بررسی فیلم‌هایی که مدعی جایزه اسکار هستند

ستون نویس هالیوود ریپورتر به بررسی فیلم‌های کن که می‌توانند مدعی جایزه اسکار باشند، پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم کن و جوایز آکادمی اسکار تاریخچه پیچیده‌ای دارند. در طی تاریخ جشنواره بسیاری از فیلمساز‌ها به خصوص از هالیوود، از ترس اینکه آثارشان برچسب «فیلم هنری» بخورد، از فرستادن آثار مدعی اسکار خود به مشهور‌ترین جشنواره فیلم جهان خودداری می‌کنند.

از طرفی رای گیری برای نامزد‌های اسکار فاصله‌ای حدوداً شش ماهه با برگزاری جشنواره کن دارد. شاید به همین دلیل است که فقط دو فیلم هم جایزه نخل طلا گرفته اند و هم جایزه بهترین فیلم اسکار. اولین بار فیلم «مارتی» محصول سال ۱۹۵۵ این دو جایزه را گرفت و آخرین بار هم در سال ۲۰۱۹ فیلم «انگل» موفق به کسب نخل طلا و بهترین فیلم اسکار شد.

اما امسال با توجه به اینکه جشنواره کن از ماه می‌ به ژوئیه منتقل شده، فاصله زمانی کن و آغاز فصل اسکار به دو ماه کاهش پیدا کرده تا در این دوره تاثیر کن در جوایز آکادمی را بیش از هر زمان دیگری بدانیم.

فیلم افتتاحیه کن، «آنِت» به کارگردانی لئو کاراکس است که حتی با وجود نقش آفرینی بازیگرانی مثل آدام درایور و ماریون کاتیلارد که سابقه برنده شدن اسکار را دارند، حضورش در اسکار قطعی نیست.

البته، فیلم «گزارش فرانسوی» ساخته وس اندرسن هم می‌تواند از مدعیان اسکار باشد. این فیلم قرار بود در جشنواره کن سال گذشته نمایش داده شود، اما بعد از لغو کن به دلیل شرایط کرونا، این فیلم هم یک سال صبر کرد تا بتواند در جشنواره امسال رونمایی شود. فیلم «هتل بزرگ بوداپست» او در سال ۲۰۱۴ به جای جشنواره کن در جشنواره برلین نمایش داده شد و در ادامه موفقیت هایش توانست در ۹ بخش اسکار از جمله بهترین فیلم نامزد شود.

ستون نویس هالیوود ریپورتر در ادامه به فیلم‌های بیشتر از بخش رقابتی کن پرداخت و از فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی که سابقه دریافت دو جایزه اسکار را نیز دارد نام برد. این ستون نویس از بخش فیلم‌های رقابتی، «راکت قرمز» و «بندتا» را انتخاب کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید