چگونه از شر جوش های روی پیشانی خلاص شویم؟

جوش های روی پیشانی نشان دهنده آکنه ولگاریس هستند.تخمین زده می‌شود که ۹.۴ درصد از جمعیت از آکنه ولگاریس رنج می‌برند.با این حال، شیوع آن به سن بستگی دارد به عنوان مثال،حدود ۹۰ درصد از نوجوانان روی پیشانی و سایر قسمت های صورتشان جوش دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اختلافات زیادی در مورد آکنه ولگاریس وجود دارد. در ابتدا،اغلب تصور می‌شد که منشأ آن فقط از خوردن غذاهای بسیار چرب است اما امروزه می دانیم که این یک اختلال التهابی بسیار پیچیده است و می تواند در اشکال خفیف، متوسط یا شدید رخ دهد.

آکنه چیست و چرا باعث ایجاد جوش در پیشانی می شود؟

بهداشت نیوز نوشت؛ این یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است.

کارشناسان به آکنه ولگاریس به عنوان یک اختلال التهابی در واحدهای پیلوسباسه اشاره می کنند. واحدهای پیلوسباسه هم شامل فولیکول مو و هم غده چربی است. التهاب این واحدها از جمله باعث هیپرکراتینه شدن فولیکولی و هیپرتروفی غدد سباسه می شود.

آکنه ولگاریس در طول شروع بلوغ و دوران نوجوانی بسیار شایع تر است. همانطور که شواهد نشان می‌دهد، این امر به دلیل افزایش تولید آندروژن توسط غدد فوق کلیوی و غدد جنسی است. همچنین، زیرا در این مرحله حساسیت گیرنده های آندروژن افزایش می یابد که علاوه بر صورت،می تواند نواحی زیر را نیز تحت تأثیر قرار دهد:

گردن

قفسه سینه

شانه ها

قسمت بالایی پشت

همانطور که بدن شروع به بلوغ می کند، هورمون ها غدد چربی را تحریک می کنند تا سبوم (روغن) بیشتری سنتز کنند.وقتی این اتفاق می‌افتد، منافذ مسدود می‌شوند و باکتری‌ها، به‌ویژه پروپیونی باکتریوم آکنه،می‌توانند در درون منافذ گیر کرده و تولید مثل کنند.

در نتیجه، پوست متورم و قرمز می شود. به این ترتیب آکنه شروع می‌شود و جوش‌ها روی پیشانی ظاهر می‌شوند.مطالعات اخیر نشان داده است که عوامل ژنتیکی و ایمونولوژیک نقش اصلی را در بروز جوش‌های صورت دارند. برخلاف تصور رایج، بین متخصصان درباره تأثیر رژیم غذایی بر آکنه ولگاریس اتفاق نظر وجود ندارد.اگرچه اعتقاد بر این است که غذاهایی مانند محصولات لبنی، چربی ها و شکلات ممکن است به تکثیر آن کمک کند اما تا به امروز شواهد قطعی در این مورد وجود ندارد.

آکنه ولگاریس چگونه درمان می شود؟

آکنه ولگاریس یک اختلال التهابی است که درمان آن دشوار است.به طور کلی، متخصصان از دو نوع درمان حمایت می‌کنند: درمان موضعی و درمان سیستمیک.انتخاب یکی یا دیگری بستگی به شدت، ویژگی ها و علل بروز آن دارد.

داروهای آکنه برای کاهش تولید چربی، تسریع در بازسازی سلول های پوستی، مبارزه با عفونت باکتریایی و کاهش التهاب عمل می کنند.برخی از داروهایی که برای درمان جوش های روی پیشانی تجویز می‌شود به این شرح است:

رتینوئیدها (مانند رتینوئیک اسید، آداپالن، ترتینوئین و غیره).

آنتی بیوتیک ها (مانند مینوسیکلین و داکسی سایکلین، عمدتا).

اسید سالیسیلیک، اسید آزلائیک و اسید تری کلرواستیک.

ایزوترتینوئین

با توجه به ملاحظات متخصص، می توان از داروهای ضد بارداری خوراکی، اسپیرونولاکتون (عمدتاً در مردان) و درمان های کامل تر مانند غلتک پوستی، میکروسوزن ها یا لیزر کربن دی اکسید استفاده کرد.درمان موضعی اغلب برای از بین بردن جوش‌های روی پیشانی مفید است.به طور کلی، پیش آگهی آکنه زمانی مثبت است که زودتر برای درمان آن اقدام شود.انجام این کار از اهمیت بالایی برخوردار است،زیرا احتمال عواقب به شکل زخم را کاهش می دهد.بهداشت پوست نیز بخشی از درمان آن است. و عاداتی مانند مالش ندادن، نیشگون گرفتن یا فشردن جوش‌ها روی صورت و سایر قسمت‌های بدن باید به منظور جلوگیری از عوارض انجام شود.

جوش های روی پیشانی: انسداد سطحی پوست

بهداشت صورت ارتباط تنگاتنگی با ظاهر این جوش ها دارد.افرادی که جوش های پراکنده روی پیشانی دارند بهداشت پوست را به‌حد کافی انجام نمی‌دهند یا برای مدت معینی از محصولات زیبایی که برای نوع پوستشان مناسب نیست استفاده کرده اند.منافذ پوست به آلودگی بسیار حساس هستند.وقتی کثیفی به منافذ نفوذ می‌کند به‌خصوص اگر از محصولات پاک‌کننده توصیه‌شده استفاده نشود،می‌تواند خیلی سریع باعث مسدود شدن منافذ شود.چند توصیه اساسی که به شما کمک می کند از شر جوش های روی پیشانی خلاص شوید:

به جای اسکراب و صابون از پاک کننده های ملایم پوست استفاده کنید. از محصولات قوی یا بسیار بدبو به هر قیمتی اجتناب کنید.

اگر محصولات آرایشی و مراقبت از پوست را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که آنها غیر کومدوژن هستند.اگر محصول خاصی را استفاده کردید و باعث شد که جوش معمولی یا سرسیاه روی صورتتان ایجاد شود،استفاده از آن را متوقف کنید.

از مالیدن شدید صورت خود با حوله برای خشک کردن آن خودداری کنید.

کرم ضد آفتاب بدون روغن بخرید.

همچنین می توانید از داروهای خانگی برای آکنه مانند آلوئه ورا، عسل، سرکه سیب و غیره استفاده کنید. اینها می توانند به شما در مبارزه با جوش های روی پیشانی کمک کنند.

پیشگیری یک گزینه عالی است

جوش های روی پیشانی ممکن است به دلایل مختلفی ظاهر شوند.نوع پوست خود را بشناسید و یک روال بهداشتی صورت را با محصولات مناسب ایجاد کنید.بلافاصله پس از ورزش یا تعریق بیش از حد،صورتتان را بشویید.از استفاده از لوازم جانبی که پیشانی شما را فشار می دهند (مانند کلاه یا روسری)و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید.در نهایت اگر با انجام اقدامات پیشگیرانه،باز هم جوش‌های روی صورتتان زیاد می‌شود،با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید