صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اجتناب از تفرقه و حفظ وحدت کلمه
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اجتناب از تفرقه و حفظ وحدت کلمه
  • حضار حضار: نمایندگان کارمندان و کارگران پالایشگاه شیراز و نفت شهر ـ اصناف شهرکرد و دیگر اهالی چهارمحال و بختیاری ـ هنرجویان هنرستان آباده ـ دانش‏آموزان دانشسرای مقدماتی کرمانشاه و مهران ـ دانشجویان دانشکدۀ پزشکی اصفهان ـ آموزگاران و دانش‏آموزان قص

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

لزوم شناخت عوامل پیروزی

من از همۀ شما آقایان که از مناطق دور تشریف آورده‏اید برای تفقد از ما و همبستگی با ملت ایران تشکر می‏کنم. من لازم است که بعضی تذکرات را عرض کنم. ما تا اینجا که بحمداللّه‏ پیروزمندانه آمدیم باید بفهمیم که با چه نیرو این پیروزی[به]دست آمد. اگر ندانیم چه نیرویی بود برای آتیه خطرناک است، و اگر بدانیم چه نیرویی بود و اهتمام نکنیم برای حفظ آن برای آتیۀ کشور ما خطرناک است. نیروی پیروزمندانه، نیروی اسلام بود، نیروی ایمان جوانان ما به اسلام و به خدای تبارک و تعالی بود؛ توجه به مقصد واحد که آن اسلام و جمهوری اسلام و احکام اسلام[است]بود؛ و فداکاری ملت ما برای اسلام و شهادت را فوز عظیم دانستن، رمز پیروزی بود. ما اگر وحدت کلمه نداشتیم، هر یکْ یک مقصدی داشت، هر گروهی به طرفی می‏کشیدند، ممکن نبود بر این قوۀ شیطانی و قدرتهای بزرگ که در دنبال او بود پیروز شویم.

اجنبیها فهمیدند که ما با قدرت واحد، که قدرت ایمان است و وحدت کلمه و اجتماع گروههای مختلف در یک کلمه، پیروز شدیم. و آنها خوف این را دارند که دست آنها تا ابد قطع شود، درصدد برآمدند که این رمز را از دست ما بگیرند و ما را از این سلاح بزرگ اسلامی خلع کنند. عمال آنها در اقشار ملت راه افتاده‏اند و مفسده می‏کنند؛ دانشگاهها را تعطیل می‏کنند، دانشسراها را با توطئه تعطیل می‏کنند، کشاورزی را
نمی‏گذارند راه بیفتد، فرهنگ را نمی‏گذارند صورت اسلامی پیدا کند، صنایع را نمی‏گذارند راه بیفتد. اینها بودند که می‏خواستند رفراندم را نگذارند تحقق پیدا بکند، اینها بودند که بعضی صندوقهای رفراندم را آتش زدند و به بعضی صندوقها حمله کردند و رفراندم را تحریم کردند
[1]. اینها فهمیدند که در بین ملت جایی ندارند و ملت ما با وحدت کلمه و با قدرت الهی و ایمان بر همۀ مشکلات تا اینجا پیروز شده است، می‏خواهند نگذارند پیروزی ما به ثمر برسد. اینها هوادار ملت نیستند، اینها برای کارگر و برای دهقان نمی‏خواهند خدمت کنند؛ اینها دشمن کارگر و دهقان هستند و به صورت دوست درآمده‏اند تا نگذارند برای آنها عمل مثبت انجام بگیرد. آیا رفراندم برخلاف مسیر ملت بود که آنها مخالفت می‏کردند؟! آیا کشاورزی برخلاف مسیر ملت است که اینها مخالفت می‏کنند؟! آیا راه انداختن صنایع و کارخانه‏ها برخلاف مسیر ملت است که اینها مخالفت می‏کنند و با جدیت جلوگیری می‏کنند؟! آیا خانه‏سازی برخلاف مسیر ملت است که در بین ملت حرفهای نالایق پخش می‏کنند؟! شما از اعمال اینها بفهمید که اینها مُفْسِد هستند و اینها عمال خارجی و مُسْتَعْمِرین هستند و می‏خواهند ما را از مسیر خودمان خارج کنند. مستعمرین لمس کردند این معنا را که ما با وحدت کلمه پیروز شدیم و آنها نتوانستند این عنصر فاسد را با آنهمه جدیت در ایران نگه دارند.

هشدار به ضد انقلاب

از این به بعد باید شما بیدار باشید، هوشیار باشید؛ نگذارید اینها در بین صفوف شما رخنه کنند و نگذارند شما به مقصد خودتان برسید. اینها نظر صحیح ندارند، اینها دلسوز ملت نیستند؛ اینها عمال اجانب هستند که با صورتهای فریبنده در بین اقشار ملت به راه افتادند و نمی‏گذارند ایران یک آرامشی پیدا بکند تا اینکه برای همۀ اقشار زندگی مرفه تهیه شود. اینها می‏خواهند با گل‏آلود کردن آب برای اجانب ماهی بگیرند، اینها می‏خواهند باز چپاولگریها را اعاده بدهند، اینها می‏خواهند باز اختناق را برگردانند،
همه چیز ما را به باد بدهند. شما آقایان، شما جوانها، شما اقشار ملت، آن رمزی را که به آن رمز پیروز شدید حفظ کنید و آن حفظ وحدت کلمه است. اختلاف را کنار بگذارید، با هم برادروار، با هم با یک صدا به پیش بروید و آن استقرار حکومت عدل اسلامی برای همه، عدالت برای همه. این مفسدین باید بدانند که این برای ملت ما مضر است و برای خودشان هم مضر است. این تفرقه‏افکنی ملت ما را به باد خواهد داد اگر موفق بشوند، خدای نخواسته. لکن باید بدانند که ما با ملایمت ـ تا موقعی که محتاج به ملایمت است ـ با آنها رفتار می‏کنیم و آن وقت که تکلیف برای ما پیدا شد به طور دیگر عمل خواهیم کرد و یک روز حساب را پاک خواهیم کرد.

من از شما آقایان، از تمام ملت ایران، از تمام اقشار ایران، از دانشجویان محترم، از تجار، از کارگران، از کارفرمایان، از همۀ ملت خواستارم که حفظ کنند وحدت کلمه را و نگذارند اینها در بین اقشار شما تفرقه بیندازند. دقت کنند که اینها عمال خارجی هستند و می‏خواهند با بهانه‏های مختلف آشوب بپا کنند. در این چند روز دیدید که با بهانۀ بسیار مبتذل ـ که خود آن آقا[2]با آن مخالف بود ـ در خیابانها ریختند و مدارس را تعطیل کردند و مردم را اغفال کردند برای اینکه آشوب بپا بشود. آنها متوجه باشند که قدرت این را ندارند که تفرقه مابین ما و آقایان دیگر بیندازند. و آقایان با هوشیاری جلو این تفرقه‏ها را می‏گیرند. شما ملت مأمورید که با هوشیاری جلو این تفرقه‏ها را بگیرید. جوانان عزیز ما در دانشگاه و در سایر مدارس موظفند که از این توطئه‏ها جلوگیری کنند.

عزیزان من! این توطئه‏گریها بر ضد انقلاب است و اینها که توطئه می‏کنند بر ضد انقلاب هستند؛ تهمتها که می‏زنند برای تفرقه، ضد انقلاب است. انقلاب اسلامی را حفظ کنید و این نهضت را گرم نگه دارید. خداوند تمام شما را حفظ کند و ملت ما را به سعادت و سلامت برساند.

1 ـ ر . ک . پانوشت 1، پیام رادیو ـ تلویزیونی امام خمینی به مناسبت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی. 
2 ـ آقای طالقانی. برای آگاهی از اشاره امام ر . ک پانوشت 3 سخنرانی 29/1/58 امام خمینی در حضور آقای مهدوی کنی ودیگر مسئولان کمیته‏های تهران.