در گفت و گو با جی پلاس؛

پاشازاده: در جام ملت ها برای فوتبال ایران اتفاق خاصی نمی افتد/ با یک موفقیت نباید «بَه بَه و چَه چَه» کنیم

مدافع سابق تیم ملی معتقد است قهرمانی در جام ملت های آسیا صرفا باعث سرپوش گذاشتن روی مشکلات و عیوب فوتبال ایران می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سه شنبه، روز خوبی برای فوتبال ایران نبود. در شرایطی که دو تیم ملی بزرگسالان و نوجوانان ایران در دو میدان مختلف اما تقریبا در یک بازه زمانی مقابل حریفان شان قرار گرفتند، همه امیدوار بودند که هر دو تیم با دست پر میدان را ترک کنند اما درنهایت چیزی جز ناکامی نصیب ایرانیان نشد. ابتدا نوجوانان با رهبری حسین عبدی در یک هشتم نهایی جام جهانی زیر 17 ساله ها مقابل مراکش بازی 1-0 برده را در آخرین لحظات با تساوی 1-1 عوض کرد و درنهایت در ضربات پنالتی حذف از این تورنمنت را پذیرفت و در سویی دیگر در تاشکند، شاگردان امیر قلعه نویی در دور اول مرحله انتخابی جام جهانی 2026 در شرایطی که نیمه اول را با پیروزی 2-0 مقابل ازبکستان به رختکن رفتند، در نیمه دوم بازی را از دست دادند و با ارائه نمایشی ضعیف، تن به تساوی 2-2 دادند.

برای بررسی این عملکرد دور از انتظار این دو تیم، مهدی پاشازاده ستاره سابق خط دفاعی تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه های استقلال و بایرلورکوزن با خبرنگار ورزشی جی پلاس به گفت و گو پرداخت که مشروح آن را در ادامه مطالعه می کنید:

مهدی پاشازاده در ابتدا و در ارزیابی کلی خود از بازی ایران مقابل ازبکستان گفت: بازی سختی برای تیم ملی در تاشکند رقم خورد. اگر قبل از بازی گفته می شد که مقابل ازبکستان مساوی می کنیم، به نظرم نتیجه بدی برای تیم ملی نمی توانست باشد چون بازی در زمین حریف بود. اما وقتی با 2 گل از حریف جلو هستیم و توقعاتمان بالا می رود و این انتظار را داریم که در نیمه دوم حتی به گل های سوم و چهارم هم برسیم و بعد به ناگهان نتیجه را از دست می دهیم، کمی ناراحت کننده است. این نتیجه و این اتفاق، باید برای ما درس شود و به آن به چشم یک تجربه نگاه کنیم چرا که در چنین بازی هایی، نقاط ضعف ما مشخص می شود. حتما این انتقاد وارد است که چرا تیم ملی نتوانست برد 2-0 را مدیریت کند اما نباید فراموش کنیم که چنین اتفاقاتی در فوتبال می افتد. کما این که برزیل و آرژانتین هم بازی های اخیر خود را واگذار کردند. در کل باید مثبت بیندیشیم و از تجربیات بازی با ازبکستان درس بگیریم.

مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران در خصوص این که ازبکستان جدی ترین و سخت ترین حریف تیم ملی در بازی های اخیر بود و همین مسئله برای تیم قلعه نویی مشکل ساز شد بیان داشت: بازی با تیم های خوبی نظیر ازبکستان را باید به فال نیک گرفت چرا که باعث می شود نسبت به اشکالاتمان مطلع شویم هرچند که ما در 10 سال اخیر به خاطر تمام مشکلاتی که از آن آگاه هستیم، بازی های دوستانه خوبی نداشته ایم. البته که بازی با ازبکستان بازی دوستانه تلقی نمی شود و بازی رسمی است اما به طور کلی چنین بازی هایی است که عیوب ما را به ما نشان می دهد تا در تورنمنت های مهم تر بتوانیم بهتر در زمین ظاهر شویم. باز هم می گویم که نباید نتیجه بازی مقابل ازبکستان را بیش از اندازه بزرگ کرد اما یکی از مشکلاتی که در این بازی به چشم خورد، مسئله خط دفاعی ماست. مشکلی که مربوط به امروز و دیروز هم نیست و دستکم دو سال است که ما با آن درگیر هستیم. واقعیت این است که ما علی رغم خط میانی و خط حمله، در خط دفاع بازیکنی که مناسب استانداردهای جام ملت های آسیا و جام جهانی باشد نداریم. به همین دلیل است که مدام بازیکنان خط دفاعی تیم ملی تغییر می کنند. وقتی تغییر زیاد باشد، ثبات از بین می رود و هماهنگی لازم ایجاد نمی شود.

او در مورد حضور بازیکنانی همچون احسان حاج صفی، کریم انصاری فرد، امید ابراهیمی و علی کریمی در لیست تیم ملی و این که آیا چنین نفراتی در حال حاضر از کیفیت و انگیزه لازم برای کمک به تیم ملی برخوردار هستند یا نه گفت: در مورد لیست تیم ملی و بازیکنانی که دعوت می شوند، همیشه حرف و حدیث هایی وجود داشته. هرگز نمی شود که لیستی اعلام شود و دستکم نسبت به 4 یا 5 بازیکنی که در لیست حضور دارند یا خط خورده اند، انتقاداتی مطرح نشود. فراتر از این که چرا فلان بازیکن به تیم ملی دعوت می شود یا نمی شود، باید گفت که ما فلسفه و برنامه ریزی ای برای فوتبالمان نداریم. تمام اتفاقات فوتبال ایران بر پایه نتیجه گرایی استوار است و خبری از آینده نگری نیست. این نتیجه گرایی مطلق هم از دل میدان دادن به بازیکنان باتجربه و پا به سن گذاشته به وجود می آید. هرگز نیامده ایم تا برای جام ملت ها یک هدف گذاری انجام بدهیم و بگوییم که در این تورنمنت، به تعدادی از بازیکنان جوان و آینده دار میدان می دهیم و بازیکنان بزرگی نظیر مهدی طارمی و سردار آزمون را هم در کنار آن ها می گذاریم. اما شرایط این گونه نیست و چنین برنامه ای وجود ندارد. وقتی سرمربی تیم ملی این ترس را دارد که در صورت نتیجه نگرفتن در جام ملت ها، جایگاه خود را از دست بدهد، دیگر نمی توان این خرده را به او گرفت که چرا احسان حاج صفی یا کریم انصاری فرد را به تیم ملی دعوت می کند. کسی که از حاشیه امن برخوردار نیست، طبعا نمی تواند فرصت بازی را در اختیار مهاجم جوانی مثل سحرخیزان قرار دهد که مثلا ممکن است یک موقعیت گل را از دست بدهد چرا که اگر آن موقعیت گل از دست برود و نتیجه حاصل نشود، دیگر خود مربی نخواهد بود. اگر خیال سرمربی تیم ملی از آینده کاری اش راحت بود، صد در صد می شد کارهای بزرگ تری انجام داد. اگر آن هایی که با قلعه نویی قرارداد بسته اند به او اعتقاد دارند، چرا یک قرارداد محکم چهار ساله با او نمی بندند که خیال او هم راحت باشد؟

تیم ملی فوتبال ایران شجاع خلیل زاده

بازیکن سابق استقلال و بایرلورکوزن آلمان در خصوص عملکرد احتمالی تیم ملی در جام ملت های آسیا اظهار داشت: به نظر من که اتفاق خاصی برای فوتبال ایران نخواهد افتاد. اما اگر با همین وضعیت هم ایران موفق به قهرمانی در آسیا شود، نباید فراموش کنیم که قهرمانی در جام ملت های آسیا، یعنی فقط یک جرقه. جرقه ای که قرار است عیب و ایرادهای فراوان ما را بپوشاند. البته که تجربه نشان داده با شکست ها و حذف شدن های پیاپی هم قرار نیست این ایرادات رفع شوند چرا که افراد دلسوز و مسئولیت پذیر در فوتبال حضور ندارند. فقط کافی است به کشورهایی نظیر ژاپن، قطر و عربستان نگاه کنیم تا ببینیم چگونه به لطف برنامه ریزی خوب توانسته اند پیشرفت کنند و فوتبال جهان را تحت تاثیر خود قرار دهند.

پاشازاده درباره عملکرد تیم ملی نوجوانان در دیدار مقابل مراکش که منجر به شکست این تیم و حذف از جام جهانی شد گفت: در کل فکر می کنم تیم نوجوانان ما کار بزرگی انجام داد. آن هم در شرایطی که ما به فوتبال پایه مان اصلا رسیدگی نمی کنیم و هیچ امکاناتی برای آن ها در نظر نمی گیریم. چند چیز همیشه گریبان ما را می گیرد و اذیت مان می کند. یکی  این است که ما بسیار احساسی هستیم و این یک مشکل فرهنگی است. ما حرفه‌ای و سرد و خشک نیستیم بلکه خیلی سریع و با یک اتفاق، خود را در اوج می بینیم. وقتی صعود ما از گروه قطعی شد، بعضی ها سخن از این به میان آوردند که ما تا نیمه نهایی جام جهانی می رویم و حتی قهرمان هم می شویم! بر فرض که چنین توان و امکانی وجود داشته باشد، چه دلیلی داشت که از دور گروهی به استقبال آن برویم؟ هر تیم باید بازی به بازی حرکت کند نه این که در ابتدای راه چشمش به انتهای مسیر باشد و رویاپردازی کند. حرف از قهرمانی زدن آن هم در شرایطی که ما با بازیکنان نوجوان و احساسی ای طرف هستیم، اصلا اتفاق خوبی نبود. درنهایت باید بگویم که عملکرد تیم نوجوانان را به فال نیک می گیرم و امیدوارم این نسل حفظ شود و برایش برنامه ریزی انجام شود.

پاشازاده در پایان گفت: با یک موفقیت نباید «بَه بَه و چَه چَه» کنیم و با یک ناکامی هم نباید همه چیز را بکوبیم. امیدوارم که شادابی و تنوع به تیم ملی فوتبال راه پیدا کند. ما با همان احساسی بودن، می توانیم کارهای بزرگی هم انجام دهیم و این هم جزو فرهنگ ماست. امیدوارم درنهایت اتفاقاتی بیفتد که دل مردم شاد شود.

دیدگاه تان را بنویسید