به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان؛

چگونه فرمان شکست حصر آبادان امام موجب پیروزی های بعدی شد؟

دشمن بعثی قصد داشت تا محاصره آبادان را کامل کند و خود را به پشت رودخانه کارون و بهمن شیر برساند که امام فرمان شکست حصر آبادان را صادر کرد. محمد مبلغ خاطره جالبی از این قضیه تعریف کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: در کتاب امام و دفاع مقدس از قول محمد مبلغ به فرمان امام مبنی بر شکست حصر آبادان (۱) اشاره و خاطره ای به شرح زیر نقل شده است:

 

اوایل جنگ بود و شرایط سخت و دشوار. عراق تقریباً داشت آبادان را به‌‎ ‎‌محاصره در می آورد. به همراهی حجت الاسلام والسلمین محلاتی و آقای‌‎ ‎‌محسن رضایی و تعدادی از فرماندهان جبهه آبادان خدمت حضرت امام‌‎ ‎‌رسیدیم. گزارشی از آن شرایط سخت و دشوار و ناهماهنگی های بین ارتش و‌‎ ‎‌سپاه و نرسیدن کمک به محضرشان ارائه شد. آن بزرگوار با حالت خاص‌‎ ‎‌پدرانه و در نهایت وقار و آرامش همه مسائل را شنیدند و با برخوردشان و‌‎ ‎‌کلامشان سکینه و آرامش خاصی را به همه القا کردند.

 در همین رابطه بخوانید:

 

ماجرای درگیری شهید صیاد شیرازی و بنی صدر چه بود؟/ چرا امام جانب بنی صدر را گرفت؟/چرا شفاعت بزرگان نظام هم در حق صیاد کارساز نشد؟

تصمیمات امام چگونه توانست سرنوشت ماه های پایانی جنگ را به نفع ایران تغییر دهد؟

نقش امام در مرحله گسترش جنگ چه بود؟/ کدام سیاست خارجی امام را سیاست درهای باز نامیدند؟

در پیام تجلیل امام از رزمندگان بر چه نکاتی تاکید شده است؟

در پیام ۷ ماده ای امام در دومین روز از جنگ بر چه نکاتی تاکید شده است

آیا ایران در شروع جنگ علیه خود نقشی داشت؟/ کدام کشور آغازکننده جنگ بود؛ ایران یا عراق؟

 

در فرمایشاتشان روی‌‎ ‎‌وحدت بین ارتش و سپاه تاکید کرده و فرمودند: این جور فکر نکنید که شما به‌‎ ‎‌تنهایی می توانید جنگ را جلو ببرید، یا ارتش فکر کند که به تنهایی می تواند‌‎ ‎‌این کار را به انجام برساند، باید سعی کنید که با هم این جنگ را جلو ببرید و با‌‎ ‎‌همدیگر دفاع بکنید. همچنین تذکر دادند که سعی کنید همیشه خدا را در نظر‌‎ ‎‌داشته باشید و به خاطر رضای او جنگ کنید. با ذکر مثالی گفتند: شما دو نفر را‌‎ ‎می بینید در جبهه تفنگ می اندازند؛ اما یکی به خاطر اینکه خودش را نشان‌‎ ‎‌بدهد و خودش را به صورت یک قهرمان معرفی بکند، به خاطر این‌‎ ‎‌می جنگد؛ یکی دیگر هم به خاطر خدا و رضای او می جنگد؛ از اولی پذیرفته‌‎ ‎‌نیست ولی از دومی پذیرفته است. چون برای خدا می جنگد.

 

در همان جلسه با‌‎ ‎‌صراحت فرمودند: که حصر آبادان بایستی شکسته شود‌‎ ایشان با این‌‎ ‎‌راهکاری که طرح کردند، و با این دستوری که فرمودند، در حقیقت‌‎ ‎‌راهکارهای دشمن را ناقص گذاشتند. چون دشمن می خواست با تکمیل‌‎ ‎‌محاصره آبادان خود را به پشت رودخانه کارون و بهمنشیر برساند و اگر‌‎ ‎‌این کار را می کرد، بیرون کردنش بسیار سخت بود. با دستور حضرت امام که‌‎ ‎‌فرمودند «حصر آبادان باید شکسته بشود»، همه بسیج شده و از محاصره کامل‌‎ ‎‌آبادان جلوگیری کردند تا از این نقصی که در شیوۀ کاری دشمن به وجود آمده‌‎ ‎‌بود، استفاده شد و در عملیات ثامن الائمه آبادان آزاد شد. به دنبال آن‌‎ ‎‌عملیات طریق القدس، فتح المبین و بعد هم بیت المقدس که منجر به آزادسازی‌‎ ‎‌خرمشهر شد.‌

 

 

۱. عملیات غرورآفرین ثامن الائمه(ع) با هدف شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ با فرمان تاریخی امام راحل(س) اجرا شد. این عملیات نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود که برای پیروزی‌های بعدی رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی سرآغازی مهم بود.

این عملیات در ساعت یک بامداد پنجم مهر ۱۳۶۰ با رمز «نصر من الله و فتح قریب» آغاز شد و  رزمندگان اسلام در ساعت های نخست عملیات، با حمله به مواضع عراق و درهم شکستن مقاومت نیروهای بعثی خاکریزهای دشمن متجاوز را تصرف کردند. 

رزمندگان اسلام با روشن شدن هوا و ادامه  پیشروی از محور شمالی به سمت پل مارد نخستین ضربه شکننده را به نیروهای عراقی وارد آوردند با این حال نیروهای متجاوز بعثی همچنان در منطقه پل حفار مقاومت می کردند.

 دلاورمردان اسلام با به دست گرفتن ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محورهای مختلف، دشمن را در تنگنا قرار دادند . جاده ماهشهر به آبادان در نخستین ساعت های پنجم مهر ۱۳۶۰ خورشیدی آزاد شد و با پیشروی نیروها از شمال به جنوب و تصرف پل قصبه، امکان مقاومت از نیروهای عراقی گرفته شد و  بعداز ظهر همان روز نیروهای بعثی از پل حفار عقب رانده شدند.

 

برشی از کتاب امام و دفاع مقدس؛ ص ۱۴۲-۱۴۳؛ چاپ ششم (۱۳۹۴)؛ ناشر: چاپ و نشر عروج. خاطره به نقل از محمد مبلغ

 

دیدگاه تان را بنویسید