بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال جماران در مورد اینکه آقای عراقچی در توییتی گفته بود، «طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد»، گفت: در مورد بخشی از مسائل مرتبط با تأسیس صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری برای بازسازی ایران گفت‌وگوها انجام شد.

به گزارش خبرنگار جماران، اسماعیل بقایی صبح امروز دوم‌ تیرماه در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تسلیت بایت فرارسیدن ایام عاشورای حسینی، اظهار کرد: این روزها، یکی از سرچشمه‌های مهم مقاومت و وجدان ملت ماست. فرهنگ عاشورا، یکی از مهمترین عناصر فرهنگ ایرانی است. شاید به همین دلیل است که هر گاه ملت ما در برابر آسیب‌های تاریخی قرار می‌گیرد، واکنشی از خود نشان می‌دهد که به واقعه عاشورا شباهت دارد؛ ترجیح عزت بر تسلیم و امیدواری در شرایطی که محاسابات صرفا مادی چشم‌انداز روشنی را نشان نمی‌دهد، حاکی از همین امر است. 

وی در پاسخ به سوالی بیان کرد: ما نه دیداری با گروسی داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده خودمان. در رابطه با قطعنامه شورای حکام نیز باید از کشورهایی که مسئولانه تصمیم گرفتند با این قطعنامه همراهی نکنند و رای منفی یا ممتنع دادند، تشکر می‌کنم. البته ما بسیار از برخی کشورهای منطقه گلایه‌مندیم که با وجود مشاهده اقدام جنایتکارانه آمریکا و اسرائیل، باز به این قطعنامه رای دادند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه ایران محدودیتی در استفاده از دارایی‌های آزادشده خود دارد، عنوان کرد: برای ما هم جالب است که هدف آنان از فروپاشی تمدن ایران، به ثروتمندکردن کشاورزان آمریکایی تغییر پیدا کرده است. ما هر طور صلاح بدانیم، با اموال آزادشده خود تصمیم می‌گیریم و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. مجوزهایی که اخیرا صادر شد مانند معافیت فروش نفت، از دیروز اجرایی شده است. مهم این است که اموال ما آزادانه در اختیارمان قرار دارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری: آمریکا نمی‌تواند هیچ عذری برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان داشته باشد

 بقایی در پاسخ به سوال دیگری گفت: اروپا به دلیل رفتارش در یکی، دو سال اخیر مانند انفعال در برابر فعال‌شدن اسنپ‌بک و اتخاذ مواضع ناشایست در برابر دو جنگ اخیر ایران، جایگاه خود را به حاشیه برده است. اروپا باید رویکردهای خود را تغییر دهد و بداند با نق‌زنی، جایگاهش تغییر نمی‌کند. 

 وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ماوقع جلسه سوئیس، بیان کرد: این جلسه به صورت چهارجانبه حدود ۱ ساعت و نیم برگزار شد و قرار بود پس از ساعتی وقفه، ادامه یابد. اما به دلیل تهدیدات توئیتری ترامپ، دیگر نشست چهارجانبه برگزار نشد و مذاکرات صرفا از طریق میانجی‌گران ادامه یافت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت لبنان اظهار کرد: ما از ابتدای تفاهم آتش‌بس، شاهد تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان هستیم و توقف حمله به لبنان، یکی از اجزای اصلی تفاهم ایران و آمریکاست. آمریکا نمی‌تواند هیچ عذری برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان داشته باشد. سازوکاری که در مورد آن تفاهم شد، ناظر بر اجرا بر حسن اجرای بند ۱ یادداشت تفاهم و جلوگیری از بروز برخوردهای نظامی است. این موضوع در نشست سوئیس مورد تفاهم قرار گرفت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری: موضوع هسته‌ای در کنار رفع تحریم‌ها، دو موضوعی است که در مذاکرات ۶۰ روزه در مورد آن‌ها صحبت می‌شود

 بقایی با بیان اینکه ما شواهد کافی برای اثبات دست داشتن برخی کشورهای منطقه در تجاوز نظامی به ایران داریم، افزود: ما قاعدتا از این نمی‌گذریم. اینکه مقامات آمریکایی نیز بر مشارکت برخی کشورهای منطقه در تجاوز نظامی به ایران صحه گذاشتند، مسئولین این کشورها را دوچندان می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه مطلقا موضوع توانمندی موشکی و دفاعی ایران بخشی از مذاکرات ما نیست و هرگز هم نخواهد بود، در پاسخ به سوال دیگری گفت: حرف‌های فرانسه در مورد منوط کردن رفع تحریم‌های ایران به موافقت خود، صرفا نوعی لاف‌زنی است. این رفتارها زیبنده کشوری مانند فرانسه نیست. این کشور اگر تمایل دارد به عنوان یک بازیگر مسئولیت‌پذیر شناخته شود، باید در رویکردهای خود تجدیدنظر کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد چگونگی آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، عنوان کرد: برای ما مهم این است که به دارایی‌های مسدودشده ایرانیان برای تامین نیازهای کشورمان دسترسی پیدا کنیم. اما چگونگی اجرای این امر، وظیفه آمریکاست و به ما ارتباطی ندارد. آنچه به ما مربوط است، پیگیری اجرای آن است.

بقایی در پاسخ به چرایی اخراج خبرنگاران از نشست سوئیس، گفت: ما برای کار رسانه‌ای به سوئیس نرفته بودیم و هر چه باعث می‌شد اهداف ما تحت‌الشعاع قرار گیرد را کنار گذاشتیم.

وی با اشاره به نتایج نظرسنجی رسانه‌های آمریکا و تمایل مردم این کشور به پایان جنگ با ایران، اظهار کرد: این جنگ هزینه گزافی برای آمریکایی‌ها و کشور ما داشت. لذا اینکه مردم آمریکا خواستار پایان این جنگ باشند، کاملا طبیعی است. تمام دنیا مخالفت خود را با اقدامات آمریکا در تحمیل جنگ‌های بی‌پایان به منطقه ما اعلام کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع هسته‌ای در کنار رفع تحریم‌ها، دو موضوعی است که در مذاکرات ۶۰ روزه در مورد آن‌ها صحبت می‌شود، افزود: اما آغاز این گفت‌وگوها، منوط به تحقق بند ۱ تفاهم است. در نشست سوئیس، به غیر از بیان کلی مواضع توسط آمریکا، هیچ گفت‌وگوی جزئی در مورد هسته‌ای و تحریم‌ها نداشتیم.

 

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال جماران در مورد اینکه آقای عراقچی در توییتی گفته بود، «طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد»، گفت: در مورد بخشی از مسائل مرتبط با تأسیس صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری برای بازسازی ایران گفت‌وگوها انجام شد.

 بقایی با تأکید بر اهمیت تدوین سازوکارهای متقابل با کشورهای منطقه برای اطمینان از تامین امنیت منطقه‌ای، بیان کرد: ما از هر ابتکاری که ناظر بر روندهای دسته‌جمعی منطقه و بدون حضور عوامل خارجی باشد، استقبال می‌کنیم. 

 وی در پاسخ به سوال دیگری در نورد تداوم حملات اسرائیل به لبنان، عنوان کرد: ما از همه ابزارهای خود برای اطمینان از ایفای تعهدات طرفین استفاده کرده‌ایم. طبق یادداشت تفاهم، طرف مقابل ما آمریکاست و ما اعلام کرده‌ایم چنانچه طرف مقابل تعهد خود را اجرا نکند، نمی‌تواند انتظار ایفای تعهد را از ایران داشته باشد. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد احتمال بازگشت ایران به سوئیفت، اظهار کرد: آنچه دیروز صادر شد، مجوز لازم برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران همراه با همه لوازم کار است. یعنی باید مسائل بیمه‌ای، بانکی و... نیز در ذیل این مجوز رعایت شود. 

 بقایی ادامه داد: در مورد سایر تحریم‌ها، در بازه زمانی ۶۰ روزه صحبت خواهد شد. تعهد آمریکا برای رفع تمامی تحریم‌ها روشن است. 

 وی با بیان اینکه قرار است آقای قالیباف سفری به چین داشته باشد اما زمان آن مشخص نیست، در پاسخ به سوال دیگری، گفت: هیچ ابهامی در مورد حقوق ایران وجود ندارد و همه می‌دانند ما به دنبال تامین چه منافعی هستیم. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال جماران در مورد اینکه آیا اینکه آقای عراقچی در توییتی گفته بود، «طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد»، ناظر بر تأسیس و آغاز به کار صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری بازسازی ایران است، گفت: بله این ناظر بر همین صندوق است. در مورد ابعاد مختلف آن، در نشست سوئیس و بین کارشناسان اقتصادی صحبت شد. در مورد بخشی از مسائل مرتبط با این صندوق گفت‌وگوها انجام شد و در مورد سایر مسائل مرتبط با آن نیز باید طی روزهای آتی صحبت شود.

 

 بقایی با اشاره به  روابط ایران با امارات در پساجنگ: ما به روابط بین کشورهای منطقه بر اساس حسن همجواری اصرار داریم اما نمی توانیم تجارب تلخ ماه های گذشته را نادیده بگیریم

 بقایی روابط ایران با امارات در پساجنگ، اظهار کرد: قطعا آینده منطقه، نمی‌تواند بدون تأثیرپذیری از تحولات چند ماه اخیر باشد. ما از ناحیه رفتار نامناسب برخی کشورهای منطقه آسیب زیادی متحمل شدیم و این در حافظه جمعی ایرانیان باقی خواهد ماند. ما انتظار داریم کشورهایی که امکانات خود را در اختیار طرف‌های متجاوز قرار دادند، این کار خود را جبران کنند. ما به روابط بین کشورهای منطقه بر اساس حسن همجواری اصرار داریم، اما نمی‌توان تجربه تلخ همراهی برخی از کشورهای منطقه با تجاوزات آمریکا و رژیم صهیونیستی را نادیده بگیریم. 

 وی با بیان اینکه طبق یادداشت تفاهم، تا ۳۰ روز باید نیروهای آمریکایی از پیرامون ایران خارج شوند، گفت: همچنین آمریکا پذیرفته در بازه مذاکرات، به نیروهای خود در منطقه اضافه نکند‌. ما پیگیر اجرای هر دو مورد هستیم. 

 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به وضعیت چهار شهروند ایرانی بازداشتی در کویت، بیان کرد: دولت کویت موظف است طبق قوانین بین‌المللی، اجازه دسترسی به خدمات کنسولی را به این ۴ شهروند بدهد، اما به این مسئولیت خود عمل نمی‌کند. امیدواریم در این روند تجدیدنظر کنند.

 

 سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری: قرار است در جریان این سفر، در مورد تداوم هماهنگی‌ها برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز صحبت شود

 بقایی با اشاره به حضور هیات ایرانی در عمان، عنوان کرد: این سفر هم جنبه روابط دوجانبه را دارد و هم در مورد تصمیم‌گیری در مورد تنگه هرمز است. قرار است در جریان این سفر، در مورد تداوم هماهنگی‌ها برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز صحبت شود.

 وی با اشاره به سفر آقای پزشکیان به پاکستان، اظهار کرد: روابط ما با پاکستان به ویژه با توجه به نقش‌آفرینی آن به عنوان میانجی ایران و آمریکا، بسیار مهم است. این سفر در پاسخ به سفرهای قبلی مقامات پاکستانی به ایران است و همچنین در جهت توسعه روابط با این کشور انجام‌ شده است. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ما به تمام ۱۴ بند تفاهم به صورت همزمان توجه داریم، در پاسخ به سوال دیگری گفت: امضای یادداشت تفاهم و توافق، هیچ منافاتی با پیگیری اجرای عدالت و گرامیداشت یاد شهدای دو جنگ اخیر ندارد. این‌ها دو موضوع مجزاست که در مسیرهای خودش دنبال می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.