گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

جواد امام: از رای و حمایتمان از روحانی پشیمان نیستیم/ کابینه رئیسی ضعیف ترین کابینه معرفی شده به مجلس است/ نمایندگان مجلس به اقلیتی که به آنها رأی دادند هم تعهدی ندارند

جواد امام چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: یکی از چالش‌های جدی که در این کابینه وجود دارد این است که افرادی معرفی شدند که تجربه و تخصص، لازم را ندارند و بحث تعهدشان به قول شهید چمران زیر سوال است، زیرا کسی که تخصص و تجربه لازم و در عین حال توانایی اداره امور را نداشته باشد ناقض تقواست.

به گزارش جماران، ابراهیم رئیسی که از بدو ورود به انتخابات و حتی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، دولتش را فراجناحی اعلام کرد، اکنون کابینه ای به مجلس معرفی کرده است که نه تنها ویژگی فراجناحی بودن را ندارد بلکه شائبه شباهت به دولت احمدی نژادی بودن را قوت بخشیده است.

جواد امام از چهره های سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با جماران، کابینه رئیسی را کابینه سوم احمدی نژاد می داند و بر این باور است که بیش از 55 درصد کابینه، چهره هایی هستند که در دولت احمدی نژاد یا وزیر بودند یا معاون وزیر.

او فراجناحی بودن کابینه ابراهیم رئیسی را کاملا رد می کند و می گوید فراجناحی بودن کابینه رئیسی بیشتر یک شعار بود که چندان انتظار نمی‌رفت آن شعار محقق شود.

مشروح مصاحبه خبرنگار جماران با جواد امام دبیرکل جمعیت ایثارگران اصلاح طلب را می‌خوانید:

 

 

آقای امام! بسیاری از چهره های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و حتی شخص آقای رییسی اعلام می کردند که کابینه آقای رییسی کابینه ای فراجناحی است اما این گونه نشد و به نظر می رسد اصولگرایان در اظهارات خود اعتنایی به این ویژگی کابینه ندارند، ارزیابی شما در این باره چیست؟ علت را چه می دانید؟

فراجناحی بودن کابینه رئیسی بیشتر یک شعار بود. از این رو فکر می‌کنم چندان انتظار نمی‌رفت که آن شعار محقق شود و به جهت وضعیت و شرایطی که قبل از انتخابات حاکم بود یعنی انتخابات یک سویه‌ای که برگزار شد و محدودیتی که برای حضور چهره‌های مستقل یا سایر سلایق سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان ایجاد شد، نتیجه انتخابات مشخص بود.

رئیسی اعلام کرد مستقل می آید اما..../کابینه رئیسی شبیه کابینه سوم احمدی نژاد است

در واقع آقای رئیسی اعلام کردند مستقل می آیند ولی حامیان ایشان تعریف مشخصی به لحاظ جبهه بندی سیاسی داشتند و این شعار و وعده ای که داده شد در عمل مشخص شد که این گونه نیست. دو نکته مهم در ارتباط با این کابینه وجود دارد که به نظر می رسد بیشتر شبیه کابینه سوم احمدی نژاد است چون بیش از 55 درصد کابینه، چهره هایی هستند که در دولت احمدی نژاد یا وزیر بودند یا معاون وزیر.

برخی افراد کابینه رئیسی به عنوان نماینده مجلس به مردم تعهد دارند

چالش های پیش روی دولت رئیسی را چه چالش هایی می دانید؟

عده ای در این چهار دهه، بحث تخصص و تعهد را مطرح می کنند به نظر می رسد یکی از چالش‌های جدی که در این کابینه وجود دارد این است که افرادی معرفی شدند که تجربه و تخصص، لازم را ندارند و بحث تعهدشان به قول شهید چمران زیر سوال است، زیرا کسی که تخصص  و تجربه لازم و در عین حال توانایی اداره امور را نداشته باشد ناقض تقواست.

از این رو تقوا حکم می‌کند کسانی در معرض پذیرش این مسئولیت ها قرار بگیرند که آن تجربه و تخصص لازم را داشته باشند. ضمن اینکه وقتی بحث تعهد مطرح می شود تعدادی از این آقایان نماینده مجلس هستند؛ اگر اینها تعهدی داشته باشند در درجه اول باید نسبت به رأیی که از مردم گرفتند و به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور پیدا کردند متعهد باشند.

نمایندگان مجلس به اقلیتی که به آنها رأی دادند هم تعهدی ندارند

ضمن اینکه اساسا شرایطی را به وجود آوردند که اکثریت مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند تا با یک حداقلی بتوانند به عنوان نماینده مجلس توفیق راه پیدا کردن به مجلس را به دست آورند.

این راه پیدا کردن به مجلس به گونه ای است که این نمایندگان نسبت به همان حداقل و اقلیتی که به آنها رأی دادند نیز تعهد ندارند چگونه این نمایندگان می خواهند نسبت به یک ماموریت فراتر و ملی متعهد باشند؟! این بحثی جدی است که امروز نمونه بارزش آقای زاکانی است.

زاکانی تعهد و تخصص لازم در ارتباط با مدیریت شهری را ندارد

آقای زاکانی به ادعای عام و خاص، تعهد و تخصص لازم در اداره امور شهر که مرتبط با مدیریت شهری است را دارا نیست در واقع آقای زاکانی، دکترای پزشکی هسته ای دارد پزشکی هسته ای با اداره امور شهر متفاوت است اگر ایشان سابقه کار اجرایی متناسب با این امور داشت می توانستیم مدعی باشیم.

زاکانی به مردم قم پشت کرد و برای شهرداری تهران آمد

آقای زاکانی هیچ نسبتی با مردم قم نداشته و بنا به ادعای خودش و حامیانش و حتی نایب رئیس شورای شهر ادعا می کند که شخص زاکانی و پدرش اهل تهران هستند و تهران را می شناسند. حال اگر ایشان تا این اندازه نسبت به تهران شناخت و یا تعلق داشته چگونه به قم رفته و در آنجا با یک آراء حداقلی رأی کسب کرده است. فکر می کنم میزان آراء وی، نهایتا 23 درصد واجدین شرایط آراء رأی است آقای زاکانی نسبت به این 23 درصد هم هیچ تکلیف و تعهدی ندارد اکنون هم برای شهرداری تهران آمده و به نوعی به مردم قم پشت کرده است که با همان رفتارهایی که از خودش نشان داده و همان اقلیت را ترغیب کرده است، از خود دور کرده است.

کابینه رئیسی معدل لازم برای اداره امور کشور را ندارند/ فراجناحی بودن کابینه در حد یک وعده و شعار است

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در قم مصاحبه مفصلی داشتند و به نوعی همه فعالان سیاسی جریان اصولگرا در قم اعتراض کردند و نسبت به آقای زاکانی معترض هستند. بنابراین این از وضعیت شهرداری و دولت است. در این کابینه هستند کسانی که دارای حکم محکومیت قضایی هستند از نگاه بنده اعضای کابینه آن معدل لازم را برای شرایط فعلی دولت و اداره امور ندارند یقینا چالش جدی خواهند داشت. شعار فراجناحی بودن با آن تصویری که ما می بینیم در حد یک وعده و شعار بوده و عملا محقق نشده است.

کابینه رئیسی برخلاف وعده‌های انتخاباتی و جناحی است

کابینه آقای رئیسی را در مقایسه با دولت‌های گذشته چگونه می بینید؟

 کابینه آقای رئیسی در مقایسه با دولت های گذشته ضعیف و کاملا جناحی و صددرصد اصول گرا و برخلاف وعده های انتخاباتی زنان و، اقوام و مذاهب نیز کاملا نادیده انگاشته و غیبت آنها یکی از چالشهای جدی دولت آینده خواهد بود.

ترکیب کابینه معرفی شده در یک کلام صرف نظر از ضعف تجربه و تخصص لازم و عدم مقبولیت در بدنه دولت ، کابینه ای کاملا یک سویه که فاقد مولفه های دولت مردمی و ملی است.

در واقع ترکیب پیشنهادی نشان داد نه تنها ادعای مستقل بودن شعاری بیش نبوده است و انتخاب صورت گرفته کاملا جناحی و سیاسی و در امتداد همان مهندسی صورت گرفته در انتخابات و حذف رقبای واقعی و عدم مشارکت حداکثری رقم خورده و رئیس جمهوری که می‌بایست رئیس جمهور تمام مردم باشد فقط صدای حداقل بوده و بخش مهمی از مردمی که حداقل ۵۲ درصد بوده و در انتخابات شرکت نکردند اگر شنیده نشود چالش اصلی و پیش روی دولت و نظام خواهد بود.

چرا زنان، اقوام و مذاهب دیگر در کابینه رئیسی حضور ندارند؟!

زنان، اقوام و مذاهب جزو مردم نیستند ؟ چگونه قابل توجیه است ؟! آیا می توان ادعای تشکیل کابینه مردمی و ملی را مطرح کرد، در حالی که در عمل شاهد عدم حضور  کرد، بلوچ، عرب، اهل تسنن و بیش از نیمی از جمعیت که زنان باشند هستیم؟! انتظار معرفی کابینه یک دست و جناحی و عدم بکارگیری سایر سلایق و جریانات سیاسی کاملا قابل پیش بینی بود ولیکن عدم حضور زنان، اقوام و مذاهب نه. مگر جریان اصول گرا در جامعه زنان و اقوام و مذاهب پایگاه ندارد. عدم توجه به زنان ، کوردها، بلوچ ها و عرب های ایرانی تبار و… که دل در گروه این مرز و بوم دارند قطعا باعث شکاف بیشتر بین دولت و ملت خواهد شد.

بسیاری از اعضای کابینه رئیسی در مجلس رأی نمی آورند اگر....

آیا لیست کابینه رئیسی در مجلس رأی خواهد آورد یا اینکه معتقدید این لیست به گونه ای است که حتما رأی می آورد؟

در این ارتباط باید دید نمایندگان تا چه حد به قسمی که خورده اند پایبند هستند اگر مبنای نمایندگان، تخصص، تجربه و توانمندی لازم برای اداره دولت باشد قاعدتا بسیاری از اینها رأی نمی‌آورند، اما اگر تصمیم آنها صرفا یک تصمیم سیاسی باشد و همان تکصدایی که به دنبالش بودند و به این گونه مسائل توجه کنند این لیست ممکن است رأی بیاورد.

رئیسی درباره فشارها بر سر چیدن کابینه شفاف سازی کند/از رأی و حمایتمان از روحانی پشیمان نیستیم

شنیده می شد چند نفر از اعضای کابینه روحانی در این کابینه هستند اما در نهایت رد شد ممکن است به دلیل برخی فشارها به آقای رییسی حذف شده باشند یا اینکه دلایل دیگری دارد و.....؟

آقای رئیسی درباره این مسائل باید شفاف سازی کند اما آنچه که جای خوشحالی است از جریان اصلاح طلب نه کسی مطرح بوده و نه از آنها استفاده شده است و از این پس، هیچ گونه مسئولیتی برعهده اصلاح طلبان قرار نمی گیرد کما اینکه ما فقط حامی دولت روحانی بودیم و برای شرایط کشور و منافع ملی کشور از آقای روحانی دفاع کردیم و آن دفاع و رأی مان هم قابل دفاع و ارزشمند است پشیمان هم نیستیم.

اگر واکسن، اف ای تی اف و مذاکرات در این دولت حل شود یعنی....

 امروز با توجه به شرایطی که در کشور ایجاد شده و و موانعی که بر سر راه دولت روحانی بوده، اگر آقای رئیسی در این شرایط توفیق پیدا نکند فشارش به مردم وارد می شود که یکی از آن، بحث واکسن یا مباحث اقتصادی، ممنوعیت اف ای تی اف و قطع مذاکرات است اینها موانعی بود که بر سر راه روحانی بود که اگر اینها هم به نفع کشور و هم به نفع مردم برطرف شود مشخص می شود که همه این موانع برای عدم توفیق دولت روحانی بوده است و ما به این مسئله کاری نداشتیم که مردم گروگان این شرایط قرار گرفتند و فشار به مردم وارد می شود.

ضعیف ترین کابینه معرفی شده به مجلس، کابینه رئیسی است

با توجه به حساسیت بحث اقتصاد و مشکلات اقتصادی کشور، گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد را چگونه می بینید؟ آیا سابقه اجرایی و مدیریتی آن به اندازه ای است که این بحران را مدیریت و یا حل کند؟

فکر می کنم ضعیف ترین کابینه ای که می توان متصور باشیم به مجلس معرفی شده است.

یعنی از نگاه شما این افراد معرفی شده نمی توانند بحران را مدیریت کنند؟

به هر حال این افراد آشنا با شرایط نیستند مثلا بدنه آموزش و پرورش کاملا در مقابل گزینه پیشنهادی قرار گرفته است این بحث جدی است و سیاسی هم نیست. با توجه به مشکلاتی که در وزارت نیرو وجود دارد کسی که سابقه یک روز کار در وزارت نیرو را نداشته معرفی می شود چالش‌های جدی پیش روی کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.