صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان حادثۀ 14 اسفند در دانشگاه تهران
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع حادثۀ 14 اسفند در دانشگاه تهران
  • حضار گلپایگانی، سید محمدرضا (از مراجع عظام تقلید)

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

حضرت آیت‏اللّه‏ آقای گلپایگانی ـ دامت برکاته

پس از اهدای تحیت و سلام، تلگراف[1]جنابعالی که از نگرانی آن حضرت در قضایای شوم دانشگاه در روز پنجشنبه 14/12/59[2]حکایت می‏کرد واصل، تلفنهای بسیاری در دنبالۀ جنایت منحرفین از اطراف نیز واصل گردید. به جنابعالی و عموم ملت شریف اطمینان می‏دهم که با خواست خداوند تعالی با اینگونه مخالفتهای با اسلام، برخورد شدید خواهد شد، و به دستگاه قضایی گفته‏ام که قضیه را تعقیب و مجرمین و محرّکین را شناسایی و محاکمه کنند و نتیجه را به اینجانب اطلاع دهند تا تکلیف آنان به حسب موازین اسلامی معین شود. باید گروهها و دسته‏های منحرف سیاسی و غیر سیاسی بدانند که من با احساس تکلیف، با آنان برخورد اسلامی و حدود اسلامی می‏کنم و به شرارتهای ضد اسلامی خاتمه می‏دهم. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. حضرتعالی مردم را دعوت به آرامش فرمایید. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 - «بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیمتهران ـ حضرت آیت‏اللّه‏ آقای خمینی ـ دامت برکاتهبعد از اهدای سلام، اختلافات و برخوردها و درگیریهای اخیر موجب نگرانی شدید است. با توجه به وضع بسیار حساس کشور و جنگ تحمیلی و توطئه های بیگانگان اقدام سریع حضرتعالی در اطفای این نائرۀ قبل از بروز فتنه‏های خطرناک و حوادث غیر قابل پیش بینی به نظر حقیر لازم است. نصرت اسلام و وحدت کلمۀ مسلمین و بقای وجود شریف را از خداوند متعال مسئلت می‏نمایم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته. 29 ربیع‏الآخر 1401 ـ الگلپایگانی.
2 - حادثه هنگام سخنرانی ابوالحسن بنی‏صدر در دانشگاه تهران روی داد و به ایجاد اخلال و اغتشاش توسط طرفداران گروهک منافقین انجامید.