در گفتوگو با جماران:
محمد نصرتی: همین که هنوز شانس صعود داریم نکته مثبتی است!
ملیپوش سابق فوتبال ایران با تأکید بر اینکه عملکرد تیم ملی تاکنون نه خوب بوده و نه ضعیف، معتقد است آمادهسازی ناکافی و برخی تصمیمات تاکتیکی روی نتایج تأثیر گذاشته، اما ایران همچنان شانس صعود به مرحله بعد را در اختیار دارد.
محمد نصرتی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی جماران، درباره عملکرد تیم ملی ایران در جام جهانی مقابل بلژیک و نیوزیلند گفت: در مجموع به نظر من عملکرد تیم ملی معمولی بوده است؛ نه میتوانم بگویم خیلی خوب بوده و نه میتوانم بگویم ضعیف بوده است. البته اگر بخواهم از دو دیدگاه به موضوع نگاه کنم، یک دیدگاه این است که ما آمادهسازی خوبی نداشتیم، بازیهای دوستانهمان لغو شد و لیگ نیز ادامه پیدا نکرد. شاید اگر بازیکنان در شرایط مسابقه بودند، وضعیت بهتری داشتند. دیدگاه دیگر نیز این است که فرصت کافی برای حضور بازیکنان در کنار تیم ملی و در اختیار بودن آنها برای کادر فنی وجود نداشت تا بتوانند تمرینات تاکتیکی بیشتری را مرور کنند.
او ادامه داد: از سوی دیگر، همه این بازیکنان در اردو حضور داشتند، چرا رامین رضاییان فوقالعاده بوده اما برخی دیگر عملکرد خوبی نداشتهاند؟ همه در یک اردو بودند و شرایط تمرینی، تغذیه و کادر فنی برای همه یکسان بود. با این حال، واقعیت این است که انتظار من، بهویژه در دیدار مقابل نیوزیلند، بسیار بیشتر از این بود. ما نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و به نظر من استراتژی تیم درست نبود، زیرا کریس وود را بهخوبی میشناختیم و میدانستیم نقطه قوت نیوزیلند ارسال توپهای بلند برای او است تا توپ را کنترل کند و از همین نقطه نیز ضربه خوردیم. به نظر من تاکنون فقط علیرضا بیرانوند، رامین رضاییان و مهدی طارمی فراتر از انتظار ظاهر شدهاند و سایر بازیکنان عملکرد خوبی نداشتند.
بازیکن سابق تیم ملی فوتبال درباره دیدار برابر بلژیک تصریح کرد: به نظر من عملکرد تیم مقابل بلژیک خوب بود و برخلاف بازی با نیوزیلند، شیوه بازی، استراتژی و آرایش تیم مناسب بود، البته تا زمانی که تیم حریف ۱۱ نفره بود. اما وقتی بلژیک ۱۰ نفره شد، باید سیستم و آرایش تیم را تغییر میدادیم. امیر قلعهنویی هم گفت این کار انجام شده، اما بازیکنان جایگزین عملکرد خوبی نداشتند. در مجموع، همین که هنوز شانس صعود داریم و حذفمان قطعی نشده، نکته مثبتی است و باید منتظر دیدار آخر باشیم. همچنین یکی از نکات بسیار خوب و قابلتوجه، طراحی روی ضربه ایستگاهی بود که به گل منجر شد و داور آن را آفساید اعلام کرد. به نظر من آن حرکت، کار تاکتیکی بسیار خوبی بود.
نصرتی درباره شانس صعود ایران افزود: به نظر من حتی با یک تساوی هم شانس صعود داریم، البته باید وضعیت سایر تیمهای سوم را هم ببینیم. شرایط سخت است و ما به همان یک امتیاز هم نیاز داریم، اما این به آن معنا نیست که برای نباختن بازی کنیم. به اعتقاد من باید برای برد وارد زمین شویم، زیرا اگر برای پیروزی بازی کنیم، هم شانس مساوی خواهیم داشت و هم این احتمال وجود دارد که بهعنوان یکی از تیمهای سوم راهی مرحله بعد شویم.
او در پاسخ به این پرسش که دیدار برابر مصر را چگونه پیشبینی میکند، گفت: هر مسابقه شرایط خاص خودش را دارد. چه کسی فکر میکرد بازیکن بلژیک اخراج شود یا علیرضا بیرانوند ستاره میدان باشد و آن توپهای خوب را مهار کند؟ جذابیت فوتبال به غیرقابل پیشبینی بودن آن است. اگر قبل از بازی از هر کسی سؤال میکردید، احتمالاً کمتر کسی برای ایران شانسی قائل میشد، اما بازی مساوی شد. اگر پس از ۱۰ نفره شدن حریف کمی شجاعتر عمل میکردیم، حتی میتوانستیم برنده شویم. فوتبال پر از اتفاقات مختلف است و باید دید چه پیش میآید، اما روی کاغذ مصر تیم بسیار خوبی است. بازی آنها مقابل نیوزیلند را دیدم؛ با وجود اینکه ۱-۰ عقب بودند، نظم و سازمان تیمیشان از بین نرفت و با اعتمادبهنفس توانستند بازی را ببرند.
محمد نصرتی با بیان اینکه اگر سرمربی تیم بود بازیکنان را در پست تخصصی خودشان قرار میداد تصریح کرد: اگر من سرمربی تیم بودم تلاش میکردم رامین رضاییان را در پست تخصصی خودش به میدان بفرستم، زیرا با تغییر سیستم و آرایش مقابل بلژیک، عملاً او از جریان بازی خارج شده بود و نمیتوان صحنه تأثیرگذاری از او پیدا کرد. یکی از ویژگیهای یک مربی خوب این است که از داشتههایش بهترین استفاده را ببرد، اما رامین رضاییان در آن مسابقه عملاً هیچ تأثیری نداشت. اگر در پست اصلی خود بازی میکرد، شاید عملکرد بهتری ارائه میداد. به نظر من باید به همان سیستم قبلی برگردیم؛ رضاییان در دفاع راست، خلیلزاده و کنعانیزادگان در دفاع مرکزی و علی نعمتی در دفاع چپ بازی کنند. من درباره عناصر دفاعی صحبت میکنم، چون خودم نیز مدافع بودهام.
ملیپوش سابق فوتبال در پایان صحبتهای خود درباره شانس ایران در مرحله حذفی در صورت صعود از مرحله گروهی گفت: اگر بتوانیم از این مرحله صعود کنیم، به نظر من کار بزرگی انجام دادهایم. منظورم این است که با توجه به شرایط فعلی کشور و وضعیت جنگی، صعود از این مرحله ارزش زیادی دارد. شاید در شرایط عادی حضور در جمع ۳۲ تیم دستاورد بزرگی محسوب نشود، اما با توجه به شرایط کنونی کشور، اگر صعود کنیم، کار بزرگی انجام دادهایم. اگر از مرحله حذفی بالاتر نرویم دلایل متعددی میتواند وجود داشته باشد، اما مهمترین دلیل این است که آمادهسازی مناسبی نداشتیم.
مشاهده خبر در جماران