مجید خدابخش روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی بر لزوم تجهیز مدیران به آمار و اطلاعات دقیق تاکید و خاطرنشان کرد: گاهی اظهار نظرهایی می‎شود که آبروی استان و کشور را زیر سوال می‎برد که مهم‌ترین دلیل آن نبود آمار و اطلاعات دقیق و مستند است.
وی با اشاره به اینکه در دهه 40 شهرهای تبریز و اراک به عنوان شهر توسعه صنعتی انتخاب شدند و در آن زمان به میزان 100 میلیون دلار در کارخانه‎های تراکتورسازی و ماشین‎سازی سرمایه‎گذاری دولتی شد،
خاطرنشان کرد: این در حالی است که بعد از انقلاب دولت در مجموعه فولاد مبارکه اصفهان به میزان 3 تا 5 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری کرده و بزرگترین سرمایه‎گذاری‎ها در حوزه نفت و پتروشیمی صورت گرفته است.
استاندار آذربایجان‎شرقی اظهار داشت: کشور ما یک کشور نفتی است و صنایع تجهیزات مرتبط نفت و پتروشیمی نیز بسیار حائز اهمیت هستند و باید تلاش کنیم با جذب سرمایه‎گذاری‎های موثر در این عرصه‎ها، این استان در تولید ناخالص داخلی به جایگاه دهه چهل خود بازگردد.
خدابخش از تخصیص 70 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومان اعتبار تصویب شده برای راه‎آهن میانه- تبریز در جریان سفر دکتر نوبخت خبرداد .
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‎شرقی هم گفت: در دنیای امروزی یکی از شاخص‎های مهم ارزیابی توسعه کشورها داشتن نظام و فرایندهای کمی و کیفی فعالیت‎های آماری است.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم اظهار داشت: با توجه به وظایف اصلی مدیریت یعنی سیاست گذاری، برنامه‎ریزی و تصمیم‎گیری می‏توان به اهمیت مدیریت پی‎برد؛ زیرا که تحقق وظایفی که اشاره شد در مدیریت نیازمند طیف وسیعی از آمار و اطلاعات است.
وی افزود: بدون در دسترس داشتن آمار دقیق و بهنگام، سیاست گذاری، برنامه‎ریزی، تعیین اهداف، راهکارها و در نهایت ارزیابی نتایج امکانپذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: ماهیت آمار و اطلاعات به گونه‎ای است که موجب تسهیل در برنامه‎ریزی شده و مدیران بهتر می‎توانند پاسخگوی نیازها باشند.
امام جمعه تبریز ادامه داد: بدون شک برای برنامه‎ریزی بهینه و کارآمد داشتن آمار و اطلاعات صحیح امری بدیهی است و بر این اساس کسب آمار و داده‎ها برای همگان بویژه برنامه‎ریزان و مدیران رده بالا در تمام جوامع ارزشمند و انکارناپذیر است.
وی تاکید کرد: نظام آماری کشورها و کیفیت بانک‎های اطلاعاتی نه تنها یکی از شاخص‎های توسعه‎یافتگی به شمار می‎رود؛ بلکه سیاست گذاری‎ها و برنامه‎ریزی‎ها در رابطه با توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بدون در اختیار داشتن آمار کافی و دقیق ممکن نیست.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‎شرقی اظهار داشت: میزان قدرت اتخاذ تصمیم بهینه در جوامع پیشرفته بستگی به عواملی دارد که مهمترین آنها در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح و بهنگام است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی هم اظهار داشت: اگر از مقوله آمار و برنامه‌ریزی به عنوان یک ضرورت نظام تدبیر صحبت می‌شود و اگر بناست هدف والایی چون توسعه فراگیر را دنبال کنیم، برای نیل به این اهداف نیازمند مدیریت هستیم که مقدمه آن برنامه‌ر‎یزی و مقدمه برنامه‌ریزی نیز یک نظام آماری است.
وی، نظام آماری را متشکل از مراجع آماری مثل دستگاه‌های دولتی، شرکت‌ها و نهادهای فعالان اقتصادی و آمارگیران دانست و افزود: در چنین فضایی نظام برنامه‌ریزی و آماری و فعالان این عرصه نیازمند ویژگی‌هایی هستند تا نهاد برنامه‌ریزی را در حالت بی‌طرفی و دسترسی برابر برای کلیه بهره‌برداران حفظ کرده و برابر با استانداردهای بین‌المللی عمل کنند.
بهبودی، مواردی مثل بی‎طرفی، موازین و اخلاق حرفه‌ای، پاسخگویی و شفافیت، پیشگیری از استفاده نادرست، صرفه‌جویی و حفظ محرمان‌گی را از جمله تعهدات نظام آماری عنوان کرد و گفت: ما باید در جریان توسعه استان واقعیت‎هایی را به شکل ملموس و محسوس مرور کرده و با درک آنها برنامه‎ریزی کنیم.
وی تغییر و اصلاح انگاره‎ها ‎به امیدآفرینی به اصلاح روندهای گذشته و احیاء نقش آذربایجان، تغییر پارادایم‎ها و نگرش‎ها به رویکرد مشارکتی و کاهش اتکاء به منابع دولتی را مهم‌ترین الزامات توسعه استان عنوان کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی به مهاجرت ارزش‌آفرینان و کارآفرینان که از جمله موانع توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‎روند اشاره و اضافه کرد: در این سال‌ها سهم جمعیتی استان از 6 به 5 درصد و سهم اقتصادی ما به کمتر از 4 درصد رسیده است.
بهبودی اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه برنامه‎ریزی را تدوین سند آمایش سرزمین، تدوین دومین سند تدبیر توسعه و تحول نظام آماری به ثبتی مبنا و استفاده از قوانین بودجه سنواتی عنوان کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه‎ریزی کوتاه‌مدت اعتبارات بودجه‎ای استان، شتاب‎بخشی به اجرای طرح های عمرانی اصلی مثل راه‎آهن میانه – تبریز، قطار شهری تبریز، جاده تبریز- اهر، آزادراه مرند- تبریز- بازرگان، آزادراه مراغه- هشترود، احداث نیروگاه را از اولویت ها اعلام کرد.
در این مراسم ضمن رونمایی از دومین سند تدبیر توسعه استان، از دستگاه‌های اجرایی که در اجرای طرح‌های آماری و تدوین اسناد برنامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همکاری دارند و نیز از تعدادی از ماموران آمارگیری تجلیل شد.
دومین سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی در سه بخش «فرابخشی»، «اقتصادی» و «فرهنگی و اجتماعی» تدوین شده است.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.