صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان نقش اسلام در پیروزی مسلمانها ـ رهنمودهایی به هیأت نمایندگی عربستان
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع نقش اسلام در پیروزی مسلمانها ـ رهنمودهایی به هیأت نمایندگی عربستان
  • حضار حضار: اعضای هیأت نمایندگی عالیرتبۀ مذهبی عربستان سعودی به ریاست محمدالسبیل (امام جماعت مسجدالحرام)، سفیر آن کشور، و میناچی، ناصر (وزیر اطلاعات و تبلیغات ـ وزارت ارشاد ـ و سرپرست سازمان اوقاف)

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

مسجد، مرکز جنبش و خیزش

اولاً تشکر می‏کنم از این وَفْد[1]و از امام محترم[2]و از ملت حَرَمَیْنِ شریفین، ریاض و از جلالت ملک[3]که شما را برای تفقد از ما اینجا فرستاده است. مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکتهای اسلامی بوده؛ از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می‏شده است و از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در[زیر]بیرق اسلام بوده است. همیشه در صدر اسلام مسجد مرکز حرکات و مرکز جنبشها بوده است. شما که از اهالی مسجد و از علمای مساجد هستید، باید پیروی از پیغمبر اسلام و اصحاب آن سرور کنید و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیه و برای قطع ایادی شرک و کفر و تأیید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار بدهید.

نقش اسلام در پیروزی مسلمانها

ما به خواست خدای تعالی با آنکه بی‏ساز و برگ بودیم و ملت ما در دستش از تفنگ و آلات جنگی چیزی نبود، به واسطۀ قدرت ایمان و وحدت کلمه بر قوای طاغوتی غلبه کردیم. و من امیدوارم که همۀ ملتهای اسلامی بپا خیزند و با وحدت کلمه و با توجه به
اسلام و قدرت ایمان، بر اجانب و بر کسانی که می‏خواهند این ملتها را همیشه در تحت اختیار و سلطۀ خود داشته باشند غلبه کنند. رمز پیروزی مسلمین در صدر اسلام، وحدت کلمه و قوّت ایمان بود؛ قوّت ایمان بود که یک لشکر ضعیف را بر امپراتوریهای بزرگ عالم غلبه داد، و سی نفر به قیادت
[4]خالدبن ولید[5]بر شصت هزار نفر لشکر پیشقراول روم غلبه کرد. این قدرت اسلام بود که پیش می‏برد، و ما مسلمین باید با قدرتِ اسلامْ اسلام را پیش ببریم.

باید با قوای کفر به قدرت اسلامی مبارزه کنیم و دست تبهکاران را از ممالک خودمان دور کنیم. اگر وحدت کلمۀ اسلامی بود و اگر دولتها و ملتهای اسلام به هم پیوسته بودند، معنا نداشت که قریب یک میلیارد جمعیت مسلمین زیر دست قدرتها باشد. اگر این قدرت ـ قدرت بزرگ الهی ـ مُنْضَم[6]بشود به قدرت ایمان و همه با هم برادرانه در راه اسلام قدم بردارند، هیچ قدرتی بر آنها غلبه نخواهد کرد.

خطر اسرائیل

مع‏الأسف با اختلافاتی که در مناطق دیده می‏شد ـ و خصوصاً در مناطق عربی ـ این موجب شده است که اسرائیل با جمعیت کمی که دارد در مقابل اعراب با آن جمعیت کثیر و ساز و برگ کثیر ایستادگی کند. اگر جلوی این جرثومۀ فاسد گرفته نشود، طمع او بر تمام منطقه است و او قناعت نمی‏کند فقط بر فلسطین و مسجد اقصی؛ او همه جا را می‏خواهد غلبه کند.

بر مسلمین و بر دولتهای اسلامی است که با هم متحد بشوند و این جرثومۀ فساد را از بن و بیخ برکنند و[به]کسانی که پشتیبانی آنها را می‏کنند اجازه ندهند که پشتیبانی کنند. من از خدای تبارک و تعالی قدرت اسلام و عظمت اسلام و مسلمین را و وحدت کلمۀ آنها را خواستارم.

اندرز به سعودی‏ها

حکومت سابق ما برای اینکه همه طور خدمت به اربابهای خودش بکند، در اینجا فجایع کرد، و در خصوص زائرین بیت‏اللّه‏الحرام مضیقه‏هایی ایجاد کرد؛ و گاه نسبت به مسئولین دولت سعودی چیزهایی گفت که شاید پیش ایرانی‏ها یک ناراحتیهایی از آنها هم حاصل شد. و ما پس از رفتن او و قطع ید غاصبۀ او متوجه این هستیم که در سالهای آتیه مملکت سعودی با ایرانی‏هایی که برای زیارت بیت‏اللّه‏ و حرمین شریفین می‏آیند، چه نحو عمل خواهد کرد. ایرانی‏ها نظر به این معنا دوخته‏اند که با برادران خودشان چه نحو عمل خواهد شد. و من امیدوارم که اکنون که دست ظلم از این مملکت کوتاه شده است و تبلیغات سوئی که می‏کردند از بین رفته است، برادرهای ما با هم برادر باشند و رفتار آنها رفتارهای برادرانه باشد و برای حجاج بیت‏اللّه‏ تسهیلات فراهم کنند، و از خدای تبارک و تعالی این توفیق را خواستارم.

سرمشق قرار دادن تاریخ

تاریخ باید سرمشق ما باشد و ما وقتی که تاریخ را نگاه می‏کنیم، تحولاتی که پیدا شده است در اسلام و در مسلمین، هر جا که قوّت ایمان در کار بوده است و مردم و مسلمین به قوّت ایمان حرکت می‏کردند، نصر با آنها همراه بوده است. و هر وقت برای رسیدن به آمال دنیایی بوده است، نصر از آنها فرار می‏کرده است.

تعلیمات انبیا و تعلیم نبی اکرم ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ این است که با قدرتهای معنوی، شما می‏توانید پیش ببرید. آن قوه‏های معنوی که پشت سر مسلمین بود و ملائکة‏اللّه‏ که قدرت معنوی بود موجب شد که مسلمین در کمتر از نیم قرن بر همۀ معمورۀ[7]دنیا سلطه پیدا کنند. ما باید از تاریخ عبرت بگیریم. آن وقت که یک دولت قوی ما داشتیم ـ مثل دولت عثمانی ـ در مقابل شوروی، در مقابل ژاپن می‏ایستاد و گاه غلبه می‏کرد. دشمنان ما وقتی سلطه پیدا کردند، این مملکت پهناور را تکه تکه کردند و
هر کدام را به دست یکی از عمال خودشان دادند و بین آنها مع‏الأسف تفرقه انداختند، و این موجب شد که مسلمین و اسلام ضعیف شد و مُسْتَعْمِرین بر ما غلبه کردند. ما باید از این امور عبرت بگیریم، و دولتهای ما از این معانی و از این امر تاریخی عبرت بگیرند و اختلافات خودشان را رفع کنند. اگر اینها با هم مجتمع بشوند یک قدرتی خواهند داشت که هیچ قدرتی با آنها معارضه نمی‏کند، البته به شرط ایمان کامل. و من از خدای تبارک و تعالی می‏خواهم که ایمان ما را و ایمان دولتهای ما را و ایمان ملتهای ما را قوی کند، و با عنایت خودش با ما همراهی کند که ما بر مشکلات خودمان سلطه پیدا کنیم. و از شما و دوستان شما باز هم تشکر می‏کنم.

والسلام علیکم

1 ـ هیأت سیاسی.
2 ـ آقای محمدالسبیل، امام جماعت وقت مسجدالحرام و رئیس هیأت مذهبی اعزامی.
3 ـ ملک فهد بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی. 
4 ـ رهبری، فرماندهی.
5 ـ صحابۀ پیامبر ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ و فاتح امپراتوری بیزانس در دوران حکومت عمربن‏خطاب.
6 ـ ضمیمه. 
7 ـ آبادی، شهر.