کیست مویی یا سینوس پیلونیدال ( PNS) در قسمت پایین کمر و بین دو شکاف باسن به وجود می آید. این اتفاق در اثر بازگشت و پیچیدن موها به زیر پوست رخ می دهد و به شکل حفره یا سوراخ هایی کوچک است که از مو، چرک و مواد زائد پر می شود.این عارضه می تواند به مرور زمان دردناک شده و شکل عفونی به خود می گیرد. علم پزشکی در دنیای امروز به قدری پیشرفت کرده است که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. بیماری کیست پیلونیدال درمان قطعی دارد و با کمک روش های درمانی نوینی مثل لیزر درمانی و همچنین انجام عمل جراحی می توان برای همیشه آن را درمان کرد و از میان برد.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال ( PNS) در قسمت پایین کمر و بین دو شکاف باسن به وجود می آید. این اتفاق در اثر بازگشت و پیچیدن موها به زیر پوست رخ می دهد و به شکل حفره یا سوراخ هایی کوچک است که از مو، چرک و مواد زائد پر می شود.این عارضه می تواند به مرور زمان دردناک شده و شکل عفونی به خود می گیرد.

این بیماری معمولا با ترشحات چرکی و بدبو همراه است و بررسی ها نشان داده است که بیشتر آقایان و مردان جوان به آن مبتلا می شوند.

علت اصلی به وجود آمدن این بیماری مشخص نیست ولی اتفاقی که در این بیماری رخ می دهد باعث می شود که بدن موی بازگشته به زیر پوست را به عنوان یک عامل بیگانه تلقی می کند و با شروع واکنش دفاعی علیه آن عفونت و درد آغاز می شود.

بیماری کیست مویی چقدر جدی است؟

در صورتی که برخی فکر می کنند این بیماری آنقدرها هم خطرناک نیست؛ در صورت بی توجهی و پشت سر انداختن زمان درمان  ممکن است پوست عفونت کرده و در موارد حاد عفونت آن در بدن پخش شود. زمانی که کیست مویی عفونت می کند، ممکن است آبسه های متعددی در سطح پوست تشکیل شوند. هر کدام از این آبسه ها به تنهایی می توانند موجب درد، سوزش و خروج خونابه شوند.

علائم و نشانه های مو برگشتی یا سینوس پیلونیدال حاد چیست؟

 

pinolidal-sinus

 

کلینیک زارعی در ارتباط با علائم کیست مویی بیان می کند که: شما در ابتدا فقط یک فرورفتگی جزئی همراه با کمی قرمزی پوست مشاهده می کنید ولی با گذشت زمان به تدریج عفونت و چرک به وجود می آید و کیست پیلونیدال به شکل کیست یا آبسه کاملا قابل مشاهده است. در این مرحله علائم سینوس پیلونیدال به شکل زیر می باشد:

  • ایجاد تورم و التهاب در محل کیست
  • احساس درد در هنگام نشستن و ایستادن
  • وجود ترشحات چرکی و خونی در محل آبسه همراه با بوی بد
  • خارج شدن مو از محل کیست
  • وجود چندین حفره یا سوراخ در سطح پوست
  • وجود پوست قرمز و ملتهب در اطراف مقعد
  • احساس درد در ناحیه ی پایین کمر

علائم کیست مویی مزمن

متاسفانه باید بدانید که از بین بیمارانی که به این بیماری مبتلا می شوند، حدودا بالای 40 درصد آنها بنا به دلایل متعدد به کیست مویی مزمن دچار می شوند. این افراد معمولا کسانی هستند که از وجود کیست مویی اطلاعی ندارند یا برای درمان دیر اقدام می کنند.

شایع ترین علامت کیست مویی مزمن درد شدید در کمر است که ممکن است با تخلیه چرک از کیست یا ترکیدن آن کمتر شود. باید این را بدانید که اگر علائمی مانند ترکیدن کیست را تجربه کردید، به معنای بهبودی کامل کیست نیست.

در این موارد بیمار اکثرا دچار عود مکرر سینوس پیلونیدال می شود و تا زمان مراجع به پزشک برای درمان کیست مویی با لیزر یا جراحی بهبود نمیابد.

معاینه و تشخیص

 

pinolidal-surgery2

 

تشخیص این بیماری توسط یک پزشک متخصص کیست مویی از طریق انجام معاینه ی فیزیکی و ظاهری ناحیه ی محل کیست امکان پذیر است. از آنجایی که این بیماری علائم و نشانه های مشخصی دارد پزشک  به راحتی و بدون نیاز به انجام آزمایش خون و عکس برداری می تواند به سادگی بیماری شما را تشخیص دهد.

کیست مویی در پایین کمر

این عارضه در بسیاری از نقاط بدن ممکن است رخ دهد ولی یکی از شایع ترین انواع کیست مویی در پایین کمر است که با شیوع گسترده ای در میان آقایان جوان دیده می شود.

محل اصلی ایجاد این کیست در پایینی ترین قسمت کمر و در میان شکاف دو باسن است. از اصلی ترین علائم آن وجود چندین حفره ی حاوی موهای پیچیده و چرک و عفونت در این ناحیه است که با التهاب و درد زیادی همراه است.

علت به وجود آمدن سینوس مویی کمر چیست؟

اینکه چه عاملی می تواند باعث چنین رخدادی شود هنوز به طور قطع مشخص نشده است ولی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی می تواند در بروز سینوس پیلونیدال سهیم باشد.

پزشکان عوامل زیر را از محتمل ترین دلایل آن می دانند:

  • چاقی و اضافه وزن
  • پرمویی ناحیه ی کمر
  • ژنتیک
  • سابقه ی خانوادگی
  • فشار شدید و ضربه های مکرر به کمر
  • نشستن طولانی مدت
  • تعریق شدید
  • پوشیدن لباس های تنگ

عکس کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

همانطور که در تصاویر کیست مویی مشاهده می کنید این عارضه به شکل توده ای عفونی حتی می تواند در زیر پوست هم ایجاد گردد. برخی عوامل بیرونی و درونی از جمله گسترش عفونت و تحریک آن باعث می شود که به تدریج گسترده تر شده و به شکل توده ای چرکین و مملو از مو در سطح پوست مشاهده شود.


کیست-مویی (1)

 

درمان

اصلی ترین دغدغه بیمارانی که به این عارضه دچار می شوند، عمل کیست مویی و رهایی زودتر از آن می باشد. در نتیجه لازم دانستیم تا توضیحی در ارتباط با روش های درمان سینوس مویی در اختیار شما قرار دهیم.

تا چندی پیش از دو روش عمل جراحی باز و بسته برای درمان کیست مویی استفاده می شد. اما به دلیل خونریزی، جذب عفونت توسط زخم باز، داشتن درد هنگام کشیدن بخیه ها و بازگشت بیماری، امروزه از اشعه لیزر برای از بین بردن کیست مویی استفاده می شود.

اشعه لیزر می تواند عفونت را ریشه کن کرده و احتمال تشکیل کیست های کوچک در اطراف کیست اصلی را به صفر برساند. درمان کیست مویی با لیزر در کمتر از یک ساعت به صورت سرپایی انجام می شود.

آیا کیست مویی یا سینوس پیلونیدال درمان قطعی دارد؟

بله. علم پزشکی در دنیای امروز به قدری پیشرفت کرده است که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. بیماری کیست پیلونیدال درمان قطعی دارد و با کمک روش های درمانی نوینی مثل لیزر درمانی و همچنین انجام عمل جراحی می توان برای همیشه آن را درمان کرد و از میان برد.

برای درمان کیست مویی از طریق هر کدام از روش های درمان پزشکی لازم است که با ایجاد برش در ناحیه‌ی کیست مویی، کیست یا آبسه به طور کامل تخلیه شود و پس از آن اگر پزشک تشخیص دهد کل ناحیه ی کیست از عمیق ترین بافت ها به طور کامل برداشته می شود تا اگر احیانا عفونت به بافت های زیرین نفوذ کرده است به طور کامل از میان برود.

البته لازم به ذکر است که تجربه و مهارت کاری پزشک متخصص که برای درمان به او مراجعه می کنید اهمیت ویژه ای دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.