صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع
  • حضار ملت ایران

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

گزارشات رسیده از ایران مبنی بر قتل عامهای مکرر در شهرهای مذهبی اصفهان و شیراز و ... نمونۀ دیگری است از جنایات بی‏حد شاه. گفته می‏شود شاه در یکی از مصاحباتش ـ که از نشر آن جلوگیری شده ـ گفته است: «در صورتی که من رفتنی باشم ایران را با خاک یکسان می‏سازم و می‏روم». جنایات اخیر نشان داده است که او مشغول پیاده کردن نقشۀ خویش است. مردم مسلمان ایران تمام بدبختیهای خود و کشور خود را از شاه می‏دانند و دست از مقاومت نخواهند کشید تا پیروز شوند و استقلال و آزادی خود را به دست بیاورند. ملت باید بداند که آزادیخواهان جهان به آسانی به آزادی دست نیافته‏اند. پیغمبر بزرگ اسلام ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله ـ با آن زحمات و رنجهای طاقت‏فرسا در راه هدف از جهاد با ستمکاران تا آخر عمر دست نکشید. امیرالمؤمنین عمر خود را در پیکار با ستمکاران که خود را مسلمان معرفی می‏کردند به سر برد. دفاع از حق و اسلام، از بزرگترین عبادات است. بگذار عبادتگاههای ما را در این شهر مبارک به خون بکشند و ببندند، که مسلمین با عبادت بزرگتر، ماه شریف را می‏گذرانند.

به دنبال گزارشات رسیده، بیانیۀ علمای اعلام شیراز ـ دامت برکاتهم ـ عدد کشتگان را به دهها و مجروحین را به صدها نفر اعلام می‏دارد. مأمورین شاه به مسجد ریخته و به قتل و جرح مردم بی‏دفاع پرداخته و مسجد را به آتش کشیده‏اند؛ همچنان کشتار بی‏رحمانۀ اصفهان به دنبال حیله و دروغ و افترا موجب تأثر و تأسف بسیار است. اکنون اهالی اصفهان به اسم حکومت نظامی بدون مجوز قانونی در زیر چکمۀ خونخواران شاه از اجتماعات دینی ممنوعند و حق اظهار نظر ندارند و از آزادی اعطایی برخوردارند!

ارتش ایران و صاحب‏منصبان محترم بدانند که جنایات و قتل عامهایی که شاه بر آنان تحمیل می‏کند حاصلی جز بدنامی و ننگ برای آنان ندارد. افسران ارتش و شهربانی و ژاندارمری ایران تا چه زمان اجباراً و بدون هیچ‏گونه اختیار، به برادرکشی توسط یک عده مأمور ناآگاه ادامه می‏دهند؟ آخر برای حفظ چه کسی؟ شخصی که به اسلام و ناموس و آزادی شما ضربات پیاپی وارد می‏کند؟ شخصی که شما را در جهان از بی‏حیثیت‏ترین مأمورانی که فقط به خاطر داشتن حقوق گزاف به هر عمل زشتی دست می‏زنند، معرفی کرده است؟ آیا هر روز کشتار و ضرب و جرح، آن هم به دست شما و یا کسانی که شما هیچ‏گونه حق اعتراضی به آنان نداشته باشید، با انسانیت سازگار است؟

شما به عذر مأموریت، برادران دینی خود را به گلوله می‏بندید که مسئولیت آن علاوه بر شاه با خود شما است، باید به حکم خداوند از فرمان ستمگران که شما را به قتل و ظلم امر می‏کنند سرپیچی کنید، و با کشتن برادران خود، جهنم دنیا و آخرت را برای خود نخرید و نالۀ مادران و پدران داغدار و جوان از دست داده را با گوش دل بشنوید، اینان مادران خود شما هستند. آیا فکر کرده‏اید که با گلولۀ خود حداقل یک خانوادۀ بزرگ را در درد و رنج بی‏حد قرار می‏دهید؟ اگر تا به حال هم دست به چنین اعمالی زده‏اید هر چه زودتر توبه کنید و خود را در صفوف لشکر حق قرار دهید؛ مطمئن باشید که پیروزی دنیا و آخرت از آن شما خواهد بود. شما ای صاحب‏منصبان مسلمان و آزادۀ ارتش ایران! دیْن خود را به اسلام و مسلمین ادا نمایید و بیش از این تن به ذلت ندهید.

باید تمام جناحهای اسلامی از علمای اعلام و خطبای محترم و طلاب و دانشجویان و جوانان، فرزندان عزیزم و بازرگانان محترم و کارگران و دهقانان شریف و بیدار و تمام جبهه‏ها و احزاب سیاسی، یکدل و یک‏جهت در آگاهی درجه‏داران ارتش و ژاندارمری و شهربانی کوشش کنند، و برای سرنگونی این جانیِ بالذات آنان را به تشریک مساعی دعوت نمایند، و ملت را از شرّ این ستمگر نجات دهند؛ و مجال ندهند بیش از این زن و مرد، بزرگ و کوچک، پیر و جوان و کودک ما را به خاک و خون بکشد و اسلام را فدای شهوات خود کند. من، در این آخر عمر، متواضعانه دست خود را به طرف تمام گروهها
که برای برپایی اسلام و احکام آن، که تنها راه سعادت و ضامن استقلال و آزادی ایران از استعمار نو و کهنه است، کوشش و فداکاری می‏کنند دراز می‏کنم و از همه استمداد می‏نمایم. این شخص با کمال جدیت به محو آثار اسلام کمر بسته است، و با حیله و دروغ می‏خواهد خود را طرفدار اسلام و ملت معرفی کند. اکنون که ملت شجاع ایران ـایّدهم‏اللّه‏ تعالی ـ بر حیله‏های او واقف شده و آگاهانه بپاخاسته است، باید طبقات دانشمند از نویسندگان و گویندگان در هر لباس و شغلی که هستند دست در دست یکدیگر گذاشته و با قلم و بیان، جنایات بیشمار دستگاه را برای ملت بیدار ایران روشن‏تر کنند. باید طلاب و دانشجویان عزیز و شجاع سراسر ایران از هر فرصت استفاده کرده و شعار ضد شاهی را که شعار اسلام است زنده نگه دارند.

باید دانشمندان و دانشجویان متعهد و مسئول خارج کشور، جنایات این عنصر خطرناک را هر چه بیشتر در خارج و داخل نوشته منتشر کنند، و شخصیتهای آزادۀ جهانی را در سراسر دنیا از ظلم و ستمی که به مردم ایران وارد می‏شود آگاه کنند، و آنان رادرکمک به ملت دلیربرای نجات ایران از چنگال استعمار واستثمارجهانی بسیج نمایند.

باید جمیع طبقات از اختلافات جزئی دست کشیده و برای نجات خویش به پا خیزند و با هر وسیلۀ ممکن در دفع این مفسدفی‏الارض اقدام کنند. امروز سکوت در مقابل این ستمگر و بی‏تفاوتی در برابر این جنایات، برخلاف مصالح عالیۀ اسلام و مخالف سیرۀ انبیای عظام و ائمۀ اطهار ـ علیهم السلام ـ است. امروز هر مطلبی که موجب انحراف ملت شریف از مسیر اصلی است شیطانی و با نقشۀ شیاطین طرح می‏شود.

اینجانب به اسلام و اولیای اسلام ـ علیهم السلام ـ و به عموم مسلمین، بخصوص مؤمنین شیراز و اصفهان ـ ایّدهم‏اللّه‏ تعالی ـ و به بازماندگان عزیزان اسلام و جوانان متدین و برومند مسلمین تسلیت می‏دهم و خود را در غم آنان شریک می‏دانم. امید است که شهرستانهای دیگر ایران با اهالی محترم این دو شهرستان بزرگ همدردی نموده و خود را در مصایب بزرگ آنان شریک بدانند. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

8 شهر رمضان 98ـروح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی