صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان عفو عمومی
  • محل تهران، شمیران، دربند
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع عفو عمومی
  • حضار رئیس جمهوری و دادستان کل انقلاب اسلامی

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

گرچه ملت شریف ایران خاطره‏های تلخی دارند از دستگاه سازمان امنیت و گروهی از قوای انتظامی و افرادی از روحانی‏نماها که به طور قاچاق خودشان را در سِلْک[1]روحانیت و گویندگان اسلامی درآورده بودند. بسیاری از گروههای فوق پس از انقلاب اسلامی به مجازات خود رسیدند؛ لکن با گزارشاتی که از اطراف می‏رسد، توطئه‏هایی از گروههای منحرف که به نظر می‏رسد الهام از خارج می‏گیرند و می‏خواهند همان نقشی را که در زمان رضاخان بازی کردند عمل کنند، و با شکست حتمی روحانیت متعهد و آسیب رساندن به قوای انتظامی، کشور عزیز را به دامن چپ و یا راست بکشانند؛ و با ملت آن کنند که در زمان رژیم طاغوتی کردند؛ و این خطر عظیمی است که غفلت از آن و بی‏تفاوتی در مقابل آن به هدم اسلام و کشور منتهی می‏شود. من خود شاهد زمان رضاخان از کودتا تا انقراض فضاحت‏بار رژیم بوده‏ام؛ و توطئه‏هایی را که به دست عمال خارجی می‏شد، یکی پس از دیگری دیده‏ام. من شاهد بودم که روحانیت را به اسم ارتجاع و اسمهای ننگین دیگر در نظر ملت ساقط نمودند و سنگرهای بزرگ اسلام را یکی پس از دیگری با دست جوانان بی‏خبر از عمق توطئه‏ها شکستند، و راه را برای مقاصد شوم استعمارگران باز کردند، و شاعران درباری و نویسندگان مزدور و گویندگان وابسته بر ضد اسلام، و خدمتگزاران به کشور و اسلام، از رجال پاکدامن گرفته تا علمای
بزرگ طراز اول، با قلم و زبان و شعر و مقاله، آنان را از ملت و ملت را از آنان جدا کردند، و سایۀ شوم استبداد و استعمار را در طول پنجاه سال، آنچنان بر سرتاسر کشور عزیزمان گستردند که احدی را مجال گفتن حق نماند. من به شما ملت شریف ستمدیده اخطار می‏کنم جای پای آن شیطان بزرگ و شیاطین دیگر را در سراسر کشور می‏بینم که با نقشۀ حساب شده همان طرح زمان رضاخان را ریخته و با شیطنت درصدد اجرای آن هستند؛ و آن نقشۀ تضعیف روحانیت متعهد و تضعیف قوای انتظامی است به اسم ساواکی و وابسته به رژیم طاغوتی.

لهذا من برای احساس خطر و جلوگیری از این نقشۀ شوم و حفاظت کشور عزیز و اسلام بزرگ، کلیۀ قشرهایی که دستشان به خون بیگناهی آغشته نشده و امر به قتل نفوس نکرده و شکنجه‏گر نبوده و امر به شکنجۀ منتهی به قتل نکرده و از بیت‏المال و اموال مردم سوءاستفاده ننموده، در آستانۀ سال جدید عفو عمومی نمودم؛ چه نظامی و چه سایر قوای انتظامی و چه ساواکی و چه روحانی‏نمای وابسته و پیوسته به رژیم سابق. از این تاریخ به بعد احدی حق تعرض به کسی را ندارد، نه مقامات مسئول و نه گروه غیرمسئول. و جناب آقای رئیس‏جمهور موظف هستند که از این هرج و مرج موجود اکیداً با قوۀ قهریه جلوگیری نمایند و متخلفین را از هر قشری هستند به دست قانون بسپارند. و جناب آقای قدوسی دادستان کل انقلاب موظف هستند که اشخاص متخلف را از هر طبقه هستند به دادگاه احضار و به وسیلۀ آقای رئیس جمهور آنان را الزام به حضور، و عدالت را دربارۀ آنان اجرا کنند.

و اما اشخاصی که متهم هستند به یکی از امور فوق که مورد عفو نمی‏توانند باشند، احدی حق تعرض به آنان را ندارد جز محاکم صالح، و مأمورین از قِبَل آن محاکم برای تحویل به محاکم و تمام محاکم ایران موظفند که پس از اتمام پروندۀ متهم، پرونده یا رونوشت آن را به تهران نزد آقای قدوسی، دادستان کل انقلاب بفرستند برای رسیدگی نهایی. و آقای قدوسی موظفند هیأت یا هیأتهایی مرکب از قضات شرع تشکیل دهند، و رسیدگی به این قسم پرونده‏ها بکنند و حکم عدل اسلامی را جاری نمایند. و جناب آقای
رئیس جمهور پس از رسیدگی به جرایم محکومین که در زندان هستند، به گروههایی که لایق تخفیف هستند یک درجه تخفیف دهند، و آنانی را که می‏شود آزاد کرد، آزاد کنند. و باید تذکر دهم که این عفو و تخفیف، مشروط است به آنکه این اشخاص پس از عفو و آزادی، مرتکب اعمال سابق خود یا مشابه آن نشوند، و الاّ علاوه بر مجازات جرم فعلی، مجازات جرم سابق نیز اعاده می‏شود. و من از عموم برادران ایمانی می‏خواهم که برای رضای خداوند تعالی از انتقامجویی و بهانه‏گیری اجتناب کنند، و به پیروی از رسول‏اکرم ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله ـ عفو و اغماض را شیوۀ خود قرار دهند. و من از جوانان عزیز می‏خواهم که از خود عطوفت نشان دهند و از شیوۀ احسان که مرضیِّ خداوند است و قرآن کریم بر آن تأکید فرموده، پیروی کنند.

از خداوند تعالی سلامت و سعادت همگان را خواستارم.

سه‏شنبه 28/12/58

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ لباس.