صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تشریح جنایتهای امریکا و رژیم شاه در نیم قرن گذشته
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تشریح جنایتهای امریکا و رژیم شاه در نیم قرن گذشته
  • حضار اعضای کنفرانس رسیدگی به جنایات امریکا

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

اکنون که نمایندگان بعضی از ملتها و احزاب سیاسی برای رسیدگی به جرایم دولت امریکا و وابستگان آن از آن جمله محمدرضا شاه مخلوع به ایران، این کشور غارتزدۀ مظلوم آمده‏اند با تشکر از زحمات آنان باید تذکر دهم که ملت و دولت ایران قادر نیستند که جمیع اسناد جرایم پنجاه سالۀ رژیم سابق و جرایم بیش از سی سال دولت امریکا را به شما نمایندگان محترم عرضه دارند.

چطور ممکن است اسناد قتلها و شکنجه‏های وحشیانه و زندانهای رژیم سفاک گذشته را در طول پنجاه سال از سراسر کشور جمع‏آوری کنند؟ و چگونه می‏توانند اسناد و اسامی شهدای مسجد گوهرشاد و قتل عامهای مکرر در طول سلطنت غاصبانۀ محمدرضا، و از 15 خرداد 42 تا زمان سقوط رژیم را خصوصاً در دو ـ سه سال اخیر را جمع‏آوری کرده و عرضه نمایند؟ و چطور می‏توانند تمام قراردادهای تحمیلی از طرف دولتمردان امریکا توسط شاه خائن علیه ملت مظلوم ایران را مفصلاً ارائه دهند؟ و چطور ممکن است قبرستانهای شهدای ما را که در سراسر ایران بر اثر کشتارهای دسته‏جمعی بوجود آمده است ارائه دهند؟ و چگونه ممکن است معلولین از 15 خرداد 42 تا سالهای اخیر را که در شهرهای سراسر کشور متفرقند به شما ارائه دهند؟

آنچه دولت می‏تواند ارائه دهد اسناد بسیار ناچیزی است که عمال دولت امریکا نرسیده‏اند تا آنها را محو کنند و اسنادی است که حتی بعد از سقوط شاه در ـ به اصطلاح ـ
سفارت امریکا موجود است. با آنکه اکثر اسناد مهم به دست کارمندان این ـ به اصطلاح ـ سفارتخانه پودر شده است که امکان استفاده از آنها دیگر نیست؛ ولی آنچه به دست آمده است دخالت امریکا را در کشور ما ثابت می‏کند.

مستشاران امریکا در مقدرات کشور مظلوم ما دخالتهای مستقیم داشتند. تحمیل کاپیتولاسیون[1]بر ملت مظلوم ما به وسیلۀ شاه مخلوع سابق از بزرگترین جنایات امریکا بود که با مخالفت روحانیون و ملت متدین مواجه گشت، و از آن پس چه ستمها و چه جنایات که بر ملت ما وارد نشد.

شما آقایان نمایندگان بدانید سفارت امریکا که به دروغ نام آن را سفارتخانه گذاشته‏اند دارای دستگاههایی است که مخصوص جاسوسی در ایران و منطقه است و این محل برای جاسوسی و دخالت در مقدرات کشور ما تأسیس شده بود.

پیاده کردن قوای نظامی در کشوری مستقل جرمی است نابخشودنی و بار دیگر کارتر گفته است دوباره در ایران دخالت نظامی می‏کنیم. باید بگویم ملت ما آنچه تا کنون از اکثر دولتها دیده است طرفداری از ظالم و محکوم نمودن مظلوم می‏باشد. ملت ما اکنون چشم به شما نمایندگان دوخته‏اند که برای رسیدگی به جرایم امریکا و شاه مخلوع به ایران آمده‏اید و از شما امید عدل و انصاف دارد. ما امیدواریم که نتیجۀ این بررسی محکوم نمودن ظالم باشد.

از خداوند متعال نجات مستضعفین جهان را خواستارم. والسلام علی من اتبع الهدی.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 - کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی، که لایحۀ آن در 13 مهر 1342 در کابینۀ اسداللّه‏ علم به تصویب رسیده بود، در مرداد 1343 به مجلس سنا رفت و تصویب شد. این لایحه در زمان صدارت حسنعلی منصور و در تاریخ 21 مهر 1343 به مجلس شورای ملی برده شد و از تصویب نمایندگان گذشت. اعتراض شدید امام خمینی به این لایحه و نطق معروف ایشان، موجب خشم شاه و رژیم او شد و به تبعید امام خمینی به ترکیه و سپس به عراق انجامید.