منطقه نیز در پی داشته باشد .
وی اضافه کرد: تا زمانی که احتیاجات خود را از طریق دیگران تامین کنیم، شاهد بحرانهای پی در پی در منطقه خواهیم بود.
وی اقتصاد ترکیه و ایران را مکمل یکدیگر دانست و گفت: هدف ما رقابت در سطح بالا و همکاری در سطح عالی برای افزایش سطح مناسبات است.
وی ادامه داد: دو کشور مرزهای طولانی مشترک دارند و تلاش دو کشور باید بر این امر استوار باشد که از این ظرفیت همسایگی استفاده شود و بحران های فنی نباید بر سایر زمینه ها سرایت کند.
نخستین نشست مشترک همکاری های ایران و ترکیه در سال 2014 در شهر وان و دومین دور این نشست نیز در 26 و 27 دسامبر سال 2015 میلادی در تهران برگزار شد.
در این نشست دو روزه، تعمیق روابط اقتصادی متقابل با حضور سیاست گزاران، سازمان های مردم نهاد، کارآفرینان، بازرگانان و رسانه های دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بررسی فرصت های ارتقای حجم مبادلات تجاری دو کشور به سطح 30 میلیارد دلار پیش بینی شده و گسترش مراودات بین سیاست گزاران و فعالان عرصه اقتصادی نیز از جمله اهداف جنبی این نشست تعیین شده است.
همچنین در این نشست، فعالان و صاحب نظران عرصه رسانه دو کشور نیز با برگزاری بحث ها و نشست های تخصصی، شیوه های ارتقای ایفای نقش رسانه ها در توسعه مناسبات دو کشور و راه های مدیریت تنش های رسانه ای و مطبوعاتی را بررسی می کنند.
در این نشست، پنل های جانبی تحت عنوان 'تجارت خارجی و پشتیبانی'، 'گسترش گردشگری و نقش استان های مرزی'، 'نقش رسانه های ایران و ترکیه در توسعه و آینده گردشگری دو کشور'، 'سرمایه گذاری و تفاهم در زمینه انرژی و توسعه زیر ساخت ها'، 'دیپلماسی اجتماعی، زبان و آموزش، اقتصاد و روابط دو جانبه' نیز برگزار می شود.
خاورم/1905 **انتشار دهنده: حسن فاخری ** بازنشر: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.