پارچه‌های ضدآتش با کمک نانو فناوری ساخته می شود

محققان یکی از شرکت‌های فناوری علاوه بر تولید پارچه‌های آنتی‌باکتریال موفق به عرضه پارچه‌های ضد آتش شدند که مانع از گسترش آتش خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مجتبی علیزاده از محققان این طرح زمینه فعالیت این شرکت را تولید مواد اولیه صنایعی چون نساجی، دباغی، چرم و مواد شوینده دانست و گفت: بر این اساس از سال 93 این شرکت به دلیل علاقه‌ای که به فناوری‌های نوین و صنایع پیشرفته داشت، در زمینه فناوری نانو فعالیت خود را آغاز کرد و با جذب متخصصان رشته‌های مرتبط پروژه‌هایی را در این زمینه تعریف کرد.

وی با بیان اینکه محصولات تولید شده موفق به دریافت مجوز از ستاد توسعه فناوری نانو شده است، اظهار کرد: از جمله این محصولات، نانو نقره کلوئیدی است که بر روی پارچه‌های پلی استری و با غلظت 100 PPm اعمال می‌شود.

علیزاده، اعمال این نانوذرات بر سطح پارچه‌های پلی‌استری را به منظور آنتی‌باکتریال کردن آن عنوان کرد و یادآور شد: در زمینه استفاده از نانو نقره بر روی منسوجات به دلیل تماس آن با پوست بدن تاکنون دنیا به اجماع خاصی نرسیده است، به همین دلیل از سوی ستاد اعلام شد از آنجایی که ایمنی این نانو ذرات در جامعه جهانی به طور کامل به اثبات نرسیده است، از این رو بهتر است این نانو ذرات بعد از اعمال بر روی منسوجات مورد ارزیابی قرار گیرد.

این محقق با بیان اینکه بر این اساس در این طرح این نانو ذرات بر روی پلی استر اعمال شد، خاطر نشان کرد: ولی این قابلیت وجود دارد که از آن برای انواع پارچه‌ها و با بافت‌ها و جنس‌های مختلف استفاده شود.

وی با بیان اینکه محلول نانوذرات نقره بعد از آماده شدن پارچه قبل از طاقچه پیچی در کارخانه با استفاده از دستگاه‌های خاصی بر روی پارچه اعمال می‌شود، ادامه داد: برای اینکه این محلول به طور یکنواخت بر روی پارچه اعمال شود، در پایان فرآیند، پارچه را از میان غلطک‌هایی عبور می‌دهیم تا با تنش ایجادشده، ‌محلول اضافه جذب‌شده به پارچه به‌ویژه پارچه‌های پنبه‌ای که 2 تا 3 برابر وزن خود آب جذب می‌کنند، گرفته شود.

علیزاده اضافه کرد: بعد از این مرحله پارچه از منطقه هوای خشک که حاوی هوای داغ است نیز عبور داده می‌شود تا ماده اعمال شده بر روی آن تثبیت شود.

به گفته وی با این فرآیند نانو ذرات نقره اعمال شده به پارچه تثبیت می‌شود، به گونه‌ای که با 10 تا 20 بار شست‌وشو نانو ذرت رهایش نخواهند داشت.

تولید رنگ نانو آنتی‌باکتریال

علیزاده رنگ‌های نانو آنتی باکتریال را از دیگر دستاوردهای این تحقیقات دانست و ادامه داد: این رنگ‌ها بر پایه آب هستند که در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند.

به گفته وی، استفاده از این رنگ از رشد باکتری‌های موجود در محیط جلوگیری می‌کند و در صورتی که هیچ باکتری در محیط نباشد، از ورود آنها جلوگیری خواهد کرد.

تولید منسوجات آب گریز

وی با اشاره به تولید منسوجات آب گریز،‌ گفت: اعمال نانو ذرات به سطوحی چون پارچه و فرش آنها را آب گریز می‌کند، به گونه‌ای که اگر چای با دمای 60 تا 70 درجه سانتی‌گراد بر روی فرش ریخته شود، به صورت قطره بر سطح فرش باقی می‌ماند.

این محقق حوزه نانو با بیان اینکه به تازگی به فناوری ضد آتش کردن منسوجات نیز دست یافتیم، یادآور شد: با روش اعمال شده منسوجات دیرسوز می‌شوند؛ چراکه این منسوجات قادرند از گسترش آتش جلوگیری کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید