زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق کهنموئی

خلاصه مطلب:

محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه است، که پیش از این رئیس دیوان عدالت اداری، معاون حقوقی قوه قضائیه و نیز عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران بوده است. 

 

 

توضیحات :

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق متولد سال 1341 در تبریز است، او تحصیلاتش را به تشویق خانواده و علاقه شخصی اش در زمینه علوم دینی آغاز کرد، و در سال 1356 راهی حوزه علمیه تبریز شد. او پس از مدتی برای ادامه تحصیلات راهی قم شد. او در قم از محضر اساتیدی همچون آیت الله جوادی، مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی و نیز مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بهره برد. 

حجت الاسلام مصدق علاوه بر تحصیل علوم دینی به تحصیلات دانشگاهی نیز مشغول شد، و در سال 1372 در رشته مدرسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد. 

او در سمت هایی همچون معاونت دادستانی ویژه روحانیت، معاون اولی دادستان کل کشور، مدیر مسئولی فصلنامه دادستانی ویژه روحانیت در قوه قضائیه کسب تجربه کرده است. 

مصدق از جمله حقوقدانانی است که در قوه قضائیه در ارائه نظریه مجازات های جایگزین حبس پیشتاز بوده است، و در طول تحقیقاتش مطالب جدیدی را وارد حقوق جزا کرده است. 

حجت الاسلام و المسلمین مصدق رئیس دیوان عدالت اداری است، او پیش از این معاون حقوق قوه قضائیه و عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران بوده است و در تاریخ 22 تیر ماه سال 1400 در دوران ریاست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در قوه قضائیه، توسط غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه به عنوان معاون اول قوه قضائیه معرفی شد. 

 

فهرست برخی آثار:

  • نگرش علمی کاربردی جرم کلاهبرداری
  • مسئولیت مرتکب به پرداخت هزینه های درمانی مازاد بر دیه