انتقادات علی مطهری از رفتار دولت چین با مسلمانان منطقه سین کیانگ با واکنش توهین آمیز یک نماینده همراه شد و نماینده تهران در مجلس دهم نیز ضمن پاسخ به وی از صدا و سیما انتقاد کرد.

به گزارش جماران؛ علی مطهری نماینده تهران در مجلس دهم، روز شنبه در حساب توییتری خود پیامی منتشر کرد و به انتقاد از رفتار دولت چین با مسلمانان منطقه سین کیانگ پرداخت.

مطهری نوشته بود: «‌مایه سرشکستگی برای جمهوری اسلامی است که آمریکا به رفتار چین در اردوگاههای اجباری همراه با شکنجه مسلمانان منطقه سین کیانگ برای محو کامل فرهنگ اسلامی از آن منطقه اعتراض می‌کند اما ایران به خاطر نیاز اقتصادی مهر سکوت بر لب زده است. مسلمان چینی فرقی با مسلمان یمنی یا فلسطینی ندارد.»

این اظهارنظر مطهری با واکنش محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مواجه شد.

احمدی بیغش در بخشی از نطق میان دستور جلسه علنی مجلس با حمله به نایب رئیس سابق مجلس، گفت: «اخیرا شاهد برخی موضعگیری‌های نسنجیده و فاقد هرگونه اعتبار و استناد از سوی بعضی از سیاسیون بی‌خاصیت و همیشه طلبکار از جمله فردی که خود سابقه نمایندگی دارد در خصوص مسلمانان منطقه سین کیانگ چین هستیم که تحقیقات نشان می‌دهد نه تنها این اظهارات سخیف و ضد امنیت ملی صحت ندارد بلکه ده‌ها میلیون مسلمان چین با دولت و دولت با مسلمانان مشکلی ندارند و قیاس آن با مسلمانان فلسطین یک فتنه غرب‌گرایانه است و این اظهارات در راستای استمرار خط فکری نفاق‌برانگیز این جریان بی‌خاصیت و پرمدعا برای تحت تاثیر قرار دادن روابط مناسب ایران و چین صورت می‌گیرد.

اینجانب از منتقدان جدی پنهانکاری وزارت امور خارجه در بعضی از مسائل هستم، اما به هیچ‌وجه اظهارات مداخله‌جویانه جریان انحرافی اصلاحات و رهبران دچار توهم سیاسی این جریان پرهزینه را علیه منافع ملی برنمی‌تابم و از این تریبون از دادستان محترم کل کشور می‌خواهم ملاحظات را کنار گذاشته و با امثال این ذهن‌های بیمار با قاطعیت و شدت برخورد کند.»

احمدی بیغش همچنین بخشی از این نطق خود را در حساب توییتری اش منتشر کرد: «نامه یکی از نمایندگان بی خاصیت مجلس پیشین در مورد مسلمانان چین کاملا مهمل گویی ای بیش نبود. بحمدلله مسلمانان چین هیچ مشکلی با دولت شان ندارند و دادستانی باید به اظهارات این نماینده پیشین در دفاع از مسلمانان چینی ورود پیدا کند.»

اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با پاسخ مطهری مواجه شد. وی در حساب توییتری خود نوشت: «بی‌اطلاعی آقای احمدی بی‌غش نماینده مجلس از ظلم عظیم دولت کمونیست چین نسبت به مسلمانان منطقه سین‌کیانگ عجیب نیست چرا که اطلاعات امثال او صرفاً از طریق صدا و سیما کسب می شود و صدا و سیمای ما برخلاف رسانه‌های دنیا تاکنون حتی یک گزارش از ریشه‌کنی اسلام در سین‌کیانگ پخش نکرده است

گفتنی است که چندی پیش هم اظهارات احمدی بی غش در خصوص جزییات قرارداد ایران و چین با حواشی همراه شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
16 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.