صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اهتمام به امر کشاورزی و آبادانی ایران
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اهتمام به امر کشاورزی و آبادانی ایران
  • حضار حضار: نوری، عبداللّه‏(نمایندۀ امام در جهادسازندگی) ـ اعضای شورای مرکزی جهادسازندگی

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

تلاش برای آبادانی کشور

از مسائلی که شما و دیگران گزارش داده‏اند، بسیاری از خیانتهایی که به این کشور و مردم گردیده است کشف می‏شود که چه کوششهایی در جهت باز داشتن ما از همه چیز انجام شده و جلوی مغزهایی که می‏توانستند کار بکنند و پیشرفت علمی داشته باشند را گرفته و کشاورزی ما را از بین بردند. شما می‏بینید که چقدر از زمینها هنوز بلااستفاده و چه مقدار از آبها مانند آب کارون به هدر می‏رود. آنها به اسم اینکه ما می‏خواهیم پیشرفت داشته باشیم و مملکت ما مملکت صنعتی باشد، مسئلۀ «اصلاحات ارضی» را بهانه کردند. قضیۀ آنها قضیۀ کلاغی شد که می‏خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد که راه رفتن خودش را هم فراموش کرد که خدا خواست و مملکت را از دست آنها گرفت و مسائل و تصمیمات به دست خود مردم افتاد.

اینکه شما گفتید در کارها هماهنگی وجود دارد، کار[ی]بسیار خوب و صحیح است. زیرا تا امور آنگونه اجتماعی نباشد و همۀ افراد یک رویه و هدف را نداشته باشند، کارها پیش نمی‏رود. امروز همۀ مردم ما می‏خواهند به اسلام و کشورشان خدمت کنند. و ما می‏بینیم در عین حال که این کشوری که به دست ما افتاد[ه]هیچ پیشرفتی نداشته است، اما انسانهای آن تبدیل به انسانهای پرشور و فعال گردیده‏اند، که همین دلیل است[بر این]که ما می‏توانیم همۀ کارها را خودمان انجام دهیم. اگر چه امریکا نمی‏خواهد و نمی‏گذارد که ما کار بکنیم، ولی ما و ملت ما به یاری خداوند، بنا داریم کاری بکنیم که
آنها نتوانند مانع باشند. و در این جهت لازم است افراد با علوم آشنا شوند؛ البته علمی که در خدمت مردم باشد. در هر صورت، مسئولیت ما امروز زیاد است و باید خودمان مملکتمان را آباد کنیم، و اگر این کار را نکنیم، شکر خدا را بجای نیاورده‏ایم. مسئلۀ کشاورزی در کشور ما در رأس امور است. بحمداللّه‏، مملکت از نظر منابع طبیعی، همه چیزش خوب است. آب و زمین خوب دارد و مردمش آگاه و در فکر کشاورزی هستند و دولت باید آنها را تشویق و تقویت بنماید و امکانات لازم را در اختیار آنها بگذارد.

تقویت روح ایمان مردم

من از زحماتی که آقایان می‏کشند خیلی تشکر دارم و عمده این است که این کارها را خدا اجر می‏دهد و خدمت به این مردم و خصوصاً روستاییان از بین نمی‏رود. و شما کوشش کنید با افرادی که تماس دارید با استفاده از روحانیون و موعظه، روح ایمان را در آنها تقویت کنید که اگر جنبۀ ایمان مردم تقویت شد، همۀ امور به راحتی انجام می‏شود. مثلاً همین جهاد، در جنگ چقدر کار کرده است. این به خاطر جدیتی است که جوانها دارند و کشور را از خودشان می‏دانند و برای خدا کار می‏کنند. وقتی ایدۀ آنها این باشد کارها بخوبی پیش می‏رود و اینطور نباشد که اگر کسری پیدا کردید و یا مشکلی در کارتان پیش آمد دلسرد شوید. به کار خودتان ادامه دهید. من همۀ شما را دعا می‏کنم و امیدوارم خداوند به شما توفیق خدمت به این مستمندان را که از بزرگترین عبادات نزد اوست، عنایت فرماید.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته