طی بیانیهای مطرح شد؛
حزب توسعه ملی: نهراسیدن از کاسبان جنگ و تحریم، نشانه شجاعت است
حزب توسعه ملی در بیانیهای تأکید کرد: اگر در زمان جنگ، شجاعت و دلیری در پایداری در میدان نبرد با متجاوزان سنجیده میشود، در زمان صلح، ایستادگی بردستیابی به صلحی شرافتمندانه، تأمین امنیت کشور، و نهراسیدن از اتهام انفعال و سازشکاری از سوی گروههای کمشمار اما پرمدعای کاسبان جنگ و تحریم، نشانه شجاعت است. آنان چنان که رهبر معنویشان گفته است، برای رسیدن به اهداف آخر الزمانیشان قربانی شدن نیمی از مردم جهان را نیز مجاز و مشروع میدانند، چه برسد به جنگ و قحطی و فقر و فلاکت برای مردم ایران.
حزب توسعه ملی در خصوص تحولات سیاست خارجی و منطقه بیانیهای صادر کرد.
به گزارش جماران، در بخش هایی از این بیانیه آمده است:
تجاوز شرارتبار پیشرفتهترین ارتش جهان و قدرتمندترین ارتش منطقه، که با هدف شکست سهروزه ایران و واداشتن کشور به پذیرش بیقیدوشرط خواستههای دشمن آغاز شد، در برابر مقاومت افتخارآمیز ملت ایران و دلاوری نیروهای نظامی در این دفاع میهنی ناکام ماند. این ایستادگی، در ادامه با تلاش بیوقفه دیپلماتهای شجاع و آگاه، به متن توافقی به همان اندازه افتخارآمیز انجامید. ما این پیروزی غرورآفرین و کمسابقه در تاریخ معاصر را به همه ایرانیان وطندوست تبریک میگوییم. و ضمن قدردانی از تیم مذاکرهکننده ایرانی، بهویژه رئیسجمهور محترم، جناب آقای دکتر پزشکیان، که تدبیر و شجاعت ایشان نقشی تعیینکننده در این موفقیت داشت، نکات زیر را یادآور میشویم:
۱- این توافق و ادامه مذاکرات دوماهه آینده، که با رأی همه اعضای شورای عالی امنیت ملی ـ جز یک نفر ـ و شورای دفاع و تأیید نهایی رهبری نظام به تصویب رسیده است، نه تصمیم یک دولت بلکه تصمیم نظام جمهوری اسلامی است و مسئولیت آن بر عهده همه نظام و التزام به آن بر عهده همه ارکان و اجزای آن است. روشن است که محدودیتها و تهدیدها، در کنار امکانات، فرصتها و نظرهای کارشناسی، در تصمیمگیری مسئولان عالی کشور اثرگذارند؛ بنابراین تردیدافکنی در تصمیمات به این بهانه تحت شرایط اضطرار و ضرورت اتخاذ شدهاند، موجه نیست.
در بخشهای دیگری از بیانیه آمده است:
حضرت امام پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که بر پایه ارزیابی شرایط و مصالح کشور صورت گرفت، نشان دادند که در تصمیمات راهبردی، توجه به واقعیتهای موجود و منافع ملی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در همین چارچوب، انتظار میرود درباره توافق اخیر نیز تصمیمات اتخاذشده از سوی نهادهای مسئول و مبتنی بر بررسیهای کارشناسی، مبنای قضاوت و تحلیل قرار گیرد و از طرح مباحثی که زمینه سوءبرداشت یا دوگانگی در جامعه را فراهم میکند، اجتناب شود.
۲- این توافق، پیمانی است که تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند بماند، التزام به آن شرط عقل، الزام دین و نشانه وجاهت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالمللی است. عدم التزام به این توافق یا مخالفت با ادامه مذاکرات به بهانه بیاعتمادی به دشمن، استدلالی بیپایه و مخالف صریح این آیه قرآن است که میفرماید: «و اگر به صلح گراییدند، تو نیز بدان گرای و [در برابر احتمال پیمانشکنی آنان] بر خدا توکل کن که او شنوا و داناست. [زیرا] اگر بخواهند تو را بفریبند، [یاری] خدا برای تو بس است. همو بود که تو را با یاری خود و مؤمنان نیرومند گردانید.» (انفال ۶۱-۶۲)
فواید صلح شرافتمندانه برای کشور و مردم چنان گسترده است که احتمال بدعهدی دشمن نمیتواند مانع پذیرش آن شود. از همین روی، امیر مؤمنان به مالک اشتر توصیه میفرماید: «اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند، از آن روی برمتاب که خشنودی خدای در آن نهفته است. صلح سبب برآسودن سپاهیانت شود، تو را از غم و رنج برهاند و کشورت را امنیت بخشد. ولی پس از پیمان صلح، از دشمن برحذر باش و نیک برحذر باش؛ زیرا دشمن چه بسا نزدیک شود تا تو را به غفلت فرو گیرد. پس دوراندیشی را از دست مده و حسن ظن را کنار بگذار. اگر میان خود و دشمنت پیمان دوستی بستی و امانش دادی، به عهد خویش وفا کن و امانی را که دادهاید اینک رعایت نما. در برابر پیمانی که بستهای و امانی که دادهای،خود را سپر ساز؛ زیرا هیچیک از واجبات خداوندی که مردم با وجود اختلاف در آرا و عقاید بر آن همداستاناند، بزرگتر از وفای به عهد و پیمان نیست.»
۳- دستیابی به این توافق، با امضای رؤسای جمهور دو کشور و دربرداشتن اصلیترین مطالبات ایران، هرچند تحولی بیسابقه در روابط دو کشور طی سالهای پس از انقلاب است، تنها مقدمهای بر مذاکرات پیچیده و دشوار دوماهه آینده به شمار میرود. این مذاکرات، هم به دلیل پیچیدگی موضوع و هم به سبب فضای عمیق بیاعتمادی میان دو طرف و وجود مخالفان سرسخت داخلی و خارجی، از حساسیت و اهمیت ویژهای برخوردار است. افراطیون داخلی، نئوکانهای جنگطلب آمریکا و رژیم صهیونیستی که موفقیت مذاکرات را شکست راهبردی و تهدیدی برای موجودیت خود میدانند، از هیچ تلاشی برای اخلال در روند مذاکرات و ناکامگذاشتن آن فروگذار نکرده و نخواهند کرد. در شرایطی که حتی نهادهای اطلاعاتی آمریکا نسبت به اخلالگری اسرائیل در مذاکرات هشدار میدهند، عزم قاطع دو طرف برای دستیابی به توافق نهایی، همراه با هوشمندی و مدیریت مؤثر برای مصونسازی روند مذاکرات از فتنههای مخالفان و تحرکات مشکوک، ضرورتی انکارناپذیر است.
از این روی، هر موضعگیری یا اظهارنظر رسمی که پیام تزلزل و نبود عزم جدی را به طرف مقابل منتقل کند و بر بیاعتمادی بیفزاید، در عمل همراهی با فتنههای رژیم صهیونیستی و همسازان جنگطلب آن در ایران و آمریکاست.
۴- اگر در زمان جنگ، شجاعت و دلیری در پایداری در میدان نبرد با متجاوزان سنجیده میشود، در زمان صلح، ایستادگی بردستیابی به صلحی شرافتمندانه، تأمین امنیت کشور، و نهراسیدن از اتهام انفعال و سازشکاری از سوی گروههای کمشمار اما پرمدعای کاسبان جنگ و تحریم، نشانه شجاعت است. آنان چنان که رهبر معنویشان گفته است، برای رسیدن به اهداف آخر الزمانیشان قربانی شدن نیمی از مردم جهان را نیز مجاز و مشروع میدانند، چه برسد به جنگ و قحطی و فقر و فلاکت برای مردم ایران.
بنابراین، مسئولیت ملی و دینی مسئولان عالی نظام، که از مشکلات کشور بهخوبی آگاهاند، ایجاب میکند بیاعتنا به غوغاسالاران و کاسبان جنگ و تحریم، مصالح کشور و منافع واقعی ملت را مبنای تصمیمهای خود قرار دهند.
این مذاکرات تنها زمانی میتواند پایانبخش مشکلات کشور گردد که به رفع تحریمها و فراهم شدن زمینه روابط آزاد اقتصادی و صنعتی ایران با جهان بیانجامد. بنابراین، هر تلاشی برای شکست مذاکرات یا بسندهکردن به توافقی نیمبند و ناتمام، اقدامی ضدنظام، ضدملی و مغایر با منافع ملت و مصالح عالی کشور است.
در پایان این بیانیه آمده است:
حزب توسعه ملی ایران اسلامی، ضمن تشکر دوباره از تیم مذاکرهکننده و تقدیر از نقش سازنده رئیسجمهور محترم ، از ایشان و دستگاه دیپلماسی کشور مصرانه میخواهد با اتکا به حمایت اکثریت قاطع ملت، این مسیر را ادامه دهند. همچنین از احزاب و نیروهای اصلاحطلب و ملی میخواهیم همه تلاش خود را برای آگاهسازی مردم، حمایت ملی از مذاکرات تا دستیابی به توافق کامل، و نقد صریح و شفاف هر اقدام یا موضعی که به تقویت تحرکات کاسبان جنگ و تحریم میانجامد، به کار گیرند.
مشاهده خبر در جماران