زندگینامه آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم

خلاصه مطلب:

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار هفتم، هشتم و نهم بوده، همچنین سابقه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 

 

 

توضیحات :

غلامرضا مصباحی مقدم متولد سال 1330، در شهر مشهد و در خانواده ای مذهبی است. او تحصیلات حوزوی داشته و برای فراگیری سطح عالی فقه و اصول از  محضر حضرات آیات مرحوم فاضل لنکرانی، جعفر سبحانی بهره برده است، او فلسفه را در محضر استاد انصاری شیرازی فراگرفته است، و دوره خارج فقه و اصول را در محضر آیت الله وحید خراسانی گذراند و به اجتهاد دست یافت. 

مصباحی مقدم علاوه بر تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی نیز دارد. او مدرک کارشناسی ارشد رشته اقتصاد را در سال 1362 دریافت کرده است، و سه سال بعد به عضویت شورای عالی آموزش و پرورش درآمد. 

او از مبارزان علیه رژیم پهلوی بوده و در راهپیمایی های مردمی شرکت می کرد، همچنین در تاریخ 19 دی ماه سال 1356 در درگیری های طلاب با ساواک و نیروهای گارد شاه در مدرسه فیضیه حضور داشت. فعالیت های سیاسی ایشان سبب شد که دو بار به ساواک احضار شود، یک بار در قم و بار دیگر در گچساران. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه شده و به مدت 6 ماه در جبهه ها به مبارزه علیه دشمن پرداخت. او در دهه 1360 ریاست مرکز تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران و نیز ریاست گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و نیز دانشگاه قم را برعهده داشت. 

مصباحی مقدم در فاصله سال های 1375 تا 1377 ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران را برعهده داشت، از دیگر فعالیت های علمی او در دهه 1370 می توان به معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه السلام، عضویت در هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ریاست گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاه ها از سال 1375 تا کنون اشاره کرد. 

ایشان کتب و مقالات متعددی نیز منتشر کرده اند، و راهنمایی پایان نامه های بسیاری را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برعهده داشته اند. غلامرضا مصباحی مقدم با رتبه استاد تمام به تدریس در دانشگاه امام صادق علیه السلام می پردازد، و همچنین تدریس دوره های خارج فقه اقتصادی همچون خارج فقه پول و بانک، خارج فقه معاملات بورس در حوزه علمیه قم و تهران، تدریس فقه و فقه الاقتصاد در حوزه و دانشگاه از دیگر فعالیت های علمی ایشان است. 

مصباحی مقدم در سال 1378 در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز عضو شد، و سخنگویی آن را برعهده گرفت. 

او در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران در این مجلس حضور داشت، او همچنین با حکم مقام معظم رهبری به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد، سابقه تاسیس و ریاست کمیته فقهی سازمان بورس، عضویت در ستاد تایید و گزینش هیئت علمی دانشگاه ها در وزارت علوم و نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری نیز در کارنامه وی به چشم می خورد. 

مقالات

  • در گفت و گو با جماران؛

    مصباحی مقدم: یکی از مفاد طرح ما در کمیته فقهی بورس این بود که روی منابع ارزی مردم تکیه کرده بودیم، ولی طرح پیشنهادی دولت هیچ تکیه ای روی این مسأله ندارد. اگر ارز در دست مردم با عرضه اوراق سلف جمع آوری شود، عرضه ارز توسط دولت را به شدت بالا می برد و همین موجب متعادل شدن قیمت ارز در بازار می شود.

  • در گفت و گو با جماران؛

    غلامرضا مصباحی مقدم با استقبال از آزاد سازی سهام عدالت، گفت: این توصیه را به صورت قاطع و روشن به مردم عزیزمان عرض می کنم که اگر می خواهید آینده خودتان و فرزندانتان بهبود پیدا کند و شما هم صاحب سرمایه باشید و ان شاء الله در آینده توانایی پیدا کرده و به سرمایه خودتان اضافه کنید، اصل سهام خود را حفظ کنید و نگه بدارید و به سود سالیانه آن اکتفا کنید.

  • در گفت و گو با جماران؛

    اگر ایران به تعبیر اشتباه مطبوعات به لیست سیاه FATF بپیوندد برای بازگشتش حتی بعد از تحریم های آمریکا نیز پروسه طولانی نیاز است، باید بگویم که چنین حرفی درست نیست. ایران تاکنون به 39 توصیه از 41 توصیه FATF عمل کرده ولی تاکنون هیچ فایده و منفعتی از این 39 برنامه اقدامی که انجام داده نبرده است.