صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان نقش طبقات محروم جامعه در پیشبرد نهضت ـ هوشیاری در مقابل توطئه‏ها
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع نقش طبقات محروم جامعه در پیشبرد نهضت ـ هوشیاری در مقابل توطئه‏ها
  • حضار حضار: اعضای حزب جمهوری اسلامی از شهرک ولیعصر

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

پیشرفت نهضت مرهون طبقۀ محروم

گفتید که شما از زاغه‏نشینان و از جمعیت اطراف شهر هستید. من یک دفعه از تلویزیون دیدم؛ بلکه شاید دو مرتبه وضع آنجا را مشاهده کردم یک دفعه‏اش که مصاحبه می‏کردند، پرسید از آن مردی که با چند تا بچه از توی سوراخی بیرون آمدند که شما چه می‏کنید؟ گفت که ما صبح که می‏شود می‏رویم تظاهرات. این نهضت از برکت وجود شما زاغه‏نشینها و امثال شما ـ یعنی طبقۀ محروم ـ به برکت شما پیش رفته است. شما طبقۀ محروم ـ چه دانشگاهی و چه روحانی و چه زاغه‏نشینها و کارگرها ـ بودید که اینطور با وحدت کلمه و با بانگ «اللّه‏اکبر» پیش بردید. آنهایی که بعد از پیش بردن شما به میدان آمدند و همه شان انقلابی شدند، آنها را ملت می‏شناسد، ما هم بسیاریشان را می‏شناسیم که دخالتی در این مسائل نداشتند. اینها، بعضیشان، اشخاصی بودند که یا با دستگاه سابق ساخته بودند و جیره‏خوار آنها بودند و ضد انقلاب بودند. یا در حال انقلاب هم آن کنار نشسته بودند تماشا می‏کردند ببینند کی جلو می‏برد، هر که پیش برد بروند سراغ او. حالا دیدند که شماها طبقۀ محروم پیش بردید و بحمداللّه‏ اسلام پیروز شده است، همه مسلمان شدند، مسلمان دو آتشه! مع‏ذلک نمی‏توانند آن باطن ذاتشان را بروز ندهند، بروز می‏دهند. گاهی که[می‏گویند]ما اسلام را دیگر می‏خواهیم چه کنیم، همان جمهوری
باشد. غافل از اینکه اسلام بود که اینها را از توی کنار خانه‏ها و منزلها بیرون کشید بسیاری‏شان را؛ و اسلام بود که این پیروزی را آورد که حالا آنها می‏توانند نفس بکشند. قبلاً نمی‏توانستند هیچ کاری بکنند. اینها حالا آمدند و در مقابل شماها ایستادند و در مقابل اسلام ایستادند، و می‏خواهند که باز آن مسائل سابق را پیش بیاورند.

ضرورت هوشیاری در برابر مخالفان

باید شماها توجه داشته باشید. اینهایی که با جمهوری اسلامی مخالفت دارند و با قلمشان و با زبانشان آن مسائل را طرح می‏کنند بشناسید، که یک وقت اینها اغفال نکنند شما را. اینهایی که داد این را می‏زنند که ما طرفدار مردم هستیم و طرفدار خلق هستیم اینها همینها هستند که حاصل رنج یک جمعیتی را در یک سال با یک کبریت آتش می‏زنند، و نمی‏گذارند کارخانه‏ها راه بیفتد. هر وقت هم راجع به یک کار اصلاحی پیش می‏آید، اینها مخالفت می‏کنند. رفراندم را همینها مخالفت کردند، و بعضیشان تحریم کردند و کارشکنی کردند. و بعد هم مجلس خبرگان را همینها باز انتقاد کردند، و می‏کنند و مشغول‏اند. و بعد هم راجع به مجلس شورا که پیش بیاید، راجع به رئیس جمهور پیش بیاید، همینها هستند که دست و پا می‏کنند بلکه اسلام تحقق پیدا نکند؛ برای اینکه اینها از اسلام می‏ترسند. منافع اینها را که خارجیها تأمین می‏کردند، اسلام نمی‏گذارد که دیگر خارجیها دستشان به ایران باز بشود ان‏شاءاللّه‏. شماها باید توجه داشته باشید، همۀ ملت ما باید توجه داشته باشند، که این عناصری که برخلاف اسلام قلم برمی‏دارند و قدم برمی‏دارند اینها را بشناسند، و اینها را نگذارند در صحنه موجب اغفال جوانهای ما بشوند.

ان‏شاءاللّه‏ خداوند شماها را حفظ کند. شما طبقۀ جوان برومند زاغه‏نشین بر آن اشخاص کاخ‏نشین شرافت دارید. و شما هستید که اسلام را حفظ کردید و نهضت را پیش بردید. و امیدوارم از این به بعد هم شما باشید که تا آخر برسانید این نهضت را. خداوند همۀ شما را حفظ کند. و من هم دعاگوی شما، و هم خدمتگزار شما هستم.