نشست ارزیابی عملکرد استان‌های شمال‌غرب کشور در خصوص جذب تسهیلات اشتغال‌ روستایی با حضور معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در تبریز برگزار شد.   به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، نشست ارزیابی عملکرد پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان درخصوص جذب تسهیلات اشتغال‌ روستایی با حضور معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان، پیشرو مدیرعامل بانک سینا، برزگری مدیرعامل بنیاد علوی و معاونین و مدیران روستایی برگزار شد.
*** ایجاد ۵۳ هزار شغل از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی
در این نشست معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری ضمن تقدیر از اقدامات بنیاد مستضعفان و بانک سینا در اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی، اظهار کرد: تا به امروز از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی حدود ۵۳ هزار شغل ایجاد شده است. همچنین از محل اعتبارات بانک سینا برای هفت هزار نفر در روستاهای کشور ایجاد اشتغال شده است.
*** سقف اعتبارات استان‌ها
رضوی میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای هر استان را ۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار کرد: سقف هر پروژه برابر با دو و نیم میلیارد تومان است. همچنین هر استان می‌تواند یک پروژه چهار میلیارد تومانی پیشنهاد دهد.
معاون توسعه روستایی افزود: در صورتی که استان‌ها تا آخر دی‌ماه بتوانند اعتبار در نظر گرفته شده را جذب کنند، امکان افزایش مبلغ تخصیصی نیز وجود دارد. در غیر این صورت تسهیلات اختصاص داده شده، تمدید نخواهد شد و مابقی تسهیلات برای استان‌هایی خواهد بود که تسهیلات ۲۵ میلیاردی را جذب کرده‌اند.
*** اختیارات استان‌ها در تخصیص تسهیلات اشتغالزایی
معاون توسعه روستایی در رابطه با اختیارات استان‌ها در تخصیص تسهیلات اشتغالزایی گفت: در زمینه جذب اعتبارات بانک سینا، هیچ استانی نمی‌تواند به طور مستقل تصمیم گیری کند و لازم است به استان مرکزی هر منطقه از کشور این اختیار داده شود تا طرح‌های استان‌های زیرمجموعه خود را ارزیابی و مورد تائید قرار دهد.
رضوی با اشاره به اقدامات این معاونت در تسریع پرداخت وام‌های اشتغال روستایی، اظهار کرد: افراد متقاضی وام‌های اشتغالزایی می‌توانند برای دریافت تسهیلات، سند مکان‌های روستایی، محل اجرای پروژه، ماشین‌آلات، سند خانه‌های ملکی و مسکونی روستایی و حتی سفته را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهند.
وی افزود: همچنین مقرر شد که استعلاماتی که از دستگاه‌های دیگر شده و دارای اعتبار است نزد بانک نیز معتبر باشد و بانک استعلام جدیدی انجام ندهد.
معاون توسعه روستایی با اشاره به وجود ۶۳ هزار روستا و آبادی در کشور، گفت: ۳۸ هزار روستا، بالای ۲۰ خانوار بوده و مابقی کمتر از ۱۰۰ نفر جمعیت دارند و همچنین بیشترین جمعیت روستایی کشور در استان خراسان رضوی، بیشترین درصد جمعیت روستایی در سیستان و بلوچستان و کمترین جمعیت روستایی در استان قم است.
*** تسهیلات اشتغال روستایی
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در توسعه‌ی اشتغال روستایی، بیان کرد:  تقدیم لایحه دو فوریتی برای اشتغال روستاییان و عشایر به مجلس و برداشت معادل ریالی یک و نیم میلیارد از محل صندوق توسعه ملی از جمله این موارد است. به روستاهای مرزی و مناطق عشایرنشین مرزی وام با کارمزد چهار درصد و به روستاها و عشایر غیرمرزی وام با کارمزد شش درصد پرداخت می‌شود.
همچنین از محل اعتبارات بانک سینا وام‌های اشتغالزایی با کارمزد ۸ درصد به مناطق روستایی و عشایرنشین اعطا می‌شود که در این رابطه باید از بنیاد مستضعفان و بانک سینا تقدیر کرد.
*** پرداخت سه هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی   رضوی با تاکید بر این‌که تسهیلات دیگری نیز از محل بانک پارسیان اعطا می‌شود، گفت: شرایط این تسهیلات نیز همانند بانک سینا است.
وی از پرداخت سه هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی خبر داد و افزود: قرارداد پرداخت پنج هزار میلیارد تومان دیگر نیز منعقد شده است. همچنین از محل اعتبارات بانک سینا ۹۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و قرارداد پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بسته شده است.
معاون توسعه روستایی افزود: پیشبینی ما برای وام اشتغال هر نفر، ۵۰ میلیون تومان بود ولی امروز برآورد ما با گرانی‌های اخیر، رقم متفاوتی شده است.
*** افزایش تسهیلات روستایی تا سقف دو میلیارد تومان
رئیس بنیاد مستضعفان نیز ضمن تشریح اقدامات این بنیاد در خصوص اشتغال روستایی، از افزایش تسهیلات طرح های روستایی تا دو میلیارد تومان خبر داد.
در این نشست مدیرعامل بنیاد علوی گزارشی از عملکرد استان‌های شمال غرب را در جذب وام‌های اشتغالزایی ارائه داد.   استاندار آذربایجان‌شرقی نیز ضمن تشکر از تفاهم‌نامه بنیاد مستضعفان و معاونت توسعه روستایی،بر آموزش وام گیرندگان در راه اندازی واحدهای تولیدی تاکید کرد.
 معاون عمرانی و مدیرکل روستایی استانداری هم باید با برنامه ریزی جدی برای بهره مندی از طرح های اشتغال روستایی، زمینه تثبیت جمعیت روستاها و حتی مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم و هموارتر کنند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.