امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با اشاره به گفت و گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود نوشت: ضمن رد اتهامات بی پایه و اساس اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا علیه کشورمان، مبنی بر ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین، به آقای کولبا تاکید کردم طرح این گونه ادعاها هم زمان با سفر بایدن به سرزمین های فلسطین اشغالی، در راستای اهداف و اغراض سیاسی است.

به گزارش جماران؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

در تماس تلفنی با آقای دمیتری کولبا وزیر امور‌خارجه اوکراین، در مورد روابط دوجانبه و برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. 

در این گفتگوی تلفنی به وزیر خارجه اوکراین گفتم موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ در سراسر جهان است و در خصوص سوریه ، یمن و افغانستان این موضع را قبلا بارها اعلام کرده ایم، در خصوص اوکراین نیز همانطور که از ابتدای بحران اعلام کرده ایم، موضع ما همین است و خواهان حل مسائل از طریق راه حل سیاسی هستیم. سیاست اِعمالی ما نیز منطبق بر همین اصل بوده و مخالف هر گونه اقدامی که منجر به ادامه و تشدید درگیری ها شود، هستیم. 

همچنین ضمن رد اتهامات بی پایه و اساس اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا علیه کشورمان، مبنی بر ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین، به آقای کولبا تاکید کردم طرح این گونه ادعاها هم زمان با سفر بایدن به سرزمین های فلسطین اشغالی، در راستای اهداف و اغراض سیاسی است. موضع اصولی و صریح جمهوری اسلامی در مخالفت با جنگ و حمایت از توقف جنگ، همانند رویکرد دوگانه برخی کشورهای غربی مبتنی بر استاندارد دوگانه نیست.

به ایشان اطمینان دادم جمهوری اسلامی ایران کماکان به تلاش و مساعی جمیله خود در جهت پایان دادن به جنگ، و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می دهد و تهران آماده توسعه و گسترش همه جانبه روابط از جمله در عرصه های اقتصادی و کشاورزی با کی‌یف است. 

وزیر امور خارجه اوکراین نیز، ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ، به من گفت تداوم ارتباط وزرای خارجه ایران و اوکراین که حتی در روزهای سخت آغاز جنگ برقرار شد، بسیار ارزشمند است و نباید اجازه داد اتهامات دیگران، روابط دوستانه کی‌یف و‌ تهران را خدشه دار سازد. 

آقای کولبا همچنین ضمن تبیین آخرین وضعیت جنگ در کشورش، از تلاش های تهران برای کمک به برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی تشکر کرد و مجددا از بنده برای سفر به اوکراین دعوت نمود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.