صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اغتنام فرصت و ایجاد زمینه برای خودکفایی
  • محل تهران، حسینیه جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اغتنام فرصت و ایجاد زمینه برای خودکفایی
  • حضار حضار: نبوی، مرتضی (وزیر پست و تلگراف و تلفن)، هیأت مدیره، و مدیران مخابرات

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

تشویق مبتکرین و ایجاد زمینه برای خودکفایی

من متقابلاً شهادت حضرت امام محمد تقی ـ علیه‏السلام ـ را به شما تسلیت عرض می‏کنم.

در خلال صحبتهای شما،[1]مطلبی بود مبنی بر اینکه کارهایی که سابقاً خارجیها انجام می‏دادند، الآن توسط خود آقایانی که در مخابرات هستند، انجام می‏گیرد. ما واقعاً باید متأسف باشیم از اینکه در طول سلطنت این دو جنایتکار،[2]چقدر صدمه دیدیم. اگر گذاشته بودند که خود مردم و دانشمندان، متکفل امور باشند و مردم را تشویق کرده بودند، حال کشور ما اینطور نبود. ما الآن باید فرصت را غنیمت شمرده و برای اسلام و کشور اسلامی کار بکنیم و زندگی خودمان را هدر ندهیم.

امروز مردم از وضع دولت مطلعند و شما مردم را برای پشتیبانی از خود لازم دارید. دولت بدون پشتیبانی مردم نمی‏تواند کار بکند و هر یک از ادارات و وزارتخانه‏ها باید این مسئله را مد نظر داشته باشند که برای خدا، مردم را راضی نگه دارند. و اگر شما تاریخ پنجاه سال سلطنت را ملاحظه کنید، آن وقت تکلیف خودتان را می‏دانید که با ملت بودن چیست و بدون ملت بودن چیست. همۀ ما باید برای خدمت به توده‏هایی که در طول

تاریخ همیشه محروم بوده‏اند، کوشش کنیم. و دولت باید آنها را مقدم بدارد و مغزهایی را که مشغول به کارند تشویق بکند. و دولت باید این فرصت را، که در این کشور افرادی پیدا می‏شوند که خودشان می‏توانند کارها را انجام بدهند، غنیمت بشمارد و به تدریج، ان‏شاءاللّه‏، به آن جایی برسند که ما دیگر به خارج احتیاجی نداشته باشیم. و مسلماً اینها تشویق می‏خواهند و شما باید به این فکر باشید که برای خدا کار کنید تا نتیجۀ کارتان تا ابد باقی بماند. و بدانید هر کاری که شما انجام دهید و ملت از آن استفادۀ اسلامی و فرهنگی بکند، برای شما فایده دارد، اگر شما هم نباشید. شما باید کسانی را که برای کارها، خصوصاً برای مخابرات، انتخاب می‏کنید شناسایی کنید تا اینکه متعهد به اسلام باشند، نه با ادعا؛ زیرا الآن همه ادعای این را دارند که ما متعبد به اسلام هستیم. و بدانید که در عین حال که همه دنبال شناسایی اقشار مخالف، منافق و چپگرا هستند، مع‏ذلک، ممکن است کسانی باشند که با نفوذ خود بخواهند اوضاع را به هم بزنند و برای ملت و دولت غائله به بار بیاورند، و یا اسرار مملکت را بیرون برده و در مخابرات استراق سمع نمایند.

امیدوارم خداوند شما را در خدمت[به]این مردم محروم تأیید فرماید و این دولت و این مجلس و سایر مردم را برای شما و ما نگه دارد.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته

1 ـ آقای مرتضی نبوی، وزیر پست و تلگراف و تلفن.
2 ـ رضاخان و پسرش، محمدرضا پهلوی.