روش درست اندازه گیری فشار خون

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، اندازه گیری فشار خون در هر دو بازو می تواند به کاهش خطرات قلبی عروقی و فشار خون بالا کمک کرده و برای بهبود تشخیص و مدیریت فشار خون بالا باید از خوانش بالاتر استفاده شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این تحقیق که توسط دانشگاه اکستر رهبری شد، داده‌های ۵۳ هزار و ۱۷۲ شرکت‌ کننده را در سراسر جهان تجزیه و تحلیل کرد تا پیامدهای انتخاب فشار بالاتر یا پایین ‌تر بازو را بررسی کند.

بهداشت نیوز نوشت؛ این مطالعه نشان داد که استفاده از خوانش فشار خون در بالای بازو ، ۱۲ درصد از افراد را با فشار خون بالا طبقه ‌بندی کرد که اگر از قسمت پایین ‌تر بازو استفاده می ‌شد، پایین ‌تر می ‌آمد. اگرچه دستورالعمل های بین المللی کنترل فشار خون در هر دو بازو را توصیه می کنند، اما در حال حاضر این روش به طور گسترده در کلینیک ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.

دکتر کریستوفر کلارک (Christopher Clark) سرپرست این مطالعه از دانشگاه اکستر گفت: فشار خون بالا یک مساله جهانی است و مدیریت ضعیف در این مورد می ‌تواند کشنده باشد. این مطالعه نشان می ‌دهد که عدم اندازه ‌گیری فشار خون در هر دو بازو و استفاده از بازوی بالاتر برای تشخیص نه تنها منجر به عدم تشخیص و عدم درمان فشار خون بالا می ‌شود، بلکه خطرات قلبی عروقی را برای میلیون‌ ها نفر در سراسر جهان بیشتر می ‌کند.

دکتر کلارک ادامه داد: پیش‌ بینی بهترین بازو برای اندازه‌ گیری فشار خون غیرممکن است، زیرا برخی افراد در بازوی چپ خود در مقایسه با سمت راست، خوانش بیشتری داشته و همین میزان برعکس هستند. بنابراین، مهم است که هر دو بازو را بررسی کنید زیرا تشخیص درست فشار خون بالا گامی حیاتی در جهت ارائه درمان مناسب به افراد مناسب است.

او می افزاید: مطالعه ما اکنون اولین شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد افزایش فشار خون بازو پیش بینی کننده بهتری برای خطرات قلبی عروقی در آینده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که خوانش فشار خون بالاتر بازو، مرگ و میر ناشی از همه علل، مرگ و میر قلبی عروقی و حوادث قلبی را در مقایسه با فشار خون پایین بازو بهتر پیش بینی می کند. گفتنی است که محققان بر اهمیت ارزیابی هر دو بازو در تشخیص و مدیریت فشار خون و بیماری های قلبی عروقی تاکید کردند.

پروفسور راد تیلور (Rod Taylor) پروفسور تحقیقات سلامت جمعیت از دانشگاه گلاسکو، گفت: ارزیابی خطر ابتلا به حوادث جدی قلبی عروقی در آینده به غربالگری منظم عوامل خطر از جمله فشار خون بستگی دارد. این مطالعه دانش جدید مهمی را ارائه می دهد که رویکرد قدیمی ارزیابی فشار خون باید تغییر کند به طوری که ما به طور معمول فشار خون را در هر دو بازو اندازه گیری کنیم.

شرح کامل این تحقیق و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Hypertension منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید