صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان لزوم پشتیبانی از انقلاب اسلامی و همبستگی دولتها و ملتها
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع لزوم پشتیبانی از انقلاب اسلامی و همبستگی دولتها و ملتها
  • حضار حضار: هیأت کوبایی به ریاست وزیر همکاریهای بین‏المللی[77]

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

انقلابی برخاسته از عقاید و ایمان

من تشکر می‏کنم از اینکه ایشان[1]و دولت ایشان برای تفقد از حال ملت ایران به اینجا آمده‏اند و از نهضت ما پشتیبانی می‏کنند. این نهضت ایران، نهضتی مبتنی بر عقاید، مبتنی بر ایمان، مبتنی بر اسلام بود و با قدرت ایمان و اسلام این پیشبرد را کرد و الاّ ملت ما در دستشان از ابزار جنگ هیچ نبود؛ در صورتی که آنها مسلح بودند به انواع اسلحه‏ها، و پشتیبانی از آنها می‏کردند ابرقدرتها. مع‏ذلک در عین حالی که همۀ قوای قدرتمند دنبال شاه بودند و پشتیبان، قدرت ایمانِ ملت ما که به آن...، وحدت کلمه پیدا شد و همه با هم یک مطلب را خواستند،[غالب شد]، قدرتها نتوانستند این قدرت شیطانی را حفظ کنند. و این نهضت چون نهضت انسانی بود و برای انسان بود، همۀ انسانها که در فطرت انسانیت باقی مانده‏اند باید از آن پشتیبانی کنند.

دولتها در خدمت ملتها

و دولتها توجه کنند به اینکه باید در خدمت ملتها باشند، و ملتها پشتیبان دولتها. و اینکه شاه سابق نتوانست خودش را حفظ بکند برای اینکه ملت با او نبود، ملت پشت به او
کرد
[چون]او هم به ملت خیانت کرده بود. دولتها باید توجه کنند به اینکه آنها در خدمت ملت باید باشند؛ اگر در خدمت ملت باشند، ملتها پشتیبان آنها خواهند بود.

و من از خدای تبارک و تعالی می‏خواهم که همۀ ملتهای عالَم و همۀ مستضعفین سعادتمند باشند و همۀ دولتها در خدمت ملتها باشند تا سعادت همۀ بشر تأمین شود. و من سعادت ملتها را[و]ملت شما را از خداوند می‏خواهم. سلام من را به ملت و رئیس دولت[2]و دولت ابلاغ کنید.

1 ـ رئیس هیأت کوبایی. 
2 ـ فیدل کاسترو.