به گزارش ایرنا، کاظم خاوازی روز سه شنبه در گردهمایی سالیانه موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه با بیان اینکه در انتقال یافته های تحقیقاتی، کارشناسان پهنه و بخش خصوصی ظرفیت بزرگی هستند، اظهار داشت: باید در کیفی سازی محصولات دیم از جمله ارتقای میانگین عنصر روی گندم بیشتر کار کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم برای تحقیقات کشاورزی دیم کشور بودجه اعتباری ویژه در سازمان برنامه و بودجه ردیف کنیم، افزود: در جذب اعضای هیات علمی غیر از فارغ التحصیلان کشاورزی سایر رشته ها مثل سنجش از راه دور و هوش مصنوعی هم نیاز است .
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی افزود: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی تلاش می کنیم سالانه 15 رقم جدید به بخش ترویج و کشاورزان معرفی کنیم.
به گزارش ایرنا، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا فعالیت‌ های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل آغاز کرد.
پژوهشگران این موسسه تاکنون 54 رقم جدید دیم شامل 31 رقم غلات، 14 رقم حبوبات و 9 رقم علوفات غله ای و دانه های روغنی به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.