صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تبریک پیروزی ارتش اسلام ـ هشدار به دولتهای حامی صدام
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تبریک پیروزی ارتش اسلام ـ هشدار به دولتهای حامی صدام
  • حضار ملت ایران

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

طلوع آفتاب سوم شعبان که سالروز طلوع شمس معنویت و پاسدار اسلام و مجدد حیات قرآن کریم و نجاتبخش امت خاتم ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ از شب تاریک به عصر ظلمانی حکومت جائرانۀ یزیدیان که می‏رفت تا قلم سرخ بر چهرۀ نورانی اسلام کشد و زحمات طاقتفرسای پیامبر بزرگ اسلام ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ و مسلمانان صدر اسلام و خون شهدای فداکار را به طاق نسیان سپارد و به هدر دهد، بر همۀ مسلمانان جهان و شیعیان خط سرخ امامت و ملت فداکارِ در صحنۀ ایران بزرگ و رزمندگان در راه هدف مقدس و خصوص سپاه پاسداران عزیز که این روز عظیم‏الشأن را برای خود انتخاب نموده‏اند مبارک باد. و امروز که نوید پیروزی حق را بر باطل و جنوداللّه‏ را بر جنود شیطان، با پیروزیهای بزرگ پی در پی ـ خصوصاً بیت‏المقدس که از شاهکارهای عظیمِ کم نظیر جنگها بوده است می‏دهد، مبارکتر و پربرکت‏تر است.

سپاه پاسداران که رکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است با اقتدا به مولای خود سید مظلومان ـ علیه الصلوة و السلام ـ نجاتبخش ملت ایران و اسلام عزیز از شبهای تاریک و ظلمانی ستمشاهی بوده، و در پاسداری از انقلاب و هدفهای آن عاملی مؤثر و رکنی رکین بوده و هست. سپاه در جبهه‏های دفاع مقدس از اسلام و میهن اسلامی، با وحدت و انسجام کامل با ارتش معظم و بسیج عزیز و ژاندارمری و عشایر مکرم و سایر
قوای نظامی و انتظامی و مردمی، چون صفی آهنین و بنیانی مرصوص
[1]پایداری نموده و دشمنان اسلام و بشریت را از میدانهای نبرد مفتضحانه رانده است، و برای خود و اسلام و میهن معظم ایران افتخارهایی آفریده است که تاریخ فراموش نخواهد کرد، و حضرت بقیة‏اللّه‏ ـ ارواحنا لتراب مقدمه الفداء ـ از نظر مبارک نخواهد برد، و پروردگار ـ جل و علا ـ بر خدمتگزاران به اسلام و میهن اسلامی، که این رزمندگان بحمداللّه‏ تعالی از آنانند، رحمت و برکت خود را دریغ نخواهد فرمود.

ای عزیزانی که مجالس ذکر و دعا و مناجات شما در شبها چون شب عاشورا به ملکوتیان نورافشانی می‏کند، و چون ستاره‏ای درخشان در جبهه‏ها می‏درخشد، و روزتان چون روز عاشورا در مقابل یزیدیان استقامت می‏نماید، قدر این شبهای معنوی و عرفانی و این روزهای سلحشوری و افتخارآمیز را بدانید که خدای بزرگ شما را برای نصرت خویش انتخاب فرموده و امثال ما را لایق این خوان نعمت و رحمت و معنویت و فداکاری ندانسته است.

صدام خائن امروز بهتر فهمیده است که از این دامی که برای او گسترده‏اند نجات نخواهد یافت و او و حزب کافر بعث عراق جز سرنگونی و هلاکت سرنوشتی ندارند. و از این رو با آنهمه رجزخوانی و ادعای پوچ سرداری قادسیه و کوبیدن طبل میان تهی انقلابی بودن و با اسرائیل دشمنی آشتی‏ناپذیر داشتن، امروز به دامان حکومت سرسپردۀ امریکا، یار و همقطار اسرائیل، پناه برده و دست ذلت و دریوزگی به جانب دشمنان عرب و اسلام دراز کرده است، که نخست او را از این مهلکۀ مرگبار ـ که خود برای خود تهیه دیده ـ نجات دهند، و سپس اذهان را از دشمن بزرگ اسلام و غاصب سرزمینهای آنان منصرف و قرارداد ننگین کمپ دیوید را با برگرداندن حسنی مبارک به جامعۀ عرب به کرسی نشاند، یا «طرح فهد»[2]را که برای ملت عرب و بالاتر برای اسلام ننگ‏آور است

اجرا کند.

من به دولتهای عربی منطقه هشدار می‏دهم که با تسلیم شدن در مقابل اینگونه طرحها، علاوه بر قبول اسارت خویش به دست امریکا و از آن ننگینتر اسرائیل، دشمنی ملت و دولت و قوای مسلح نیرومند ایران را برای همیشه به بار می‏آورد. و اگر امروز به دامن اسلام برنگردید، فردا دیر است. شما را فریبکاریهای امریکا و رجزخوانیهای «حُسنی»[3]و «حسن»[4]و «حسین»[5]و «قابوس»[6]ـ که حقاً احتیاج به قَیم دارند و سفیهانه جوانان کشورهای خود و اسلحه و مهمات ارتش خویش را که باید در راه نجاتشان از چنگال اسرائیل به کار برند ـ گول نزند. و با یک کشور اسلامی که شاه معدوم را با آن قدرت شیطانی و حمایت شیطانهای بزرگ و کوچک و صدام جنایتکارتر از شاه معدوم را به جهنم فرستاد، به ستیز برنیانگیزاند. شما به مطبوعات و رسانه‏های گروهی خود اجازه ندهید که به تبعیت از بوقهای ابرجنایتکاران، به سمپاشی و تهمت و افترا نسبت به کشور و نظامی که می‏خواهد با همۀ مسلمانان و دولتهای منطقه با برادری و حُسن‏جوار رفتار کنند مشغول باشند. شما که هر روز شاهدید که رئیس جمهور محترم و دولت و مجلس ایران کراراً شما را نصیحت نموده‏اند و به دوستی دعوت کرده‏اند، و می‏خواهند قدرت عظیم اسلامی ایران را برای دفع دشمنانی که به کشورهای شما چشم طمع دوخته‏اند، در کنار شما به کار برند، و شما و ذخایر شما را از حلقوم جهنمی جهانخواران برای نفع ملتهای شریف مظلوم منطقه بیرون کشند.

آن روز که اول انقلاب بود و ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح ما آمادگی کافی نداشتند، صدام با همۀ تجهیزات و خیانت بعضی عناصر دست اندر کار، ناگهان از زمین و هوا و دریا به ایران تاخت و غافلگیرانه قسمت بزرگی از کشور ما را اشغال نمود. نیروهای مؤمن و جوانان فداکار به مجرد اطلاع راه را بر آنان بستند، و عقابان تیز پرواز نیروی
هوایی مواضع نظامی سرتاسر عراق را در هم کوبیدند، و اگر نبود تعهد اسلامی آنان و خوف هلاکت بیگناهان و خرابی اماکن ملت برادر عراق که تاکنون نیز دست آنان را همین انگیزه بسته است چنان درس عبرت‏آمیزی به حزب کافر بعث می‏دادند که بعضی از دولتهای منحرف منطقه و غیر آن هوای مبارزه با ملتی که شهادت را تحفۀ آسمانی می‏دانند، به سر نپرورانند. و اما امروز که با سپاس خداوند متعال و تأییدات غیبی و عشق و ایمان سرشار ملت، قوای مسلح از سپاه پاسداران و بسیج و عشایر و نیروهای مردمی و قوای نظامی و انتظامی و کمیته‏ها و دیگر نیروها به انواع سلاحها و صلاحها مجهز و آماده هستند، و فریاد شهادت طلبی و «جنگ، جنگ تا پیروزی» آنان فضای ایران بلکه جهان را به هیجان و لرزه درآورده است، و از موضع قدرت عظیم، دست پربرکت و قدرتمند خود را برای دوستی و برادری ایمانی پیش تمام مسلمین خصوصاً ملتها و دولتهای منطقه و همسایه دراز کرده و آنان را نصیحت می‏کنم که صلاح دنیا و آخرت اینان نیست که با خیال خام پشتیبانی از مصر و اردن و دیگر خائنان به ملتهای خود و اسلام عزیز هر روز گرد هم آیند و بخواهند توطئه‏های امریکای جهانخوار را جامۀ عمل بپوشانند. دولت مصر و اردن اگر عرضه داشتند و در فکر شرف انسانی و عربی بودند خود را از اسارت رژیم صهیونیستی اسرائیل رهایی می‏بخشیدند، نه آنکه در شناسایی اسرائیل کوشش می‏کردند و با طرح اسارت بار «کمپ دیوید» رشته‏های اسارت و ذلت خویش را محکمتر می‏نمودند. و آنان که به خیال خام خود برای مقابله با جمهوری اسلامی در بازگرداندن مصر به جامعۀ عرب کوشش می‏کنند، سخت در اشتباه هستند و گور خود را با دست خود که دست جنایتکار امریکاست می‏کَنند. در صورتی که پس از پیروزی نهایی که به خواست خداوند بیش از چند قدمی به آن نمانده است، اگر از کردار غیر اسلامی و غیر عربی خود پشیمان شده و توبه کنند، در این صورت اگر دولتمردان ما هم قبول کنند، معلوم نیست ملت ستمدیده و عزیز از دست دادۀ ما قبول کند، و در صورت عدم قبول ملت، هیچ یک از دولتمردان ایران حق و قدرت هیچ گونه کاری را در این زمینه ندارد؛ زیرا در ایران اسلامی، مردم تصمیم‏گیران نهایی تمامی مسائلند. پس تا فرصت از دست
نرفته و وقت باقی است، به دامان اسلام و ملتهای خود برگردند و دست از توطئه‏ها و سمپاشیها علیه ایران نیرومند بردارند، و با دولت و ملت ایران علیه اسرائیل و دیگر دشمنان اسلام و بشریت همدست و همداستان شوند که اینجانب صلاح دین و دنیای آنان را در این می‏بینم. اکنون درهای رستگاری به روی آنان باز است و خداوند تعالی رحمةٌ للعالمین است.

اکنون به مناسبت روز بزرگ ولادت سراسر افتخار و با سعادت پاسدار عظیم الشأن اسلام و قرآن کریم که با خون خود و یاران و عزیزان ارجمندش نعرۀ کفرآمیز یزیدیان را که عربده کشان ندای «لا خَبَرٌ جاءَ وَ لا وَحْیٌ نَزَل»[7]را سر می‏دادند، در حلقوم نحسشان خفه کرد، و روز پاسداران عاشق پیشۀ فداکاری که با خون پاک خود و سایر رزمندگان عزیز، نعره‏های عربده‏آسای سردار قادسیۀ[8]عصر را با یاران تبهکار جنایت پیشه‏اش در حلقوم کفراندیشان شکست، سخنی با این منادیان حق و مبارزان دشمنان حقیقت در میان می‏گذارم و این تذکری است برای آگاهان:

برادران محترم و نور چشمان عزیز! مبادا آفتهای پیروزی که در رأس آنها غرور است، خدای ناخواسته شما را به دام کشد و از صاحب اصلی «نصر» که خداوند قادر است اغفالتان نماید، که این حیله‏ای است شیطانی که دنبال آن علاوه بر از دست رفتن معنویت که اساس پیروزی شما عزیزان است، موجب غفلت از حیله‏های دشمنان نیز می‏باشد که شکست را همراه دارد. باید شما قوای نیرومند مسلح و ملت عظیم‏الشأن پشتیبان شما از تبلور جلوۀ قدرت اللّه‏ در خود هیچ گاه غافل نشویدوَ مَا النّصْرُ اِلاّ مِنْ عِنْدِاللّه‏[9]ونَصْرٌ مِنَ اللّه‏ِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ[10]واِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً[11]شاهد آن است.

تمام جمال و جلال و خوبیها از اوست و به ید قدرت او، و شکست و غرور و سرکشی از شیطان نفس است که باید به خداوند متعال از آن پناه برد.

برادران، از اسرای جنگ که در دست شمایند، هر چند گناهکارند دلجویی کنید و با آنان رفتار اسلامی ـ انسانی داشته باشید. و آسیب دیدگان عراقی را به اسرع وقت به بیمارستانها بفرستید تا تحت معالجه قرار گیرند. و دکترها و پرستارهای بیمارستانها که کوششهای ارزندۀ آنان چه در جبهه‏ها و چه در بیمارستانها بر مردم شریف ما پوشیده نیست و باعث تشکر بسیار است، با آنان چون نزدیکان و برادران خود رفتار نمایند و تلخی آسیب و اسارت را با رفتار اسلامی خود از ذائقۀ آنان کاهش دهند. در اینجا لازم می‏دانم از روحانیون در جبهه‏ها و جهاد سازندگی و وزارت دفاع و تمامی کسانی که در دفاع از میهن اسلامی نقش داشته‏اند تشکر نمایم.

یکی دیگر از اموری که باید تمام قوای مسلح و خصوصاً آنان که در شهرها سر و کارشان با مردم بیشتر است، مثل سپاه پاسداران و بسیج و کمیته‏ها و شهربانی توجه کنند، رفتار نیکو و انسانی آنان است با مردم، بویژه مستضعفان. مردمی که از جمهوری اسلامی و رزمندگان جبهه‏ها با تمام توان پشتیبانی می‏کنند، سپاه و سایرین باید قلوب آنان را جلب و رضای خداوند را به دست آورند. و ملت عزیز نیز قدر این فداکاران را ـ که شب و روز خود را برای حراست از اسلام و کشور و حفاظت آنان صرف می‏کنند ـ بدانند و از آنان قدردانی نمایند.

و اینجانب با ناتوانی خود دعاگوی همه هستم و از خداوند سعادت همه را خواهان، و برای شهدای عزیز رحمت و علوّ درجات، و برای بازماندگان آنان صبر و سلامت، و برای آسیب دیدگان که نور چشمان ما هستند، سلامت کامل و سعادت، و برای رزمندگان پیروزی نهایی، و برای اسلام عظمت و قدرت، و برای جمهوری اسلامی دوام را خواستارم.

و در آخر از ملت ایران متواضعانه تشکر می‏کنم که با تمام توان مشکلات جنگ را که امری است اجتناب‏ناپذیر با کمال گشاده‏رویی تحمل نموده‏اند، بلکه اینانند که به

متصدیان امور دلداری می‏دهند و با تقدیم عزیزان خود به اسلام در پشت جبهه‏ها نیز حاضر و با کمکهای بسیار ارزندۀ خود از فداکاران و دولت خدمتگزار خویش پشتیبانی نموده و اسلام بزرگ و میهن عزیز خویش را در جهان سرفراز کردند. و الحق اگر این روحیۀ بزرگ اسلامی ـ انسانی ملت نبود، دولت در همان قدمهای اول به بن بست می‏رسید. و ما بحمداللّه‏ تعالی با این ملت حاضر در جمیع صحنه‏ها و دولت با تمام توان و قدرت، خدمتگزار به اسلام و جمهوری اسلامی و ارتش و سپاه و بسیج و دیگر فداکاران شجاع سلحشور که دژهای محکم دشمن را که قریب دو سال در ساختن و استحکام و مجهز نمودن آنها به تمام تجهیزات جنگی کوششها نمودند با یورشی دلاورانه و تأیید الهی درهم کوبیده، و ارتش آرایش یافته و مجهز به جمیع سلاحهای بزرگ و کوچک مدرن ساخت امریکا و شوروی و فرانسه را درهم پیچید به صورتی که عده‏ای از آنان را وادار به فرار و عدۀ بیشماری از آن مفسدان را کشته و زخمی و عدۀ بسیاری را به اسارت درآوردند و با دل مطمئن به الطاف الهی و قدرت معنوی و سپاهیگری آنان، آخرِ جنگ را که نزدیک است نظاره می‏کنیم، و خدای عزوجل را بر نعمتهای سرشار او سپاس می‏گزاریم.

درود خدا و رسولش بر شهدا و معلولین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران. سلام خدا بر پدران و مادران و همسران و تمامی بازماندگان شهدای افتخار آفرین اسلام و ایران عزیز. سلام و درود ملت ایران بر آسیب دیدگان جنگ. مرگ و نفرین بر ابرقدرتان، بخصوص امریکای جنایتکار که اکثر فتنه‏های منطقه به دست کثیف او تحقق می‏یابد. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.[12]

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ ساخته شده از سرب، نفوذناپذیر. برگرفته از آیۀ 4 سوره‏صف: «الذین یقاتلون فی سبیله صفّاً کانّهم بنیانٌ مرصوص». 
2 ـ بر اساس «طرح فهد» که توسط رژیم سعودی و با هماهنگی امریکا ارائه شده بود، موجودیت رژیم اشغالگر قدس از سوی کشورهای عربی به طور ضمنی به رسمیت شناخته می‏شد. این طرح در آن برهه، با مخالفت مسلمانان مبارز و فلسطینی‏ها مواجه گردید و عقیم ماند.
3 ـ حسنی مبارک، رئیس حاکم بر رژیم مصر.
4 ـ ملک حسن، پادشاه مغرب مراکش.
5 ـ سلطان حسین، پادشاه اردن.
6 ـ سلطان قابوس، پادشاه عمان. 
7 ـ نقل است که یزید بن معاویه در بازگشت به عصر جاهلیت تا بدانجا پیش رفت که رسماً می‏گفت: لا خَبَرٌ جاءَ وَ لا وحیٌ نَزَلَ نه رسالتی در کار است و نه وحی‏ای نازل شده است!.
8 ـ صدام حسین در آغاز تجاوز نظامی خود به ایران، سرمست از پیروزیهای اولیه، در سخنانی جنگ با ایران را «جنگ قادسیه» نامید و خود را سردار قادسیه خواند.
9 ـ بخشی از آیۀ 126 سورۀ آل عمران: «و هیچ نصرت و کمکی نیست مگر از جانب خداوند».
10 ـ بخشی از آیۀ 13 سورۀ صف: «یاری از خداست و پیروزی نزدیک است».
11 ـ سورۀ فتح، آیۀ 1: «و هر آینه تو را پیروز کردیم، پیروزی‏ای آشکار». 
12 ـ پیام امام خمینی توسط فرزند ایشان آقای سید احمد خمینی در مراسم پرشکوهی که پس از فتح خرمشهر و به مناسبت بزرگداشت روز پاسدار، سالروز میلاد مسعود امام حسین ع، در تهران (همزمان با مراسم مشابه در سراسر کشور) برگزار شده بود، پس از رژۀ نیروهای مسلح و یگانهای مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و کمیته‏های انقلاب که از دانشگاه تهران آغاز شده بود، در میدان امام حسین، در اجتماع عظیم مردم و نیروهای نظامی که زیر بارش شدید باران گرد آمده بودند، قرائت گردید.