بهترین داروی گیاهی ضد بلغم

در درمان غلبه بلغم ، مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند ماست و ماهی اکیدا ممنوع اعلام شده و توصیه می‌شود غذا در ظروف مسی طبخ شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فروشگاه گیاهان دارویی و عطاری ها ارائه میشوند.ما به شما پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از ترکیبات بهترین داروی گیاهی ضد بلغم و معرفی فروشگاه معتبر برای تهیه آن، تا انتهای مقاله با ما باشید:

بلغم چیست؟

سلامت نیوز نوشت؛ بدن انسان شامل چهار خلط اصلی است. این چهار خلط عبارتند از دم،سودا،بلغم و صفرا.

بلغم یکی از خلط‌های چهارگانه و مایعی است که در معده تولید می‌شود و در بدن جایگاه

به خصوصی ندارد، در تمام سطح بدن همراه با خون در جریان است.

بلغم در روند طبیعی خود به خون تبدیل خواهد شد. در واقع بلغم خون خامی است که در صورت پخته شدن به خون تبدیل می‌شود. این نوع بلغم شیرین و طبع آن سرد و تر است.

وجود بلغم برای اندام‌های بلغمی مثل مغز و اندام‌های پرحرکت مانند مفاصل ضروری است. زیرا وقتی اندام‌های بدن از جذب مواد غذایی محروم می‌شوند به وسیله حرارتی که بلغم ایجاد می‌کند، نیرو می‌گیرند.

حکیم خیراندیش معتقد است که فقط یک درصد از بیمارانی که در طول سال به مطب مراجعه می‌کنند از بیماران با مزاج گرم و بقیه همه از مزاج سرد هستند. وی مصرف خوراک گرم را بهترین کنترل کننده سردی دانست و طبقه بندی و منشا بروز بیماری‌های سرد در معده و دستگاه گوارش می داند.

علائم غلبه بلغم در اندام

بلغم خاصیت رطوبی دارد و در طی غلبه بلغم در بدن، بدن آب زیادی دارد و در نتیجه شخص چاق می‌شود. در اثر غلبه خلط بلغم بدن سرد است و صورت به سفیدی می‌زند.

علائم غلبه بلغم حاد

زمانی که در فردی خلط بلغم بیش‌تر شود، زبان به رنگ سفیدی گرایش پیدا کرده،‌ فرد حس سرما می‌کند و در موقع غلبه بلغم تمامی یا برخی از حالات زیر در فرد دیده می‌شود.

ترشی دهان

سپیدی بدن

پوست شل و آب‌دار

زود سفید شدن موها

سردی دست و پا

دیر هضم شدن غذا، توقف زیاد غذا در معده و آروغ زدن ترش

خواب آلودگی و زیاد خوابیدن

جاری شدن آب از دهان در خواب

رقیق بودن آب بینی و ترشح زیاد بینی

فراموشی و کند ذهنی

کم حواسی

زیادی دفع ادرار

سستی و ضعف

دفع ادرار با فشار زیاد

ریزش مو زودتر از زمان مقرر

درد معده

قولنج، درد کمر، گردن و شانه‌ها

گرفتگی ماهیچه‌های پشت و گردن

زانو درد و پا درد

بیماری پارکینسون

بیماری پیسی

نقرس

تنگی نفس

تپش قلب به خصوص در موقع بلند شدن از خواب

سرفه زیاد همراه با خلط

ضعف مثانه

راه های کنترل بلغم

توصیه طب سنتی به بیماران هنگام غلبه بلغم ، خوردن مواد غذایی گرم و خشک مانند گوشت شتر، گوشت گنجشک،نعنا،زنیان،زنجبیل و ... است. همچنین درمان با گوشت گوسفند نیز امکان پذیر است؛ اما به دلیل طبع مرطوبی که دارد زیاد توصیه نشده است.

در درمان غلبه بلغم ، مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند ماست و ماهی اکیدا ممنوع اعلام شده و توصیه می‌شود غذا در ظروف مسی طبخ شود.

ادویه‌هایی که برای دفع بلغم بسیار مفید هستند

به طور کل ادویه‌هایی که گرم باشند می‌توانند در دفع بلغم کمک‌رسانی کنند. این ادویه‌ها شامل هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر و خردل می‌شوند.

توجه به سرعت غذا خوردن

یکی از مواردی که باعث افزایش بلغم و سودا در بدن‌های مستعد این موارد می‌شود، سرعت میل کردن غذا است. تند خوردن غذا می‌توانید باعث بلغم و سودا شده که برای بدن زیان دارد.

خواب بعد از غذا

پس از غذا خوردن به سرعت نخوابید. پس از میل کردن غذا، به خصوص وعده ناهار نباید خوابید، زیرا این کار باعث افزایش بلغم می شود.

مصرف عسل

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید افراد دارای مزاج بلغم، بهتر است پیش از خواب یک قاشق عسل میل کنند. همچنین این افراد می‌توانند در مدت زمان 14 روز، به شکل روزانه 14 عدد پسته میل کنند. همچنین برای پنج وعده در طول یک هفته، ارده و شیره انگور مصرف کنند.

بهترین داروی گیاهی ضد بلغم

برای تهیه داروی ضد بلغم میتوانید از ترکیب موثرترین ترکیبات گیاهی شناخته شده در طب سنتی جهت درمان بلغم بالا یعنی زنیان، سیاه دانه و آویشن شیرازی به همراه عسل استفاده نمایید. خواص درمانی هریک از این موارد به شرح زیر است:

آویشن : یکی از گیاهان دارویی معروف و خوشبو که به عنوان ادویه نیز مورد استفاده قرار می گیرد، آویشن می باشد. این گیاه که طبعی گرم و خشک دارد، معده را تقویت کرده و بلغم را برطرف می کند. آویشن همچنین موجب بهبود سرفه می گردد. زنیان : این گیاه دارویی معطر، ضد اسپاسم و بادشکن بوده و به درمان بیماری های معده کمک می کند. زنیان در درمان سرفه نیز موثر می باشد. مصطکی اصل : طب سنتی اسلام و ایران گیاه مصطکی را مقوی و پاک کننده معده دانسته و از آن برای درمان سرفه نیز استفاده می کند.(توجه داشته باشید که نوعی از مصطکی در برخی عطاری ها به فروش میرسد که صنعتی بوده و خاصیت درمانی ندارد.مصطکی اصل را از مکانهای معتبر تهیه کنید) سیاه دانه : این گیاه عطری که پیامبر اکرم (ص) آن را دوای هر دردی جز مرگ دانسته اند، برای سرفه و برونشیت بسیار مفید بوده و ضد نفخ می باشد.

گیاهان دارویی ضد بلغم قوی و با کیفیت را از کجا تهیه کنیم

برای تهیه هر کدام از موارد نام برده شده بهتر است به عطاری های معتبر مراجعه نمایید.

ما به شما عطاری آنلاین مُشکستان را پیشنهاد میکنیم که سبد کاملی از گیاهان دارویی و محصولات با کیفیت را ارائه کرده و یکی از معتبرترین فروشگاه های آنلاین گیاهان دارویی و محصولات طب سنتی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید