صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان وحدت و انسجام مورد توجه خدا
  • محل تهران، حسینیه جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع وحدت و انسجام مورد توجه خدا
  • حضار حضار: خانواده‏های شهدای شهرهای بهشهر، ساری، قائمشهر و تهران، بانوان طلبه مدرسه فاطمیۀ نجف‏آباد، آقای محسن رضایی (فرمانده کل سپاه) و کلیۀ فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

عنایت الهی در وحدت و انسجام نیروها

همان طوری که این برادرها، برادرهای بسیار عزیز مایل‏اند که با من ملاقات کنند، من هم مایلم که چهره‏های عزیز و نورانی آنها را ببینم. خوب، لکن مسائل بعضی‏اش مهم است و به واسطۀ مهم بودن آن مسائل، یک مسائل دیگری باید یک قدری تعویق بیفتد و بحمداللّه‏ امروز و در این 15 خرداد که نزدیکش هستیم، وضع ایران به طور عموم، وضع قوای مسلح به طور خصوص بسیار فرق دارد با خرداد سال قبل و بحمداللّه‏ انسجامی که الآن حاصل شده است بین تمام قوای مسلح که کوشش می‏شد که اینها با هم نباشند و نقشۀ امریکایی بود که این اشخاصی که می‏توانند فعال باشند، مقابل هم قرار داده بشوند، آن مدفون شد و خنثی. و آنطوری که من، اشخاصی که رفت و آمد می‏کنند از روحانیون، دیگران برای[من]نقل می‏کنند، اعجاب دارند از این برادری که همۀ گروهها با هم دارند که گاهی گفته می‏شود که وقتی که انسان وارد می‏شود آنجا و نمی‏شناسد، اصلاً نمی‏تواند تمیز بدهد که کدام ارتشی‏اند، کدام سپاهی‏اند، کدام بسیجی‏اند. اینطور با هم مربوط و با هم هستند. و همین معناست که خدای تبارک و تعالی شماها را و همۀ ما را مورد عنایت قرار داده است و همین نصرت الهی است، نصرت الهی که انسان توجه به احکامش داشته باشد و عمل بکند به احکامش، این نصرت الهی است و یکی از احکامی که مورد توجه
است این وحدت و انسجام همه است و خصوصاً، قوایی که در فعالیت نظامی هستند، اینها اگر ـ خدای نخواسته ـ یک وقتی یک اختلافی در خودشان بروز کند همان روز است که امریکا به مقاصد خودش نزدیک می‏شود.

حفظ حیثیت اسلام

و لهذا، فرضاً که شما ملاحظه کنید که، یا آنها ملاحظه کنند که بعضیها مخالف ـ مثلاً ـ میلشان یا موافق چه عمل می‏کنند، امروز نباید انسان امیال خودش را در نظر بگیرد. یک روزی که گرفتاری اسلام و حیثیت اسلام در میان است و می‏بینید که همۀ قدرتمندها و همۀ تبلیغات بر ضد همه هست و از اول هم بر ضد همه و خصوص پاسدار عزیز بوده است، باید انسان تمام امیال خودش را فدای میل اسلام، حکم و احکام اسلام بکند. همان طور که شما و همۀ این رزمندگان ما واقعاً، یک چهره‏هایی هستند که انسان از خودش خجالت می‏کشد که با آنها مواجه بشود؛ کسانی که جان خودشان را که سرمایۀ همه چیز است دیگر برای انسان، این را فدا دارند می‏کنند برای اسلام و ماها این توفیق را نداریم، نمی‏توانیم، منتها دعا می‏کنیم به شما. وقتی بنا شد که شما یک همچو تحفه‏ای را دارید به اسلام تقدیم می‏کنید، آن وقت اگر ـ فرض کن ـ یک چیزی مخالف میلتان شد باید با آن مخالف میل خودتان قدری مبارزه کنید. این مبارزۀ باطنی است که لازم است انسان داشته باشد همیشه و همیشه مواظب باشد.

شیطان خرده‏کاری خیلی دارد؛ چیزهایی مخفی، چیزهایی که انسان نمی‏تواند ادراک کند و بعد ادراک می‏کند زیاد دارد و وسوسه‏های زیاد دارد. باید در مقابلش ایستاد از هواهای نفسانی جلوگیری کرد. و این وحدت و انسجامی که الآن بین شما و سایر برادرانتان در ارتش و بسیج و سایر جاها هست، این را حفظ کنید و همین طور عشایر را که یک قوه‏ای هستند و علاقمند هستند بحمداللّه‏.

اتحاد برای دفع دشمن

و در رژیم سابق، زمان رضاشاه می‏خواستند این عشایر را از بین ببرند و بسیاری‏شان
را از بین بردند. الآن بحمداللّه‏، آنها هم یک قدرتی هستند، با شما دوست و رفیقند. همه با هم دوست باشید، همه با هم رفیق باشید تا اینکه بتوانید این بار را به منزلش برسانید و مطمئن باشید که تا ایران به این وضعی که فعلاً هست و بحمداللّه‏ دارد جلو می‏رود. خیلی از اشخاصی که بدبین بودند به اسلام و بدبین هم هستند، هی امید این را داشتند که اسلام همین چند ماهی بیشتر، باز مهلت می‏دادند، یک چند ماه دیگر، یک چند ماه دیگر، یک سال دیگر، و حالا دیدند که سه سال گذشت و رو به انسجام بیشتر و اینجا ثبات بیشتر است. و من امیدوارم که هر چه عمر این طفل
[1]زیادتر بشود و عمرش طولانیتر بشود، بر آن فعالیت و بر آن قوه‏های خودش افزوده بشود و انسجامش هم زیادتر بشود. و این اشخاصی که به امید این نشسته‏اند که دوباره ایران برگردد ـ سلطنت‏طلب می‏خواهد دوباره ایران به سلطنت برگردد دیگران می‏خواهند یک جمهوری دمکراتیک غیرمذهبی، با تعبیر غیرمذهبی، غیرمذهبی درست بکنند ـ اینها همه‏شان به قبرستان خواهند رفت و نمی‏توانند ان‏شاءاللّه‏. و اما شرطش این است که:اِنْ تَنْصُرُوااللّه‏ِ یَنْصُرْکُمْ،[2]خدای تبارک و تعالی تعلیق کرده، آن نصرت خدا دنبال نصرت ماست. ما اگر از خدا نصرت کردیم و برای خدا، برای دین خدا عمل کردیم، که یکیش همین است که گله‏ها اگر داریم، الآن باشد، الآن بایگانی کنند گله‏ها را، بعدها که درست شد اگر باز گله‏ای باقی ماند می‏شود انسان یک کاری بکند. اما امروز وقت اینکه من از یک کسی اوقاتم تلخ باشد، یک چیزی بگویم که یک وقت ـ خدای نخواسته ـ برای او مضر باشد، یا شما یک چیزی بگویید، یا ارتشیها یک چیزی بگویند، این امروز نباید مطرح باشد. همه باید با هم باشیم و یک دشمن مشترک آمده است و باید اول دشمن مشترک را دفعش کنیم، بعد که دشمن مشترک دفع شد، خوب، گله‏ها بعدها امید است که حل بشود، اگر هم حل نشد، آسان است آن بعدها. و من دعا می‏کنم به شما و امیدوارم که همین حیثیتی که دارید الآن[محفوظ باشد].

بحمداللّه‏ شما الآن در بین همۀ دنیا، الآن ایران، اگر همۀ رسانه‏ها را ملاحظه کنید، ایران مطرح است همه جا، در همۀ دنیا مطرح است ایران و همه از این جنبش ایرانی و اسلامی وحشت دارند. با اینکه ملتهای اسلامی و دولتهای اسلامی ـ ملتها که وحشت ندارند، دولتهای اسلامی ـ هم نباید وحشت داشته باشند؛ برای اینکه ایران بنا ندارد به اینکه دولتهای اسلامی را کنار بگذارد و چی بشود، ولو میل دارد اسلام محقق بشود، آنها هم خودشان را با اسلام تطبیق کنند. همۀ ما با آنها موافق هستیم و دشمن مشترک ما که امروز اسرائیل و امریکا و امثال اینهاست که می‏خواهند حیثیت ما را از بین ببرند و ما را تحت ستم دوباره قرار بدهند، این دشمن مشترک را دفع بکنیم. بعد که دفع کردیم دشمن مشترک را، آن وقت دیگر هر کسی در محل خودش برای خودش حکومت هست و برای چی. ان‏شاءاللّه‏ که موفق باشید و مؤید و من دعا می‏کنم به شما و دعا کنید که من غافل نشوم از این دعاگویی. ان‏شاءاللّه‏، خداوند همه‏تان را حفظ کند و در پناه امام زمان ـ سلام‏اللّه‏ علیه ـ از عنایات حق تعالی برخوردار باشید.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته

1 ـ انقلاب اسلامی‏و نظام جمهوری اسلامی، که در آغاز راه خویش است.
2 - سورۀ محمد ص آیۀ 7. «اگر خدا را یاری کنید، به یقین خدا نیز شما را یاری خواهد کرد».