زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین ناصر قوامی

خلاصه مطلب:

حجت الاسلام و المسلمین از فعالین سیاسی اصلاح طلب است که قاضی دیوان عالی، حاکم شرع، عضو ستاد اجرایی فرمان امام، نماینده مجلس و فعال مذهبی و اجتماعی است. 

 

توضیحات :

حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر قوامی در سال 1322 در روستای تلاتر در بخش الموت غربی متولد شده است. او تحصیلاتش را در روستای محل تولدش آغاز کرده است و پس از آن در سال 1336 راهی قزوین می شود. 

او تحصیلات سطوح متوسطه حوزوی را در حضور اساتیدی چون سیدجلیل زرآبادی، احمد تالهی و شیخ حسین فارسیجینی سپری می کند، و پس از آن در سال 1340 با هدف تحصیل به قم می رود. وی سطوح عالیه را در محضر اساتیدی همچون آیات عظام محمدحسین طباطبایی معروف به سلطانی، صانعی و علی مشکینی فرامی گیرد. او دروس خارج فقه را نیز در محضر آیت الله محمدرضا گلپایگانی، آیت الله میرزا هاشم آملی و آیت الله حسینعلی منتظری سپری می کند. او اجازاتی در امور حسبیه از بسیاری از علما همچون سیدشهاب الدین مرعشی نجفی دارد. 

ناصر قوامی با آغاز نهضت اسلامی امام خمینی (س) در سال 1342 به مبارزین پیوست و در کنار تحصیل علوم دینی فعالیت های انقلابی اش را آغاز کرد، او که سخنوری توانان بود بارها سخنرانی های کوبنده و انقلابی برگزار کرد و چندین مرتبه در قزوین و شیراز توسط نیروی ساواک دستگیر و زندانی شد. 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اوایل سال 1359 ناصر قوامی به عنوان حاکم شرع خمینی و محلات منصوب شد، و همزمان به عنوان حاکم شرع هیئت هفت نفره استان مرکزی نیز حضور داشت. 

 

ناصر قوامی

 

آیت الله مومن اواخر سال 1360 او را به تهران منتقل کرد و به عنوان رئیس شعبه هشتم دادگاه انقلاب اسلامی و نیز ریاست کل شعب مستقر در  مستقر در چهارراه شهید قدوس منصوب کرد. با تغییراتی که در شماره شعب ایجاد شد دو سال بعد قوامی به ریاست شعبه سیزده منصوب شد. او به مدت دو سال همزمان با فعالیت در شعبه سیزده، با حکم آیت الله موسوی اردبیلی ریاست شعبه چهار دادگاه اصل 49 قانون اساسی را برعهده گرفت. 

در همین تاریخ همزمان با عضویت نیری، رئیسی و نظام زاده در ستاد اجرایی فرمان امام عضو بود. پس از تصویب قانون دادگاه های عمومی و انقلاب، و پس از گذشت حدود 14 سال حضور  در دادگاه‌های انقلاب اسلامی به ریاست شعبه ده دادگاه عمومی دادگستری تهران منصوب شد و از آنجا با حکم آیت الله محمد یزدی به دادسرای دیوان عالی کشور که بالاترین منصب قضایی است، منتقل گردید.

ناصر قوامی در انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی در حالی که قاضی دیوان عالی کشور بود، از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز به عنوان نماینده راهی مجلس شد، و ریاست کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس را برعهده گرفت. 

سیدناصر قوامی در انتخابات هفتم مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، و به معترضین و متحصنین در مجلس ششم پیوست. او پس از رد صلاحیت از قضاوت در دیوان عالی کشور نیز به اصرار خودش بازنشسته شد، و در قالب شورای اصلاح طلبان استان قزوین به فعالیت های سیاسی پرداخت. 

در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری سیدناصر قوامی ابتدا از مرحوم هاشمی رفسنجانی اعلام حمایت کرد، و پس از رد صلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان از حسن روحانی حمایت کرد. 

 

ناصر قوامی

 

حجت الاسلام و المسلمین سیدناصر قوامی پس از رد صلاحیت در انتخابات مجلس هفتم، در مجلس هشتم نیز شرکت کرد و رد صلاحیت شد، او در انتخابات مجلس نهم ثبت نام نکرد، اما در سال 1394 برای شرکت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور یافت و علی رغم تائید هیئت اجرایی مجدد توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، او در این دوره از انتخابات از سیده حمیده زرآبادی حمایت کرد، که به عنوان نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک راهی مجلس شد. 

مقالات