جی پلاس/ دانشمندان بررسی کردند؛

سرعت گسترش جهان هستی روزانه بیشتر می شود

جهان هستی همواره در حال بزرگ‌تر شدن و گسترش است و هر چه بزرگ‌تر می‌شود، رشد آن هم سریع‌تر می‌شود. هر روز، سرعت گسترده شدن جهان کمی‌ با سرعت بیشتری نسبت به روز قبل پیش می‌رود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، تفاوت‌هایی که در سرعت رشد و گسترش جهان وجود دارد، ناچیز است اما همین مقدار هم در اندازه‌‌گیری میزان توسعه جهان هستی اهمیت دارد و به آنها کمک می‌کند. آنها امروز یعنی در عصر کنونی تاریخ کیهانی به دنبال آگاهی از سرعت گسترش جهان هستند.

اطلاع از میزان سرعت گسترش جهان هستی به دانشمندان در شناخت عملکرد آن کمک می‌کند و از این طریق می‌توانند متوجه سرنوشت نهایی کره زمین شوند و این که از چه چیزهایی ساخته شده است.

بعد از تمام این حرف‌ها، مأموریت اصلی تلسکوپ فضایی هابل بعد از پرتاب آن در سال 1990 میلادی به فضا، اندازه‌‌گیری تعیین میزان گسترش جهان بود.

از آن زمان، مدارک به دست آمده از تلسکوپ هابل و سایر پروژه‌های تحقیقاتی پاسخ دقیق و منطقی‌ای به دست آورد. براساس این شواهد، دو جرم فضایی مستقل که 3.26 میلیون سال نوری از هم دور باشند، با سرعت 73 کیلومتر در ثانیه از هم حرکت می‌کنند.

به طور قطع، تجزیه و تحلیل‌های اخیر که توسط یک گروه تحقیقاتی صورت گرفته، ثابت هابل را در محدود 72 تا 75 قرار می‌دهد. با این فرض که فضانوردان در اواخر دهه 1980 میلادی درباره نزدیک بودن ثابت هابل به عدد 40 یا 90 بحث می‌کردند، در مطالعات اخیر پاسخ دقیق‌تری به دست آمده است.

اما مانعی در این موفقیت وجود دارد؛ دانش فعلی دانشمندان از جهان هستی راهی را برای پیش‌بینی اندازه ثابت هابل ارائه می‌دهد. پیش‌بینی‌ها حد احتمالی 66 تا 68 را برای ثابت هابل نشان می‌دهد. این دو روش با هم هماهنگ نیستند و این جای تعجب دارد.

فضانوردان و کیهان‌شناسان تصور می‌کردند که جهان هستی را به خوبی می‌شناسند. به گفته آنها، جهان از ماده‌ای معمولی، حجم بالایی از ماده تاریک و حتی انرژی مرموز قابل نفوذ در خلاء فضا تشکیل شده است که نفوذ گرانشی را اعمال می‌کند.

شتاب گسترش جهان هستی به مفهوم وجود چنین انرژی‌ای است. از آنجا که هیچ‌ کسی از وجود آن مطلع نیست، افراد آن را انرژی تاریک می‌دانند در صورتی که نام واقعی آن «لامبدا» است. این واژه، یک کلمه یونانی به معنای «ثابت کیهانی» است. از آنجایی به آن ثابت اتلاق می‌شود که هر بخش از فضا باید دارای میزان یکسانی از انرژی خلاء باشد. انرژی تاریک چیزی حدود 70 درصد از کل محتوای توده انرژی جهان را به خود جذب می‌کند.

اگر همه اینها درست باشد، فهم چگونگی گسترش امروزی جهان خیلی دشوار نیست. دستور ماده، ماده تاریک و انرژی تاریک را گرفته و ذرات زیراتمی نوترینوها را هم به آن اضافه کنید. سپس دمای عمق فضا را که تنها حرارت به جا مانده از زمان انفجار بزرگ است، اندازه‌گیری کنید.

دمای تشعشعات پس‌زمینه مایکروویو کیهانی از نقطه‌ای به نقطه دیگر متفاوت است. با احتساب این متغیرها می‌توانید چگونگی تشعشعات ناشی از انفجار بزرگ را محاسبه کنید. با ترکیب دستورالعمل جامع انرژی جهان می‌توان سرعت گسترش جهان را اندازه‌گیری کرد.

به گزارش جی پلاس؛ محققان بین‌المللی در پروژه‌ای تحقیقاتی با استفاده از داده‌های زمینه‌ای مایکروویو کیهانی، ثابت هابل را 67 اندازه‌گیری کردند که براساس اندازه‌گیری گسترش جهان، کم‌تر از 73 یا 74 است.

دیدگاه تان را بنویسید