صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان حل مشکلات در پرتو صبر و اتکال به خداوند
  • محل تهران، حسینیۀ جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع حل مشکلات در پرتو صبر و اتکال به خداوند
  • حضار حضار: روحانیون و طلاب مبارز عراق

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

این مسائل که برای اسلام و مسلمین پیش می‏آید و می‏آمده است، اینها سابقه‏دار است. اینطور نیست که حالا برای ما پیش آمده باشد. شما می‏دانید که تاریخ اسلام مشحون[1]بوده است از این مجاهدات، از این شهادتها، از این خون دادنها و از این خرابکاریها به دست فُجّار. ائمۀ ما ـ علیهم السلام ـ مبتلا بودند به همین امور لکن بر همه بوده است و بر ما هم هست استقامت و خودداری و خدا با صابران است.[2]

و ما با دست خالی بر این قدرت فوق‏العاده، قدرت شیطانی که همۀ قدرتها دنبال او بودند، غلبه کردیم و این نبود جز اینکه ملت ما همراه با هم بودند و صبور بودند و بر مشکلات صبر می‏کردند و مشکلات را با صبر و با اتکال به خدای تبارک و تعالی این مشکلات را حل کردند.

و این مشکلی که حالا هست مشکل خیلی مهمی نیست و این حل می‏شود ان شاءاللّه‏، چنانچه مشکل عراق هم حل می‏شود. همان نمونه‏هایی که در زمان محمدرضا در ایران بود الآن در عراق است و همان کارهایی که مبدأ شد از برای اینکه این حیثیت خودش را از دست داد و تاج و تخت غصبی را از دست داد، همین معنا الآن در عراق است. اینها گمان می‏کنند که با سرنیزه می‏شود حکومت کرد و این یک اشتباهی است که از برای این قلدرها هست.

سرنیزه نمی‏تواند یک ملتی را خاضع کند، می‏تواند یک مدتی باشد، لکن نمی‏تواند همیشه بر یک ملتی حکومت کند. ملتها وقتی که با هم شدند، هیچ حکومتی و هیچ قدرتی بر آنها نمی‏تواند غلبه کند و الآن بحمداللّه‏ هم ملت ایران و هم ملت عراق قیام کرده‏اند و نهضت کرده‏اند. امیدوارم ان شاءاللّه‏ موفق و مؤید باشید.

1 - انباشته.
2 - اشاره به آیۀ 153 سورۀ بقره.