بیشتر مردم برای ارتقا و حفظ سلامتی پوست، مو و مفاصل خود، از مکمل های کلاژن یا پودر آن بصورت روزانه استفاده می کنند. با وجود اینکه مصرف مکمل های کلاژن و سایر محصولات آن در حال افزایش است اما اکثر مردم از کلاژن و تاثیراتی که بر بدن می گذارد، اطلاعی ندارند. به همین علت در این مقاله با کلاژن، فوایدی که برای بدن دارد، مکمل های کلاژن و عوارض جانبی احتمالی بیشتر آشنا می شویم.

بیشتر مردم برای ارتقا و حفظ سلامتی پوست، مو و مفاصل خود، از مکمل های کلاژن یا پودر آن بصورت روزانه استفاده می کنند. با وجود اینکه مصرف مکمل های کلاژن و سایر محصولات آن در حال افزایش است اما اکثر مردم از کلاژن و تاثیراتی که بر بدن می گذارد، اطلاعی ندارند. به همین علت در این مقاله با کلاژن، فوایدی که برای بدن دارد، مکمل های کلاژن و عوارض جانبی احتمالی بیشتر آشنا می شویم.

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئین اصلی در بافت های ساختاری بدن ما از جمله پوست، استخوان ها، ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها است. فواید کلاژن بسیار زیاد است زیرا ساختار فیبری آن به قسمت های مختلف بدن شکل و استحکام می بخشد و در کنار آن سلول های مرده پوست را جایگزین می کند. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله کلاژن چیست فوراورکالا را مطالعه کنید.

تولید کلاژن در بدن ما به طور طبیعی با افزایش سن شروع به کند شدن می کند. از جمله عواملی که بر کاهش سطح کلاژن به غیر از سن تاثیرگذارند عبارتند از:

  1. علائم پیری (چین و چروک، افتادگی پوست و دردهای مفاصل)
  2. رژیم غذایی سرشار از قند
  3. سیگار کشیدن و استعمال دخانیات
  4. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

فواید کلاژن

 

کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد2

 

این پروتئین قابل جذب بوده و قابلیت تجزیه، تبدیل و جذب به بدن را دارد. موارد کاربرد آن را در حوزه های پزشکی، زیبایی و حتی صنعتی گسترش داده است، که در ادامه به برخی از این فواید می پردازیم. برای اطلاع از فواید کامل کلاژن می توانید مقاله 7 فایده کلاژن برای سلامتی را مطالعه کنید.

بهبود سلامت پوست و مو

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم با بالا رفتن سن، تولید کلاژن کاهش می یابد. پوست شل می شود و چین و چروک هم افزایش می یابد. افزایش سطح کلاژن به پوست شما کمک می کند که سفت تر به نظر برسد و به بازسازی و ترمیم طبیعی سلول های پوست کمک می کند.

کاهش درد مفاصل

زمانی که کلاژن را از دست می دهیم تاندون ها و رباط های پا با سهولت کمتری شروع به حرکت می کنند که منجر به سفتی، متورم شدن مفاصل و ... می شود. کلاژن با ساختار ژل مانند و صاف خود که استخوان های ما را می پوشاند و روی هم نگه می دارد، به ما اجازه می دهد که بدون درد حرکت کنیم. مصرف کلاژن به شما کمک می کند تا راحت تر حرکت کنید و خطر زوال مفصل را کاهش می دهد.

افزایش متابولیسم و توده عضلانی

افزایش کلاژن ممکن است با اضافه کردن توده عضلانی بدون چربی به بدن و کمک به تبدیل مواد مغذی ضروری به افزایش متابولیسم شما کمک کند. یکی از مهمترین نقش های کلاژن کمک به تشکیل بافت عضلانی با تبدیل گلوکز به انرژی است که سلول های عضلانی را تغذیه می کند. حفظ توده عضلانی با افزایش سن بسیار مهم است، زیرا به حفظ وضعیت بدنی، سلامت استخوان ها و سوزاندن کالری بیشتر نسبت به چربی کمک می کند.

هنگام مصرف کلاژن، می توانید از مصرف ویتامین C نیز بهره مند شوید تا مطمئن شوید بدن شما می تواند کلاژن را به پروتئین قابل استفاده تبدیل کند. این می تواند به بازیابی منبع یا انرژی و سرزندگی شما کمک فراوانی کند.

تقویت کننده ناخن، مو و دندان

اگر تا به امروز ناخن های شما کنده یا شکافته می شود، کمبود کلاژن می تواند یکی از دلایل این امر باشد. پروتئین کلاژن سازنده ناخن، مو و دندان شما است. اضافه کردن کلاژن به رژیم غذایی می تواند به قوی شدن ناخن های شما و کاهش ریزش مو کمک کند.

بهترین مکمل های کلاژن خارجی

بسیاری از پزشکان عقیده دارند که تغذیه سالم می تواند افراد را از مصرف مکمل های کلاژن بی نیاز کند. از جمله غذاهایی که در آن کلاژن وجود دارد، می توان به گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و مغزهای خام اشاره کرد.

در ادامه با تعدادی از مکمل های کلاژن آشنا می شویم. مصرف انواع مکمل های کلاژن بهتر است تحت نظر و توصیه پزشک متخصص انجام گیرد.

 

نوشیدنی مارین کلاژن فوراور

 

نوشیدنی مارین کلاژن فوراور (ساشه نوشیدنی کلاژن دریایی)

 

نوشیدنی مارین کلاژن فوراور (ساشه نوشیدنی کلاژن دریایی) از جمله محصولات جدید شرکت فوراور آمریکا است؛ که بر پایه کلاژن دریایی پیشرفته و با فرمولاسیونی غلیظ تولید شده است تا قدرت جذب و تجزیه بالاتری داشته باشد. این نوشیدنی کلاژن یکی از بهترین مکمل های کلاژن ساز است که می توانید به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

مکمل کلاژن Great Lakes 

مکمل کلاژن Great Lakes نوعی مکمل پودری است که ماده موثر آن از گاوهای آرژانتین و برزیل که با علف تغذیه و در مرتع پرورش داده می شوند، به دست آمده است. این محصول یکی از بهترین مکمل های کلاژن است که فاقد گلوتن بوده و گواهی کتو دارد.

قرص کلاژن Healthy Origins 

قرص کلاژن Healthy Origins در مقایسه با سایر موارد نام برده کلاژن کمتری دارد. در عوض، خواص آن تنها محدود به جوانسازی و زیبایی پوست و مو نشده و بخش بزرگی از خواص آن با تقویت اندام های حرکتی در ارتباط است. این کپسول در کنار بهبود وضعیت پوست و جوانسازی، به تحرک بهتر، بهبود درد مفاصل و افزایش انعطاف پذیری بدن نیز کمک می کند.

عواملی که بر سطح کلاژن طبیعی بدن تاثیر می گذارد

عوامل سبک زندگی

عوامل سبک زندگی می تواند با کاهش ضخامت و استحکام فیبرهای کلاژن به آنها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد چین و چروک شود. اما در مورد چه نوع عواملی صحبت می کنیم؟

تولید کلاژن به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به سرعت کاهش می یابد. آلودگی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی و کمبود خواب، که بخشی از اکسپوزوم پوست است، نیز می تواند به ساختار کلاژن آسیب برساند.

سن

بدن ما با افزایش سن به تدریج کلاژن کمتری تولید می کند. با افزایش سن، سلول های پوستی که مسئول ساخت کلاژن هستند شروع به کاهش تولید می کنند. نتیجه؟ کاهش استحکام و ضخامت غشاء میانی پوست؛ به عنوان مثال نازک شدن لب ها. بیشتر کاهش حجم لب ها در واقع به دلیل تجزیه کلاژن در طول زمان است.

عوامل هورمونی

برای بسیاری از ما، تغییرات هورمونی به معنای تغییر پوست است. بلوغ، یائسگی و آندروپوز همگی می توانند بر تولید کلاژن طبیعی پوست شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، سطوح پایین استروژن رایج در دوران پس از یائسگی می تواند باعث از بین رفتن کلاژن طبیعی شود.

عوارض جانبی کلاژن

مکمل های کلاژن مانند محصولات دارویی دیگر از عوارض جوانبی کمی برخوردار است که در ادامه به بررسی این عوارض می پردازیم.

  • واکنش های آلرژیک: از جمله واکنش های آلرژیک می توان به کهیر، اگزما و خس خس سینه اشاره کرد. افرادی که آلرژی دارند و زنان باردار و شیرده قبل از مصرف باید با دکتر خود مشورت کنند.
  • ناراحتی معده: مکمل های کلاژن می توانند باعث اسهال و ناراحتی های شکمی مانند احساس پری یا سنگینی شوند.
  • آلودگی مواد غذایی: مکمل های کلاژن ممکن است خطر بسیار کمی برای آلودگی از بافت های حیوانی بیمار، به عنوان مثال بیماری جنون گاوی داشته باشند.

منبع: daxer

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.