صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان رهنمودهایی به نمایندگان خبرگان رهبری و رهبران آینده
  • محل
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع رهنمودهایی به نمایندگان خبرگان رهبری و رهبران آینده
  • حضار نمایندگان مجلس خبرگان

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

با تأیید خداوند متعال جَلَّ و علا و پشتیبانی حضرت ولی اللّه‏ اعظم، بقیه اللّه‏ أرواحنا لمقدمه الفداء ـ بر حسب اصل یکصدوهفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس مبارک خبرگان، که به وسیلۀ آراء ملت عظیم الشأن ایران، شماری از علمای اعلام و حجج اسلام ـ ادام اللّه‏ بقائهم ـ برای تعیین رهبر یا شورای رهبری انتخاب شده‏اند، مفتوح گردید. مجلسی که برای ادامۀ نظام جمهوری اسلامی‏و شرعیت بخشیدن به آن نقش اساسی دارد. مجلسی که علاقه مندان به اسلام و جمهوری اسلامی‏دل بدان بسته، و مخالفان و دشمنان آن چشم به آن دوخته‏اند. آنان دل بسته‏اند که منتخبین آنها، که از علمای متعهد و آگاه به مصالح و مفاسدند، با رأی مبارک خود شایسته ترین و آگاه‏ترین و متعهدترین فقیه یا فقها را برای این مقام، که صیانت[1]نظام جمهوری اسلامی و هدایت آن به طور شایسته و موافق با شریعت مطهّره بستگی به آن دارد، با اعتقاد به حضور خداوند متعال و نظارت او ـ جَلَّ و علا ـ بر آراء و اعمال و احوال آنان تعیین نمایند، و رضای او را بر رضای خود و دیگران مقدم دارند. و اینان چشم طمع دوخته‏اند که شاید به وسیلۀ ایادی خود بتوانند لغزشی خدای نخواسته ایجاد کنند که در آتیه‏ای ولو دراز مدت نظام اسلامی‏را به انحراف کشانند.

ما می‏دانیم که ابرقدرت‏ها و حکومت‏های وابسته به آنان با اسلام شاهنشاهی و
مُلْکی
[2]مخالف نیستند؛ بلکه بی‏شک آن را تأیید نیز می‏کنند. اسلامی‏که به وسیلۀ ایادی ابلیسی خود و جهال بصورتِ عالم، عرضه شود ـ که علمای اسلام و مسلمانان نباید در امور سیاسی و اجتماعی مسلمین دخالت کنند و نباید در امور مسلمانان اهتمام نمایند، و حکم واضحِ عقل موافقِ با قرآن را نادیده گرفته و حدیثمَجَارِی الأُمُورِ بِیَدِ العُلَمَاء باللّه‏[3]را ضعیف و سخن شریفوَأمَّا الْحَوَادِثُ الوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فیها إِلَی رُوَاةِ أَحَادِیثِنَا.[4]و دیگر احادیث از این قبیل را بی مبنا یا به تأویل کشانند ـ صددرصد مورد تأیید آنان است. چه بهتر که دست علمای متعهد و مسلمانان بیدار را این درباریان روحانی نما و بازیخوردگان غافل از سیاست بازی شیاطین ببندند، و راه را برای چپاول و سلطۀ قدرت‏ها باز کنند. آنان از اسلامی که مؤید آنهاست چه باک دارند؟ از اسلام علی بن ابیطالب ـ علیه صلواة اللّه‏ و سلامه ـ می‏ترسند. اگر آن شهید دلباختۀ اسلام و اسلام‏شناس حقیقی مثل اینان فکر می‏کرد و به گوشۀ عزلت به عبادت خدا مشغول می‏شد و راهی جز بین مسجد و منزل نمی‏پیمود، نه جنگ صفین[5]و نهروان[6]پیش می‏آمد، و نه جنگ جمل[7]، و نه مسلمانان فوج فوج به قتل می‏رسیدند و شهید می‏شدند. و اگر سیدالشهدا ـ علیه السلام ـ مثل اینان فکر می‏کرد و در کنار قبر جدش به ذکر و دعا می‏پرداخت، فاجعۀ بزرگ کربلا پیش نمی‏آمد و دوستان ارجمند خداوند قطعه قطعه نمی‏شدند و آل اللّه‏ به اسارت نمی‏رفتند. و از آنها بالاتر، اگر رسول اکرم ـ صلی اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ مانند اینان فکر می‏کرد و به نصیحت و بیان احکام عبادات می‏پرداخت، آن همه رنج و مصیبت نمی‏دید و آن همه مسلمانان به شهادت نمی‏رسیدند. و در علمای معاصر، اگر مرحوم آیت اللّه‏

عظیم الشأن، آقا میرزامحمدتقی شیرازی[8]با آن مقام بزرگ در علم و ورع و تقوا، همانند اینان فکر می‏کرد، در عراق جنگ بین مسلمانان و انگلیسی‏های متجاوزِ غاصب پیش نمی‏آمد و آن همه مسلمانان شهید نمی‏شدند، و استقلال عراق تأمین نمی‏شد. حکومت‏هایی که در عصر حاضر با دل و جان و اسم اسلام در خدمت ابرقدرت‏ها، بویژه امریکا هستند و عامل تأمین منافع آنان در جهان می‏باشند، و آخوندهای درباری از خدا بی خبر که مؤید آنان و مخالف با رژیم اسلامی‏هستند و کوشش در هدم اسلامِ پرخاشگر بر ستمگران به سیرۀ رسول اللّه‏ ـ صلی اللّه‏ علیه وآله وسلم ـ و علم کردن اسلامِ شاهنشاهی و ملوکی هستند، که مسلمانان متعهد را به جرم شکایت از ظلم امریکا و اسرائیل می‏خواهند از فریضۀ حج محروم کنند، باید مورد تأیید شوروی و امریکا و اسرائیل باشند.

و اکنون شما، ای فقهای شورای خُبرگان وای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی، مسئولیتی را قبول فرمودید که در رأس همۀ مسئولیت‏هاست؛ و آغاز به کاری کردید که سرنوشت اسلام و ملت رنجدیده و شهید داده و داغدیده گرو آن است. تاریخ و نسل‏های آینده دربارۀ شما قضاوت خواهند کرد، و اولیاء بزرگ خدا ناظر آرا، و اعمال شما می‏باشند؛ «وَاللّه‏ُ مِن وَرَائِهم مُحیطٌ و رَقِیبٌ»[9]. کوچکترین سهل انگاری و مسامحه و کوچکترین اِعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی، که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند، بزرگترین فاجعۀ تاریخ را به وجود خواهد آورد. اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن‏ها به طاق نسیان سپرده می‏شود، و به جای آن، اسلام شاهنشاهی و ملوکی جایگزین آن خواهد شد. شما برگزیدگان مستضعفان می‏دانید که با کوتاه شدن

دست ابرقدرت‏های چپاولگر از کشور اسلامی‏شما، آنان و وابستگان به آنها ماهیت اسلام و قدرت الهی آن را لمس نمودند، و چون افعی زخم خورده در کمین نشسته‏اند که از هر راهی بتوانند خود یا به وسیلۀ پیروان از خدا بی خبر خود این نظام الهی را از مسیر خود منحرف نمایند. و بالاترین انحراف، که منجر به انحراف تمام ارگان‏ها می‏شود، انحراف رهبری است، که امروز شما نقش اول آن را دارید. شما دیدید و شنیدید که با اصل پنجم قانون اساسی چه مخالفت‏ها شد و چه جار و جنجال‏ها بپا کردند، و بحمداللّه‏ تعالی موفق نشدند مأموریت خود را انجام دهند. و اخیراً با همین تعیین خبرگان نیز مخالفت کردند و سمپاشی نمودند، و بحمداللّه‏ با شکست مواجه شدند. و امروز هم شما نباید از کید ساحران و وسوسۀ خَنّاسان[10]غافل باشید. راه خود را با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی ادامه دهید؛ و به هیچ چیز الا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید. و دراین صورت خداوند تعالی پشت و پناه شماست.

لازم است به رهبر محترم آتیه، یا شورای رهبری، تذکری برادرانه و مخلصانه بدهم: رهبر و رهبری در ادیان آسمانی و اسلامِ بزرگ چیزی نیست که خودبخود ارزش داشته باشد، و انسان را خدای نخواسته به غرور و بزرگ‏اندیشیِ خود وادارد. آن همان است که مولای ما، علی بن ابیطالب، دربارۀ آن گوشزد فرموده است. اساساً انبیاء خدا ـ صلواة اللّه‏ و سلامه علیهم ـ مبعوث شدند برای خدمت به بندگان خدا، خدمت‏های معنوی و ارشادی و اخراج بشر از ظلمات به نور، و خدمت به مظلومان و ستمدیدگان و اقامۀ عدل، عدل فردی و اجتماعی.

شما که خود را پیروان اصحاب وحی و اولیاء عظیم الشأن می‏دانید و بحمداللّه‏ هستید، خود را جز خدمتگزار به ملت‏های ستمدیده ندانید. و باید بدانید که تبهکاران و جنایت پیشگان بیش از هرکس چشم طمع به شما دوخته‏اند، و با اشخاص منحرفِ نفوذی در بیوت[11]شما، با چهره‏های صددرصد اسلامی‏و انقلابی، ممکن است خدای نخواسته
فاجعه به بار آورند، و با یک عمل انحرافی نظام را به انحراف کشانند، و با دست شما به اسلام و جمهوری اسلامی‏سیلی زنند. اللّه‏، اللّه‏، در انتخاب اصحاب خود. اللّه‏، اللّه‏، در تعجیل تصمیم‏گیری، خصوصاً در امور مهمه. و باید بدانید و می‏دانید که انسان از اشتباه و خطا مأمون نیست. به مجرد احراز اشتباه و خطا از آن برگردید، و اقرار به خطا کنید؛ که آن کمال انسانی است، و توجیه و پافشاری درامر خطا نقص، و از شیطان است. در امور مهمه با کارشناسان مشورت کنید، و جانب احتیاط را مراعات نمایید.

اینجانب مطالبی را در سی صفحه، به عنوان وصیت، نوشته‏ام؛ و یک نسخه آن را در مجلس مبارک خبرگان امانت می‏گذارم، که پس از مرگ اینجانب منتشر خواهد شد.

از خداوند متعال عاجزانه مسئلت می‏نمایم که اسلام بزرگ را عظمت بیشتر بخشد؛ و توفیق وحدت رابرای حفظ کیان اسلام و کشورهای اسلامی‏نصیب ملت‏های اسلامی فرماید؛ و جمهوری اسلامی را هرچه بیشتر تقویت نماید؛ و ما را مورد عنایت حضرت بقیة اللّه‏ ـ عجل اللّه‏ فرجه الشریف و روحی لمقدمه الفداء ـ قرار دهد. والسلام علی عباداللّه‏ الصالحین.

22 تیرماه 1362 / 2 شوال المکرم 1403

روح اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ حراست و نگهبانی. 
2 ـ پادشاهی.
3 ـ «کارها به دست عالمان دین خدا جریان می‏یابد.» بحارالأنوار، ج 97، ص 80، ح 37.
4 ـ «در حوادثی که پیش می‏آید به راویان احادیث ما مراجعه کنید.» بحارالأنوار، ج 2، ص 90، ح 13.
5 ـ جنگ صفّین، جنگ بین سپاهیان حضرت علیع و معاویه.
6 ـ جنگ معروف حضرت علی با خوارج.
7 ـ جنگ حضرت علی ع با طلحه و زُبیر و یارانشان در نزدیکی بصره. 
8 ـ میرزا محمد تقی شیرازی، معروف به «میرزای دوم» از فقهای بزرگ که رهبری مردم عراق را در جنگ علیه نیروهای انگلیسی در 1920 میلادی برعهده داشت.
9 ـ خداوند از اطراف بر ایشان احاطه دارد و مُراقب است. 
10 ـ وسوسه‏گران نهانی.
11 ـ جمع بیت: خانه.