گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حسین ابراهیمی: مأمورین از رفتار و کردار امام با مردم درس بگیرند/ جوّ جامعه خشونت را نمی پذیرد/ ما پلیس آمریکا نیستیم که زانو بگذاریم روی گردن کسی و او را خفه کنیم/ هر عمل مأموران به حساب نظام گذاشته می شود

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، به جماران گفت: اسلام می فرماید با مردم با محبت برخورد کنید؛ به پیامبر(ص) می فرماید:« وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ». یعنی اگر خشن بودی و با خشونت برخورد می کردی، کسی دور تو باقی نمی ماند. ما باید تأسی کنیم به روشی که خداوند به پیامبرش دستور داده و با محبت با مردم برخورد کنیم و صمیمیت ما باید در عمل نشان داده شود؛ با شعار نمی شود جامعه را منسجم کرد.

پایگاه خبری جماران: در چند روز اخیر فیلم کوتاهی از برخورد خشونت آمیز چند نفر مأمور نیروی انتظامی با یکی از بانوان در فضای مجازی دست به دست می شود که با واکنش افراد مختلفی مواجه شده و خود نیروی انتظامی نیز اعلام کرده با مأموران خاطی برخورد کرده است.

اما نگاه دیگر به این قضیه این است که اصولا امر به معروف و نهی از منکر، از جمله ترویج حجاب، با روش های خشونت آمیز تأثیر لازم را دارد و آیا این نوع برخورد در اسلام و سیره اهل بیت پیامبر(ص) و بزرگان تأیید می شود؟! آنها چه سیره ای در امر به معروف داشتند؟ این سؤالات و چند سؤال دیگر را از حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، پرسیدیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی را در ادامه می خوانید:

در چند روز اخیر کلیپی از برخورد خشن مأموران گشت ارشاد با یکی از بانوان در فضای مجازی دست به دست می شود. به نظر شما با برخوردهای خشن می توان در زمینه های مختلف از جمله امر حجاب، امر به معروف و نهی از منکر داشت یا باید راه دیگری پیش گرفت؟

امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد و خشونت آخرین مرحله امر به معروف و نهی از منکر است؛ آن هم با اجازه مقام قضایی. در غیر این موارد اگر احتمال اثر داد، تذکر زبانی است و اگر احتمال اثر نداد، حتی این هم لازم نیست. لذا امر به معروف و نهی از منکر این است که با زبان خوش و محبت، تذکر بدهد و بالاتر از آن باید با اذن مقام قضایی باشد و کسی نمی تواند از سوی خودش وارد درگیری با مردم شود.

امر به معروف و نهی از منکر واجب و از ضروریات دین است. یعنی امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر را جزو اهداف قیام خودشان می دانند. اما نه با خشونت و برخوردی که مفاسد آن از مصالحش بیشتر باشد. چنین اذنی در آیین مقدس اسلام وجود ندارد.

 

به نظر شما چه طور می شود این نوع برخوردها را جبران کرد؟

بحمدالله و المنة اعلام شده است که با این افراد برخورد می شود و مجازاتی برای آن مشخص می شود. یعنی این امر از جانب خود نیروی انتظامی هم مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت. اقدام پلیس نشانگر این است که خود پلیس هم رضایت انجام این کار توسط زیرمجموعه را ندارد و برخورد می کند. لذا این را باید اشتباه فرد تلقی کرد و آن فرد هم باید مؤاخذه شود؛ و اگر این خشونت را کنار نگذارد لازمه اش این است که از نیروی انتظامی اخراجش کنند.

 

باید در عمل به رحمت و مهربانی اهل بیت(ع) تأسی کنیم

 

با توجه به انتقاداتی که همواره به گشت ارشاد و این نوع برخوردها می شود، به نظر شما راه جلوگیری از این اقدامات و تکرار نشدن آن در آینده چیست؟

من معتقدم جناب آقای محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه، در این زمینه حساسیت خوبی نشان می دهد و حرکت های جناب آقای اژه ای بیانگر این است که از این اعمال رضایت ندارند و طبعا جلوی این مسائل گرفته می شود و نمی گذارند که افرادی این گونه با مردم برخورد کنند.

جوّ جامعه هم الآن جوری است که خشونت را نمی پذیرد و خود جامعه این را طرد می کند. ما پلیس آمریکا نیستیم که زانو بگذاریم روی گردن کسی و او را خفه کنیم؛ ما مسلمان هستیم؛ بالأخص پیرو اهل بیت(ع) که از محبت و مهربانی فوق العاده ای برخوردار هستند. ما باید در عمل به رحمت و مهربانی اهل بیت(ع) تأسی کنیم و چنین اعمالی نباید انجام شود.

 

مأمورین بیانگر نظام هستند و باید متوجه باشند اینها هر عملی انجام بدهند به حساب نظام گذاشته می شود. لذا حتما باید کاری کنند که به نظام خدشه وارد نشود. 

 

به عنوان حسن ختام، آیا به کسانی که فعالیت فرهنگی و امر به معروف، از جمله ترویج حجاب انجام می دهند، توصیه ای دارید؟

نصیحت همین است که اسلام کرده است. اسلام می فرماید با مردم با محبت برخورد کنید؛ به پیامبر(ص) می فرماید:« وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ». یعنی اگر خشن بودی و با خشونت برخورد می کردی، کسی دور تو باقی نمی ماند. ما باید تأسی کنیم به روشی که خداوند به پیامبرش دستور داده و با محبت با مردم برخورد کنیم و صمیمیت ما باید در عمل نشان داده شود؛ با شعار نمی شود جامعه را منسجم کرد.

ما باید «سرمایه اجتماعی» را افزون کنیم و افزون کردن آن به مهر و محبت با مردم است تا بدانند ما دلسوز هستیم؛ نه اینکه اگر وقتی قدرت پیدا کردیم به مردم زور بگوییم؛ که این نه اسلامی، نه قانونی، نه عرفی و نه اخلاقی است. پیامبر(ص) به «خُلُق عظیم» ستوده شد و چون اخلاقش بزرگ بود توانست مردم را منسجم کند.

مأمورین بیانگر نظام هستند و باید متوجه باشند اینها هر عملی انجام بدهند به حساب نظام گذاشته می شود. لذا حتما باید کاری کنند که به نظام خدشه وارد نشود. این فرمایش حضرت امام که فرمودند «اگر به من بگویند خدمتگزار، بهتر از این است که بگویند رهبر»(صحیفه امام، جلد 10، صفحه 463) باعث شد که مردم دور حضرت امام جمع شدند. باید مأمورین از امام درس بگیرند. رفتار و کردار امام موجب شود که ما درس لازم را از سیره و روش بزرگانمان بگیریم تا جامعه ما منسجم و مقتدر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.