صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اتمام حجت به دولت غیر قانونی بختیار ـ فراخوانی ملت ایران به تداوم انقلاب ـ اعلام آمادگی جهت بازگشت به ایران
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اتمام حجت به دولت غیر قانونی بختیار ـ فراخوانی ملت ایران به تداوم انقلاب ـ اعلام آمادگی جهت بازگشت به ایران
  • حضار حضار: اجتماع گروهی از خبرنگاران، و ایرانیان مقیم خارج

من از ایرانیانی که با من همراهی کردند متشکرم. من بنا داشتم که فردا را در میان ملت باشم و هر رنجی که آنها می‏برند من هم با آنها باشم. لکن دولت خائن از این امر مانع شده و همۀ فرودگاههای ایران را بست. و من پس از باز شدن فرودگاهها بلافاصله خواهم رفت و به او[1]خواهم فهماند که شما غاصب هستید و خائن به ملت ما؛ و ملت ما دیگر تحمل شما نوکرهای خارجی را نخواهد داشت. باید اینها بدانند که وقت آنکه قلدری بکنند گذشت.

من ملت ایران را دعوت می‏کنم به ادامۀ نهضت؛ و دعوت می‏کنم که این قلدرها را سر جای خودشان بنشانند لکن آرامش را از دست ندهند. من از همۀ ملت ایران تشکر می‏کنم و در اولین فرصت پیش مردمم به ایران خواهم رفت تا با آنها یا کشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم و به ملت برگردانم. خداوند همۀ شما را توفیق بدهد.

ملت ایران باید بداند که این شخص که متکفل حکومت شده است به ایل خودش[2]خیانت می‏کند؛ آن ایلی که پشتوانۀ ایران بودند و رضا شاه آنها را از پای درآورد. این شخص به ایل خودش، به ملت خودش، خیانت می‏کند. و باید ایل بختیاری بداند که این اشخاصی را که به آنها خیانت می‏کنند از جلو راه ملت بردارند. باید ارتش بداند که اینها خیانتکارند؛ به آنها کمک نکنند. باید همۀ ایران بدانند که توطئه‏ای در کار است؛[3]از
این توطئه باید جلوگیری شود. این آخرین قدمی است که این خائنین برمی‏دارند؛ و ما ان شاءاللّه‏ این قدم را هم می‏شکنیم و پیش شما می‏آییم و آنها را به جای خودشان خواهیم نشاند.

سؤال:[چه وقت تصور می‏فرمایید که خواهید توانست به ایران بروید؟]

جواب:هر وقت که منع برداشته شود و فرودگاهها باز شود من به ایران خواهم رفت تا اگر بنا باشد خون من بریزد، در پیش رفقای خودم و همراه جوانهای ایران بریزد. و ما از این هیچ باکی نداریم و ما سرافرازی اسلام و ایران را می‏خواهیم.

ــ[آیا حضرت آیت‏اللّه‏ توصیه می‏فرمایید که مردم با برداشتن سلاح، فرودگاه را برای بازگشت حضرتعالی باز کنند؟]

ــعجالتاً بنا ندارم که امر به برداشتن سلاح بکنم؛ هر وقت صلاح دیدم این امر را می‏کنم و به آنها می‏فهمانم که چه باید بکنند.

ــ[حضرت آیت‏اللّه‏! تصور می‏فرمایید به یک فرودگاه کشور نزدیک به ایران مثلاً به کویت یا ترکیه و از آنجا به ایران بروید؟]

ــباید مطالعه شود.

ــ[با توجه به اینکه بازگشت حضرت آیت‏اللّه‏ ممکن است باعث خونریزیهای بیشتر شود، آیا باز هم حضرتعالی اصرار به بازگشت خواهید داشت؟]

ــمن باید پیش برادرهایم باشم.

ــ[آیا این آغاز یک جهاد جدیدی است؟]

ــممکن است.

 

1 ـ شاپور بختیار.
2 ـ ایل بختیاری، که در مرکز و جنوب غربی ایران متمرکزند.
3 ـ اشاره به طرح رابرت هایزر ژنرال امریکایی در حفظ نظام شاه و حمایت از بختیار.