زندگینامه محمدعلی زلفی گل

خلاصه مطلب:

محمدعلی زلفی گل که به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم فعالیت می کند، از شیمیدان ها و پژوهشگران برجسته کشور و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است که نام او در لیست یک درصد دانشمندان پراستناد رشته شیمی در جهان قرار گرفته است، و افتخارات علمی بسیاری در کارنامه او به چشم می خورد. 

توضیحات :

محمدعلی زلفی گل در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان، و در سال 1345 متولد شده است. او در سال 1369 مدرک کارشناسی اش را از دانشگاه اراک دریافت کرد، و در سال 1372 توانست از دانشگاه صنعتی اصفهان مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کند، پس از آن دوران دکترا را در دانشگاه شیراز سپری کرد و در سال 1376 موفق به دریافت مدرک دکترای شیمی شد، و به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه شیراز برگزیده شد و مورد تقدیر قرار گرفت، و پس از فارغ التحصیلی بلافاصله به عنوان استادیار در دانشگاه بوعلی سینا به تحقیق و تدریس مشغول شد. 

وی در سال 1371 در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی مشهد حضور یافت و رتبه اول را در بخش علوم پایه با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود به دست آورد. 

او در سال های 1380 و 1384 به ترتیب به رتبه های علمی دانشیاری و استادی دست یافت، و از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته زیر 40 سال کشور در گرایش شیمی آلی، برگزیده شد و جایزه دکتر ارشیا آزاد به او اهدا شد. 

نام محمدعلی زلفی گل در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI، از سال 1383 در لیست یک درصد دانشمندان پراستناد رشته شیمی جهان، قرار گرفته است و به همین خاطر مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری واقع شده است. همچنین در سال 1392 از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفته است. ایندکس اچ (H-Index) محمدعلی زلفی‌گل ۵۵ است. تعداد ارجاعات به مقالات بین‌المللی وی بالغ بر ۱۳ هزار و ۷۰۰ مورد است.

زلفی گل در سال های متعدد عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه استان همدان را به خود اختصاص داده است و نیز در 9 سال پیاپی به عنوان استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا برگزیده شده است. 

او در بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی توانست رتبه اول پژوهش های بنیادی را کسب کند، همچنین اخذ جایزه از سازمان کنفرانس اسلامی و دریافت نشان درجه دو ملی پژوهش در سال 1390 از ریاست جمهوری از دیگر افتخارات علمی او محسوب می شود. وی همچنین در سال 1394 به عنوان استاد نمونه کشوری برگزیده شد و نیز در همان سال توانست جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان کشور را به خود اختصاص دهد. 

از محمدعلی زلفی گل تا کنون در چاپ بیش از 530 مقاله در مجله های بین المللی تحت نمایه ISI مشارکت داشته است، که اکثر آن ها در سمینارها و همایش های علمی ملی و فراملی ارائه شده است. او در کتابی با عنوان «مبانی سنتز ترکیبات آلی با نگرش نوین» تجربیات علمی خود را تدوین کرده است که این کتاب به دفعات تجدید چاپ شده است، و از سال 1394 به عنوان تنها منبع فارسی در سرفصل رشته‌های شیمی و شیمی آلی مورد تأیید شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور معرفی شده است. 

از سال 2018 زلفی گل به عنوان ادیتور مجله بین المللی انجمن شیمی ایران منصوب شده است، این مجله توسط انتشارات اشپرینگر منتشر می شود، او همچنین از اعضای هیئت تحریریه چندین مجله علمی داخلی و خارجی و نیز عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است. 

او در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت داشته است و تا امروز در زمینه های علم سنجی، سیاست گذاری علم، پژوهش و فرهنگ 20 مقاله منتشر کرده است که این مقالات در کتابی با عنوان «دانش برای دانایی» به همراه برخی نقطه نظرات ایشان به چاپ رسیده است. او در 20 طرح تحقیقاتی دانشگاهی و ملی نیز به عنوان مجری و همکار فعالیت داشته است. 

وی در شهریور ماه سال 1400 توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دست آورد و در دولت سید ابراهیم رئیسی عهده دار مسئولیت این وزارت خانه باشد.