زندگینامه سیدشمس الدین حسینی

خلاصه مطلب:

سیدشمس الدین حسینی در دولت نهم و دهم وزیر امور اقتصاد و دارایی بوده، و در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تنکابن در این مجلس حضور دارد.

 

توضیحات :

سیدشمس الدین حسینی در سال 1346 و در شهرستان تنکابن از استان مازندران متولد شد، او پس از گذراندن دوران ابتدایی در روستای محل سکونتش دوران راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان تنکابن سپری کرد، و پس از شرکت در کنکور به دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی راه یافت، و در رشته اقتصاد بازرگانی تحصیل کرد، او مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران سپری کرد و پس از آن مدرک دکترای خود را در سال 1381 از دانشگاه علوم و تحقیقات دریافت کرد. 

حسینی در فاصله سال های 1374 تا 1377 مدیرکل حوزه ریاست و بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور بود، و به صورت همزمان در سال های 1375 تا 1377 هماهنگ کننده ملی پروژه های دفتر عمران سازمان ملل متحد نیز بود.

او از سال 1375 تا 1381 دبیر کمیسیون های مشترک همکاری ایران با کشورهای مالزی و کره جنوبی در سازمان برنامه و بودجه کشور بود، و پس از آن در فاصله سال های 1371 تا 1381 به عنوان مدیرکل دفتر بین الملل و روابط عمومی وزارت نیرو و دبیر کمیسیون مشترک ایران و قطر در این وزارتخانه فعالیت می کرد.

او از سال 1381 به وزارت بازرگانی منتقل شد و به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی منصوب شد، او تا سال 1387 در این سمت حضور داشت. 

شمس الدین حسینی به طور هم زمان در سال های 1381 تا 1384 نایب رئیس کمیته برنامه ریزی توسعه صادرات بود، و در سال 1385 نماینده وزرات بازرگانی در کمیسیون تخصصی شورای بورس شد. 

سرانجام حسینی در 22 مرداد ماه سال 1387 در کابینه اول محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزیده شد، و در دولت دهم در تاریخ 12 شهریور سال 1388 برای بار دوم به مجلس معرفی شد، و با جلب اعتماد نمایندگان مجلس در پست وزارت امور اقتصادی و دارایی باقی ماند. 

شمس الدین حسینی از خرداد ماه سال 1399 به عنوان نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد راهی مجلس شد، و در حال حاضر رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، رئیس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه است. 

او سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی را نیز در کارنامه خود دارد، و نیز در دیگر دانشگاه های تهران به تدریس در تمام مقاطع اشتغال دارد، او ریاست گروه اقتصاد دفاع دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و همچنین ریاست انجمن علمی اقتصاد دفاع را نیز برعهده دارد، و بیش از صد کتاب و مقاله تالیف کرده است. 

حسینی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به عنوان نامزد ثبت نام کرده است.