صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان انتصاب سرپرست امور جانبازان و فرمان ایجاد تشکیلات مناسب در این بنیاد
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع انتصاب سرپرست امور جانبازان و فرمان ایجاد تشکیلات مناسب در این بنیاد
  • حضار موسوی، میرحسین (نخست وزیر)

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس میرحسین موسوی، نخست‏وزیر محترم ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی

از آنجا که چندی قبل جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی کروبی طی نامه‏ای درخواست نمودند که برای رسیدگی هرچه بیشتر و بهتر به امور جانبازان و خانواده‏های شهدا ادارۀ امور جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به نهاد یا تشکیلات دیگری سپرده شود، اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از ایشان و از کلیۀ مسئولین و دست‏اندرکاران «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» و مرکز پزشکی بنیاد، خصوصاً سرکار خانم کروبی[1]که در شرایط جنگ کمال ایثار و فداکاری را نسبت به این عزیزان نموده‏اند، جنابعالی را مسئول ادارۀ کلیۀ امور جانبازان عزیز نمودم که با استفاده از همکاری و تجربیات «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» و جانبازان و نیز اختصاص بهترین امکانات «بنیاد مستضعفان» به ایجاد تشکیلات جدیدی در این امر مقدس و بزرگ همت گمارید. و امید است با درایت و تقوا و تعهدی که در شما سراغ دارم به تمامی امور این حماسه‏سازان و شهیدان زندۀ انقلاب رسیدگی کامل گردد. و «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» نیز همچون گذشته با فراغت و امکانات بیشتر امور خانواده‏های معظم شهدا و مفقودین و اسرا را دنبال نماید.

از آنجا که ممکن است این روزها افرادی بخواهند نسبت به دولت خدمتگزار شبهات و القائاتی در اذهان عامه به وجود آورند و زحمات بی‏شائبه و طاقتفرسای شما را
خصوصاً در مسئلۀ جنگ خدشه‏دار نمایند، لازم است این نکته را تذکر دهم که من همچون گذشته شما را فردی لایق و دلسوز برای انقلاب اسلامی می‏دانم، و زحمات شما را در دوران جنگ و تجهیز سپاهیان اسلام فراموش نمی‏کنم، و الآن نیز شما را تأیید و حمایت می‏کنم.

از آنجا که سران کشور و هیأت مشورتی بازسازی کشور در چند روز آینده اصول و سیاست بازسازی را به دولت ابلاغ می‏نمایند، جنابعالی و اعضای محترم هیأت دولت باید با قدرت و قاطعیت و با استقلال کامل به امر بازسازی کشور و ترمیم خرابیها پرداخته و رسیدگی به محرومین را درصدر برنامه‏های خود قرار دهید. و مردم عزیز و شریف ایران نیز، که همه چیز خود را در طبق اخلاص و بندگی خدا نهاده‏اند، توجه دارند که تا رسیدن به استقلال واقعی راه طولانی پیش رو دارند؛ و همه می‏دانند که با توجه به حجم عظیم خرابیها نباید انتظار اصلاح و بازسازی سریع امور را داشت. ما هنوز در آغاز راه هستیم، و سالها وقت لازم است که با همت و تلاش همۀ دست‏اندرکاران و مردم عزیز میهن اسلامی‏مان بازسازی شود و مشکلات برطرف گردد. چه بسا افراد مغرض و مخالف با انقلاب، که از هیچ راهی نتوانسته‏اند به اسلام و انقلاب لطمه‏ای وارد نمایند، امروز در قالب شعارها و بالا بردن سطح توقعات در مردم بخواهند به هدفهای شوم خود نایل شوند، و با انگشت نهادن روی مشکلاتی که نتیجۀ تحمیل چندین سالۀ جنگ بوده است مردم را نسبت به مسئولین بدبین کنند و اینطور تبلیغ نمایند که بعد از قبول قطعنامه و نبودن جنگ چرا مشکلات حل نمی‏شود؟ باید به این افراد گفت مگر این کار به سادگی امکانپذیر است؟ مگر کشور ما از محاصره‏ها بیرون آمده است؟ مگر همۀ مراکز آسیب دیدۀ برق و سوخت و کارخانجات را یکروزه می‏توان راه‏اندازی نمود که ما بگوییم دیروز جنگ بود و عذرها موجّه، ولی امروز که جنگ نیست چرا کمبود است؟ البته این سخنها از باب تذکر به مؤمنین است؛ و الاّ مردم وفادار و انقلابی کشورمان برای به دست آوردن استقلال واقعی و رسیدن به خودکفایی خیلی بیشتر از اینها آمادۀ صبر و فداکاری هستند. و من مطمئنم که ملت ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال
زندگی در ناز و نعمت ولی وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمی‏کند.

در خاتمه بار دیگر از زحمات دلسوزانه و مخلصانۀ دوست خوبم، جناب حجت‏الاسلام آقای کروبی تشکر می‏نمایم. و امیدوارم تمامی افرادی که در خدمت معلولین جنگ تحمیلی بوده‏اند با صمیمیت با آقای نخست‏وزیر همکاری نمایند. خداوند بزرگ به همۀ مسئولین و دولت خدمتگزار و مردم شریف ایران توفیق صبر و ایثار در راه اسلام را عنایت فرماید. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

به تاریخ 3/9/67

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ خانم فاطمۀ کروبی، سرپرست مرکز پزشکی بنیاد شهید انقلاب اسلامی.