صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان ولایت اداری
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع ولایت اداری
  • حضار سؤال‏کننده: کانون اسلامی جوانان شهرستان بروجن

[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی ـ دامت برکاته‏پس از تقدیم عرض سلام و آرزوی توفیق پیروزی آن رهبر عظیم‏الشأن، بر مبنای مسائلی که در جامعه‏مان می‏گذرد لازم دانستیم از محضر مبارک آن رهبر بزرگ طلب فتوای مورد ذیل را بنماییم: در جامعه از طرف مسئولین ادارات هرگاه حرکتی خلاف حق و قسط اسلامی و قانون و دستورات آن رهبر عظیم‏الشأن انجام می‏گیرد و مورد سؤال افراد متعهد و کارمندان دلسوز وابسته به آن اداره قرار می‏گیرند که چرا در این مورد برخلاف حق و قسط و قانون عمل نموده‏اید از طرف مسئولان و یا افراد نزدیک به آنها این مسئله عنوان می‏گردد که اینگونه برخوردها با مسئولین برخلاف ولایت اداری است و چون ولایت اداری به ولایت فقیه و ولایت امام و پیغمبر و خدا ختم می‏شود پس فرد معترض که از طریق قانون و پیروی دستورات آن رهبر اعتراض خود را به مسئولین اعلام داشته است کافر و ملحد است. خواهشمند است نظریۀ شریف را در این مورد اعلام فرمایید. والسلام.

4/10/1361 ـ از طرف برادران کانون اسلامی جوانان شهرستان بروجن]

 

بسمه تعالی

ولایت اداری در اسلام نیست و کارمندان و مسئولین در ادارات فقط مسئولیت دارند که بر طبق مقررات اداره و دولت اسلامی عمل کنند و ولایتی بر کسی و چیزی ندارند. و اگر برخلاف موازین شرعی یا قانونی عمل نمایند، دیگران می‏توانند بدون ایجاد هرج و مرج و فساد به آنان تذکر دهند.

روح‏اللّه‏ الموسوی[1]

1 ـ استفتاء فوق توسط هیأت پاسخ به استفتائات شرعی، منصوب امام خمینی، مرقوم گردیده است و پاسخ منطبق با مبانی و فتاوای امام خمینی است.