صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان عفو محبوسین، تقدیر از رزمندگان
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع عفو محبوسین، تقدیر از رزمندگان
  • حضار حضار: خامنه‏ای، سید علی (رئیس جمهور) ـ هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی) ـ موسوی اردبیلی، سید عبدالکریم (رئیس دیوانعالی کشور) ـ موسوی، میرحسین (نخست وزیر)

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

تأکید در مورد عفو محبوسین

من امروز می‏خواهم تأکید کنم در این امر که راجع به این محبوسین ـ البته به استثنای آنهایی که ما به حسب امر خدا نمی‏توانیم عفو کنیم ـ باز تأکید کنم که زودتر این قضیه تمام بشود و آقای موسوی[1]به همه جا، همۀ شهرستانها سفارش کنند که زودتر این کار را انجام بدهند و رسیدگی زودتر بشود تا ان‏شاءاللّه‏، برای عید جدید یک عدۀ چشمگیری از اینها و اگر می‏شود، همۀ آنهایی که می‏شود، آنها را عفو کرد. حالا گناه دارند، یک گناهی است که قابل عفو است، انحراف دارند انحرافی است که قابل عفو است، تهیه کنند و برای عید جدید که می‏آید بفرستند تا ان‏شاءاللّه‏، اینها عفو بشوند. و من سفارش می‏کنم به این اشخاصی که از این گروهها بازی خورده‏اند؛ اینها یک مقایسه‏ای ما بین حکومت حالا و حکومت سابق و مابین مردم در حالا و مردم در سابق بکنند و بین خدمتهایی که این دولت در این مدت کم با آن گرفتاریهای فوق‏العاده‏ای که همۀ کشورها و ـ تقریباً ـ همۀ ابرقدرتها برخلاف این دولت و ملت توطئه می‏کنند، مقایسه کنند و بعد ببینند واقعاً، راهشان چه راهی است. راهی که آنها دارند، می‏خواهند چه بکنند، و راهی که منافقان و برادرهای آنها دارند، اینها می‏خواهند چه بکنند و من از خدای تبارک و
تعالی می‏خواهم که هدایت کند این جوانها را، این دخترها را، این پسرها را که در دام اینها دیگر نیفتند یا از دام اینها ان‏شاءاللّه‏، خارج بشوند.

تقدیر از رزمندگان

و باید تقدیر کنم از ارتش و سپاه و ژاندارمری و سایر قوای مسلح و مردمی که بحمداللّه‏ با قدرت پیشروی دارند می‏کنند و در همین «چزّابه»[2]هم کارهایی انجام داده‏اند و ان‏شاءاللّه‏، انجام می‏دهند و امیدوارم که به فتح آخری نزدیک باشیم. و فتح ما آن وقتی است که عراق و ایران و سایر کشورهای اسلامی همه مرفه باشند و همه بتوانند آسوده و بدون قدرت قدرتمندان و بدون سلطۀ آنها به زندگی خودشان ادامه بدهند.

و چیزی که در این چند روز مراجعه شده است زیاد به اینجا و احمد،[3]به من کراراً، گفته‏اند که زیاد مراجعه شده است، من چند روز پیش از این رادیو را گوش می‏کردم، دیدم که رادیوی خارجی گفت که فلان گفته است که خمینی در حال مرگ است. من یاد یک قصه‏ای افتادم و آن اینکه یک نفر بود که می‏خواست اظهار قدرت و پهلوانی بکند. در یک جلسه‏ای گفت که من آنم که چه کردم، چه کردم، کارهایش را شمرد و من جمله، گفت من آنم که فلان آدم، فلان پهلوان را در فلان جا کشتم و چه کردم. آن آدم حاضر بود، گفت که آن کسی که شما کشتید حرفهای شما را دارد می‏شنود! من یاد این افتادم که آن کسی که آن آقا گفته است که در حال مرگ است، حرفهای ایشان را شنیده و به این سبک مغزی خندیده است. من ان‏شاءاللّه‏، امیدوارم که آنها هم که در خارج هستند دیگر برگردند، دیگر ول کنند این مسائل را، می‏دانند که پیشروی نمی‏کنند، می‏دانند که با این ملت نمی‏شود طرف شد. خوب، هی ادعا می‏کنید که ملت با ماست، خوب اگر ملت با ماست بیایید با ملت همکاری بکنید، با دولت همکاری بکنید، نه اینکه بروید کنار بنشینید و هی دسته دسته درست کنید و هر کدام به دیگری هم فحش بدهد.

من از خدای تبارک و تعالی سلامت همۀ آقایان را و سلامت این ملت را و سلامت این آسیب دیدگان را می‏خواهم و امیدوارم. و از ملت هم تشکر می‏کنم به اینکه الحمدللّه‏ در صحنه حاضرند و تا در صحنه حاضرند این کشور آسیب نخواهد دید ولو هر چه حالا فساد بکنند، هر چه کارهای خلاف بکنند. خداوند همه‏تان را حفظ کند.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته

1 ـ آقای سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس دیوانعالی کشور. 
2 ـ چزابه، یکی از مناطق جنگی که ارتش و سپاه ایران در آنجا به پیروزیهای بزرگی دست یافته‏اند.
3 ـ آقای سید احمد خمینی.